Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
erikc

sea ray 330 sundancer bra/dåligt köp

Rekommendera Poster

Hej. Skulle vilja ha lite goda råd. Funderar på att byta upp mig i storlek från 24 fot till 30-34 fot. Har tittat på en sea ray 330 -95. Kanonskick rikligt utrustad med sötvattenkylda motorer. Dock är det 2 st 7.4l förgasarmotorer ock raka axlar. Inget billigt alternativ. Ett plus är bog- och häckpropeller så den går att hantera hur man vill. Är detta en båt någon kan rekommendera eller har någon ett bra förslag på någon annan. Tänker mig ett pris spann 450000-75000 beroende på bestyckning. En till det högre priset måste ha bra driftsekonomi. Tacksam för svar av någon kunnig på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendera vet i fasiken men det är ju högst personligt. På en båt i den storleken så börjar det bli intressant på riktigt med diesel.

 

Mitt enda tips är att om du ska lägga de pengarna så ÄLSKA båten.

 

En båt från 95 borde vara billigare, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begärt pris är 495000 på denna. Finns inte många att välja på som är lika fina och utrustade i den storleken. Problemet är väl bränsleförbrukningen. Vad är ett bra diesel alternativ i denna storlek. Dieslar kan väl vara väldigt dyra att serva dessutom. Gillar planlösningen på 330an men vet inte så mycket om den i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Begärt pris är 495000 på denna. Finns inte många att välja på som är lika fina och utrustade i den storleken. Problemet är väl bränsleförbrukningen. Vad är ett bra diesel alternativ i denna storlek. Dieslar kan väl vara väldigt dyra att serva dessutom. Gillar planlösningen på 330an men vet inte så mycket om den i övrigt.

Finns denna med singel diesel.

http://www.blocket.se/goteborg/Sea_ray_sundancer_330_Batplats_kan_hyras_60231858.htm?ca=15&w=3

 

Nej den är inte min :)

 

Om du vill ha en fin 310:a sp har jag däremot en med dubbla dieslar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.Tror att en singeldiesel är i underkant på en så stor båt. Skiljer ju bara 3 knop mellan march och maxfart. Har du lite mer fakta om din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt men den singeldieseln skulle jag aldrig köpa. Alldeles för klen för den båttypen. Man kan tänka att nya båtar i 33-35 fotsklassen säljs med singeldiesel som de ofta går helt ok med men då är det D6 370 som har mycket mer vrid och effekt än en KAD 300 och toppfarter på kring 32 knop vilket ger helt ok marchfarter kring 25-26 knop utan att lasta motorn för mycket.

Enligt VP skall väl marchfarten ligga kring 15% under toppvarv. Tveksamt om uppgifterna i annonsen stämmer kring detta. Har själv en singel D4 300 som ger 32 knop på topp och -15% varvtal ger ca 25,5 knop marchfart. En skillnad på nästan 7 knop alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du ca 50h båt/år så räkna med runt 50.000:- i bränslekostnad. Är det inget bekymmer, så har du en härlig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du ca 50h båt/år så räkna med runt 50.000:- i bränslekostnad. Är det inget bekymmer, så har du en härlig båt.

 

 

Nu räknar du nog lite väl många timmar planingsfart på de 50h som är en ganska vanlig summa timmar över en sommar

Några 50000kr i bränslekostnad kommer gemeneman inte upp i med denna typ av båt och 50h körning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom suger ju i sig en del. Jag brukar köra 50/50 7-8 knop och i marchfart. Blir väl ca 3-400 nm/år så man kommer väl inte riktigt upp i dom summorna. Synd dom inte finns med bättre motor alternativ. Är rymliga fina båtar med bra planlösning till överkomligt pris. Har inte sett något vettigt alternativ som inte är 400k dyrare. Som sagt Tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kör du ca 50h båt/år så räkna med runt 50.000:- i bränslekostnad. Är det inget bekymmer, så har du en härlig båt.

 

 

Nu räknar du nog lite väl många timmar planingsfart på de 50h som är en ganska vanlig summa timmar över en sommar

Några 50000kr i bränslekostnad kommer gemeneman inte upp i med denna typ av båt och 50h körning

 

SR 330 väger väl dryga 5 ton tom. Med folk, packning och fulltankad hamnar du runt 6,5 ton. Detta ekipage skall då förflyttas av två 7,4 liters förgasarmaskiner. Min egna erfarenhet är att man, över en hel säsong, har en timsnittförbrukning på 60L/h med två maskiner. Jag får det till runt 50.000:-, med hänsyn tagen till att sjömacken tar 16:-/L. Jag tror mig veta att du aldrig kommer under 2,5L/nm utan snarare måste leva med att två bensinare drar 3,5-4,5L/nm.

 

Klart, kör man i 6 knop med en maskin hela sommaren, ser det givetvis annorlunda ut.

 

Hur ser din kalkyl ut, Capitan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte köra på en maskin i 6 knop och bägge när man ska kör i marchfart. En borde väl räcka rill när man kör långsamt. Drar dom verkligen inte under 3.5l/nm ens när man cruisar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte köra på en maskin i 6 knop och bägge när man ska kör i marchfart. En borde väl räcka rill när man kör långsamt. Drar dom verkligen inte under 3.5l/nm ens när man cruisar?

 

Finns en något förenklad formel för att, på ett ungefär, och jag poängterar "på ett ungefär" räkna ut förbrukningen på en planande båt. Många andra faktorer spelar in. Propeller/rar, omålad botten, förgasare, insprutare, last et cetera. Vid maxvarv (WOT) förbrukar varje hk ca 3dl bränsle/timme (bensin, fyrtakt). Så, tex om WOT är 4800varv/min, och maskinen är på 260hk, så förbrukar den ca 78L/h. Exempel på marschvarv kan vara 3600, och det motsvarar då 75% av WOT, dvs 58L/h.Och om vi då antar att marschfarten är 26 knop, så är förbrukningen 2,25L/nm. Har du då två maskiner om vardera 260hk, kan du förenklat dubblera det, då den vinning du får av att två motorer inte behöver slita så hårt, tas delvis ut av det större motståndet av två drev/axlar

 

Inget exakt vetenskapligt, men ovanstående stämmer någorlunda med de båtar jag haft

 

Nu väntar jag med spänning kring de, vars åsikter är mer vetenskapligt förankrade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Kör du ca 50h båt/år så räkna med runt 50.000:- i bränslekostnad. Är det inget bekymmer, så har du en härlig båt.

 

 

Nu räknar du nog lite väl många timmar planingsfart på de 50h som är en ganska vanlig summa timmar över en sommar

Några 50000kr i bränslekostnad kommer gemeneman inte upp i med denna typ av båt och 50h körning

 

SR 330 väger väl dryga 5 ton tom. Med folk, packning och fulltankad hamnar du runt 6,5 ton. Detta ekipage skall då förflyttas av två 7,4 liters förgasarmaskiner. Min egna erfarenhet är att man, över en hel säsong, har en timsnittförbrukning på 60L/h med två maskiner. Jag får det till runt 50.000:-, med hänsyn tagen till att sjömacken tar 16:-/L. Jag tror mig veta att du aldrig kommer under 2,5L/nm utan snarare måste leva med att två bensinare drar 3,5-4,5L/nm.

 

Klart, kör man i 6 knop med en maskin hela sommaren, ser det givetvis annorlunda ut.

 

Hur ser din kalkyl ut, Capitan ?

 

 

Min kalkyl är väldigt enkel. Man kan inte räkna med marschfart hela säsongen och inte heller fulla tankar, full packning och en armé ombord oavsett vetenskap... Lägg där till några års erfarenhet av båtar med dubbla V8. Har även en kortare tid vart ägare till Sea Ray 330.n som trådskaparen är spekulant på...

330.n har bara 17 graders skrovvinkel och väger strax under 5 ton torr så det är en relativt lättdriven båt

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en 3055a från 94 den väger i sjön med packning soppa,vatten mat ca 5-5,5 ton. När du har förgasare är dom inte renoverade sedan 95 så blir den renoveringen ren vinst .Jag åkte 2013 460 distans med en snitt förbrukning

en på 2,09 l distansen .Jag sänkte min förbrukning med över en tredjedel.På 10 landmil göta kanal linköping-Langö

Från 235 l till 140-150 l efter renoveringen.Tycker du om båten den passar din familj då blir det nog inte så tokigt. Men stor båt oavsett

bränsle visst det går åt en del men du får en fin bo båt att semestra i.

Torgny .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan! Du har säkert ägt en SR 330 med skrovvinkel 17 grader, men tillverkaren har bara uppgifter på 21graders diton. SeaRay är väl att betrakta som ett mediokert lättdrivet skrov, och tester visar att i farter runt 28 knop, drar dubbla 5,7 125 liter/timme. Detta är då givetvis helt ovetenskapligt, och gäller inte din fd båt. Alla får bilda sig en egen uppfattning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan! Du har säkert ägt en SR 330 med skrovvinkel 17 grader, men tillverkaren har bara uppgifter på 21graders diton. SeaRay är väl att betrakta som ett mediokert lättdrivet skrov, och tester visar att i farter runt 28 knop, drar dubbla 5,7 125 liter/timme. Detta är då givetvis helt ovetenskapligt, och gäller inte din fd båt. Alla får bilda sig en egen uppfattning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt med ett sådant engagemang. Vad var det för renovering du gjorde för att sänka din förbrukning? För övrigt har jag en fördel för att kompensera en hög bränsleförbrukning. Jag har inga lager kostnader då jag har egna lokaler, inga mek kostnader då jag skruvar själv. Sjösättning fixar jag också själv. Men vad kan kostnaden bli för 400 nm/år med 50/50 cruise/march. Det måste ju också ställas i relation till ett mycket högre pris och högre service kostnad för en båt med dieselmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan! Du har säkert ägt en SR 330 med skrovvinkel 17 grader, men tillverkaren har bara uppgifter på 21graders diton. SeaRay är väl att betrakta som ett mediokert lättdrivet skrov, och tester visar att i farter runt 28 knop, drar dubbla 5,7 125 liter/timme. Detta är då givetvis helt ovetenskapligt, och gäller inte din fd båt. Alla får bilda sig en egen uppfattning

Nu får du hejda dig med din besserwisserstil och så kallad vetenskap. Teori och verklighet kan skilja mycket det vet de flesta. Utan teoretiker då...

Nu har jag inga vetenskapliga tester men både Sea Ray och verkligheten säger 17 graders skrovvinkel på 330.n. Vad dina vetenskapliga teorier säger om skrovvinkeln och förbrukning på 330.n ger jag inte mycket för i detta fall

Varför bilda en uppfattning när man har facit i hand?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan! Du har säkert ägt en SR 330 med skrovvinkel 17 grader, men tillverkaren har bara uppgifter på 21graders diton. SeaRay är väl att betrakta som ett mediokert lättdrivet skrov, och tester visar att i farter runt 28 knop, drar dubbla 5,7 125 liter/timme. Detta är då givetvis helt ovetenskapligt, och gäller inte din fd båt. Alla får bilda sig en egen uppfattning

Enl Sea Ray:s modelarkiv så har 330:n 17° deadrise, både 330SD och EC. Var får du 21° ifrån?

Även pappersbrochyrer för -94 och -97 årsmodeller anger 17° för dessa modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig förgasar renovering nålar munstycken. Det finns färdiga renoverings satser.

Finns info här på forumet.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt. Råkade i morse spontanköpa en Sea Ray 330. Jag som inte skulle ha någon större båt i sommar utan lägga tid på annat  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittade du den Och får man fråga hur mycket du gav?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan

Var det den dom låg på blocket för 295tkr såg fin ut

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade den på Blocket tidigt igår morse. Kom ut söndag kväll 

Låg i Marstrand så det var ju runt hörnet för mig och känner till båten sen tidigare. Stack ut direkt

En 96.a som är välutrustad. Bog fram o bak. Ankarspel fram o bak. All 110V prylar bytta till 220V. Nyare dynor inne mm. Kapell från 08 osv

Samma ägare sen 07 och det mesta är uppdaterat. Nya longblock 2012. Nya insug och förgasare mm

Oljud från ena motorn vilket visade sig vara en spännrulle :D

Hördes att ljudet inte kom inifrån motorn så den biten var jag rätt säker på. Denna motorn går dock inte på alla men bör vara tändning/förgasarrelaterat

Ena backslaget låter som en stenkross när man lägger i växel. Kommit plötsligt så jag hoppas på att det är ryckdämparen. Det är iaf vad de som grejar med backslag tror

Får se om jag behåller eller bara fixar felen och säljer till bra pris

Ska lyfta upp den på fredag

Priset vill jag inte nämna här då det var väldigt lågt. Hade inte alls planerat att köpa något sånt här. Nyligen sålt min Windy och hade planerat en sommar med bara vintersnipan och få gjort en del hemma istället

Hoppas inte säljaren läser här då han inte ville höra något om några enkla/billiga fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får gratulera till köpet. Hoppas allt går bra. Skrovvinkel vet vi ju redan men ska bli intressant med en uppföljning på förbrukningen. Vad anser du och övriga att en sådan båt är värd om den är bra maskinellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svårt att sätta värde på båt idag men en välutrustad båt med tex ankarspel, bogpropp och allmänt uppdaterad borde inte hamna så långt under det pris som begärs för 330.n i Lidköping. 450K kanske?

Sen beror det ju alltid på läget om ägaren måste sälja just nu eller om han kan vänta och vise versa för köparen

Måste dom sälja just nu så blir det givetvis annat pris. Fått uppfattningen att den i Lidköping inte vill ge bort båten då den vart till salu ett tag. Väntar väl på rätt köpare helt enkelt

Inte omöjligt att den jag köpte kommer ut till ett höstpris senare :)

Tyvärr har sötvattenskylningarna fått fötter vid tidigare motorbyten

Fick lite kvitton och motorerna i min är från 2013 och 2014 så egentligen borde man väl jaga nya system och montera

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...