Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Anteman

Rå linolja och fernissa

Rekommendera Poster

Jag har oljat överbyggnaden med rå linolja och balsamterpentin så som det står på tips och trix sidan på träbåtsakuten. Men när jag nu håller på att ta bort överflödig rå linolja med t-röd blir det kvar en klibbig yta. Är det så det ska va' eller? Jag fick för mig att det skulle bli rent och klibbfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar 6-10 veckor för rå linolja att härda, det är därför det står att du skall avsluta med kokt som härdar på 2-3 veckor. Vill du snabba på processen kan du avsluta med kinesisk träolja, som härdar på någon vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Peter! Jag tror jag förstår. Ytan är lite klibbig eftersom den råa linoljan inte härdat. Sedan kan man ta en genväg och fernissa direkt på den ytan. Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan INTE ta en genväg och fernissa på den ytan. Kolla igen vad det står: Man ser att det är klart genom den oljade ytan ser våt ut även efter några timmar. Tvätta med T-röd, blaska på ordentligt. Låt det torka några dagar. Stryk med ett eller ett par lager kokt linolja blandat med balsamterpentin. Vänta några dagar och tvätta med T-röd. Vänta någon vecka innan du börjar med ytbehandlingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK! T-röd blaskade jag på ordentlig i lördags. Imorgon får det bli kokt linolja och så vidare efter vad som står där. Såg på din sida att du vet vad du pratar om eftersom din båt var så fin i lacken. Så det är ingen idé att argumentera mot dig ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack-tack, men jag måste erkänna, jag har inte linoljat överbyggnaden - bara kört Intertox tre svängar och sedan Le Tonkionois många lager... Men berätta inte det för någon... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte berätta det för någon... :-) Sickla låter klokt. Ska fundera till i eftermiddag. Då är det dags att köra vidare med ytbehandlingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...