Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Lunka85

Regnummer i olika länder

Rekommendera Poster

Har en båt som haft regnummer B-18076 och senare B-27449. I vilket land har de sådant regnummer? Vet nämligen inget alls om denna båt så trodde att jag kunde gå på numret men insåg att det inte var svenskt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är lite knepigt detta. Går inte att se hur olika nummer ser ut i olika länder så lätt på nätet. Ingen mer som har nåt tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dessa två finländska båtar har reg nummer bestående av en bokstav och fem siffror. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick idag svar från småbåtsregistret i Norge att detta var deras system fram till 1998. Och tydligen låg det registret hos polisen. Men det går tydligen inte att få information feån det registret längre.. känns som jag kört fast med att få reda på vad det är för båt jag har..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att det kan vara Finland. I Finland så är det väl egentligen motorn och inte båten som registreras, så antagligen har båten haft två olika motorer under sin vistelse i Finland och därför två olika registreringsnummer.

 

Jag är inte säker på hur vart gränsen går för registreringspliktig motor men tror att det är vid 20 eller 25 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det stämmer att den haft 2 motorer. Först verkar det suttit nåt stort i. Typ en v8. Och nu sitter det en penta 115 i. (B20).

Jag köpte båten som ett renoveringsobjekt och skulle vilja veta modell m.m

Men det enda som kan säga nåt verkar vara reg nummret.. vore kul om den fanns i något register.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jepp, testa med Trafi i Finland om de har några uppgifter på registerbeteckningen.

http://veneily.fi/sv/batregistret/utlamnande_av_uppgifter_fran_batregistret

 

Men att det skulle vara motorn som är registreringsskyldig har jag aldrig hört tidigare, däremot kan den tvinga registrering av båten om den är 20hk+

 

Båten blir registreringsskyldig från 5,5 m oberoende av motorstorlek.

Eller om den är bestyckad med 20 hk eller mer.

Redigerad av Vulgarsonic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har inte stenkoll på reglerna i Finland.

 

De båtar som vi köpt i Finland för att ha och användas i Finland har vi inte behövt registrera, inte ens en sportbåt i 5 meters klassen. Men däremot när vi köpte en begagnad 35 hk motor, då sa firman att den egentligen måste registreras. Men firman tyckte också att eftersom vi är från Sverige och bara är i Finland några veckor om året så kan vi fuska och låta den gamla registreringsbeteckningen sitta kvar istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finska båtregistret registrerar båtar inte motorer. Nyare båtar registreras med angivet skrovnummer, äldre båtar som inte har skrovnummer registreras enbart enligt tillverkare, färg och andra kännetecken. Motornummer måste dock uppges när man registrerar sin båt. Ännu för några år sedan var det finska båtregistret en aning eftersatt och det fanns en massa båtar i registret som antagligen var skrotade eller upplagda för länge sedan. Man gjorde nyligen en uppryckning och bad ägarna till båtarna i registret att uppdatera uppgifterna. Antar att det försvann en hel del båtar ur registret i det skedet. Nu skall båtar med längd över fem meter eller om den har en motor över 20 hkr registreras. Det är populärt med båtar precis under de gränserna här...

 

Om en båt i det finska registret har haft två olika registernummer kan det bero på att den blivit avregistrerad och påregistrerad igen vid något tillfälle. Jag har själv ett skrov där man kan skönja gamla regnummer, men de går inte att tyda i sin helhet. Om den båten registreras på nytt så får den alltså ett nytt nummer.

 

I dag hörde jag på nyheterna att den nyvalda regeringen vill införa skatt på registrerade båtar. Antar att det blir en hel del avregistreringar av båtar som bara pryder trädgårdarna...

Den som har ett lager med båtar på 4,95 meter och motorer på tjugo hästar har fina tider framför sig...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrigerar ovanstående inlägg. Längden på båtar i Finland får vara upp till 5,5 meter utan registreringskrav.

 

Så går det när man bara kör på vad som finns under de rostiga minnesluckorna :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...