Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Andreas86

Förtöja båt med akterboj

Rekommendera Poster

När jag läser om rekomendationer vid bojförtöjning läser man oftast att man ska sätta 2 förtöjningstampar schaklade i bojen och 2 linor från fören till brygga. De flesta båtar jag ser (och även jag) som ligger förtöjda med akterboj på västkusten förtöjer med en lång tamp från brygga genom ett block i bojöglan till akter och två tampar i fören till brygga och drar sedan ut båten genom att dra i tampen som går till bojen/akter. Tycker själv att de känns bra att man får ut båten en bit från bryggan genom att göra på detta sätt, men de kanske är fel? Vad är era åsikter om dessa två sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos oss sitter de flesta med en tamp till bojen och två till bryggan. Vissa har dubbla till bojen. Jag har aldrig sett en sådan uppfinning som du talar om och har inte saknat den heller. Bojen själv drar ju ut båten lite. Förstår inte riktigt varför båten skall så långt ut. Räcker väl att den inte kan slå mot bryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade då jag låg mot boj, en fast lång tamp i bojen som jag knöt i bryggan när jag inte var där samt en till jag satte med Merx-hake som jag tog med mig när jag var ute och seglade. Fördelarna var att jag inte behövde förlita mig 100% på Merx-haken, att jag hade en lina att dra i om det blev problem och att jag bara behövde fästa en lina i bojen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos oss sitter de flesta med en tamp till bojen och två till bryggan. Vissa har dubbla till bojen. Jag har aldrig sett en sådan uppfinning som du talar om och har inte saknat den heller. Bojen själv drar ju ut båten lite. Förstår inte riktigt varför båten skall så långt ut. Räcker väl att den inte kan slå mot bryggan?

På västkusten är det väldigt vanligt att förtöja som ts beskriver, med block i boj en. Jag antar att västkustborna vet vad de gör och att de förtöjer så p.g.a. att vattenståndet kan variera kraftigt och det i samband med hård vind gör att vanligt klivombord avstånd inte räcker till för en säker förtöjning. Det kan även vara långgrunt vid bryggan så båten blir stående på botten vid lågvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hos oss sitter de flesta med en tamp till bojen och två till bryggan. Vissa har dubbla till bojen. Jag har aldrig sett en sådan uppfinning som du talar om och har inte saknat den heller. Bojen själv drar ju ut båten lite. Förstår inte riktigt varför båten skall så långt ut. Räcker väl att den inte kan slå mot bryggan?

På västkusten är det väldigt vanligt att förtöja som ts beskriver, med block i boj en. Jag antar att västkustborna vet vad de gör och att de förtöjer så p.g.a. att vattenståndet kan variera kraftigt och det i samband med hård vind gör att vanligt klivombord avstånd inte räcker till för en säker förtöjning. Det kan även vara långgrunt vid bryggan så båten blir stående på botten vid lågvatten.

 

 

Det resonemanget köper jag :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns som sagt fördelar med att få ut båten lite från bryggan.

 

Nackdelen, som jag sett, är att båten rör sig mer i sidled. Den svajsar lite så att säga. Det innebär att risken för skador är större när en båt rör sig annorlunda än grannens båt… de slår i varann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har själv haft så på en av mina båtar och de två scoutbåtar som jag hade hand om. 

 

Min och en av scoutbåtatarna blev skrot i höststormen 69 och den andra scoutbåtarna lyckades vi få tag på när linan genom blocket skavdes av och kunde förtöja på utsidan den scoutbåt som slet sig först och gnagdes till vrak  efter berget.

 

Visst ser jag ibland enstaka båtar som är förtöjda på det sättet, men att det de flesta båtar på västkusten skulle va förtöjda så är nog en väldigt grov överdrift. Därmed inte sagt att metoden är fel.

 

En av mina båtplatser har bara en akterboj och i den har jag en  lina med två brankårshakar fästa på avpassade avstånd. Det gäller min lilla bohusjulle som ligger på en mycket skyddad plats. När jag skall förtöja tar jag linan när jag passerar och krokar i den yttre brandkårshaken i en ögla (avsedd bör storskotet). Då når båten precis fram till bryggan. Låter snurran gå på tomgång framåt, för att båten skall ligga på plats. Har en dubbel lina som sitter permanent på bryggan och som sitter ihop i en brankårshake. Krokar i den i en härför avsedd ögla i fören. 

 

När allt som skall iland är utlastad och de som är med klivit iland, stoppar jag snurran och drar ut båten (nån knapp halvmeter) och hakar i den andra brandkårshaken på linan till bojen. Då ligger båten på ett bra avstånd från bryggan och jag kan lätt kliva land.

 

Till min stora båt som ligger på utsidan en Y-bom i ett mycket oskyddat läge och dessutom har en akterbojar jag helt andra förtöjningsrutiner.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metoden med block är kanske praktisk men känns lite opålitlig. Jag har dubbla tampar i aktern till en Merkx liknande krok. SB tamp ligger alltid på sin knap men BB lägger jag av för att komma närmare bryggan vid lastning. När jag kommer in är forfarande BB lös, när lagt fast fören spänner jag upp BB tampen. Detta fungerar bra. "Fånglinan" som Peter_K beskriver är väldigt praktisk om man inte har som jag, en välavfendrad båtgranne som sällan är ute.

 

Ett tips:

Jag har en kraftig stävögla med väl förstärkt infästning. I den sitter en kraftig kort, tamp schacklad. I andra ändan sitter en kraftig krok som normat hänger i pullpit. Tanken är att den ska kunna användas vid ev bogsering, jag har sett hur det ser ut när ordinarie knapar slitits bort vid bogsering. Denna tamp kallas följaktligen "assuranswire".

När det vankas storm kopplas kroken i ögla på bryggan som säkring. När båten ska lastas är det "assuransen" som jag håller båten nära kaj med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SB och BB tamp är ny begrepp för mig :) vad betyder de?

SB=Styrbord

BB=Babord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är SB höger sida av fartyget sett akterifrån. SB och BB är namn på sidorna på båten, oavsett var man betraktar det ifrån. Samma som för och akter.

Därför kan man egentligen inte säga att SB=höger på sjön. 

Det är ganska praktiskt att man har ett namn på sidorna, höger och vänster är så lätt att blanda ihop, detta sker dagligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är SB höger sida av fartyget sett akterifrån. SB och BB är namn på sidorna på båten, oavsett var man betraktar det ifrån. Samma som för och akter.

Därför kan man egentligen inte säga att SB=höger på sjön. 

Det är ganska praktiskt att man har ett namn på sidorna, höger och vänster är så lätt att blanda ihop, detta sker dagligen.

 

Precis så är det. 

 

Fast för att krångla till det ännu mer så säger man inte SB ocn BB när man seglar, utan man säger lo och lä. :wacko:

 

Ibland är SB lo (lovart) och ibland är SB lä, beroende på vilken hals mans seglar på. :huh:

 

För att inte tala om väjningsreglerna.  :blink:

 

Men nu gällde ju tråden förtöjning och då är det SB och BB. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...