Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
raol

Gå på grund med segelbåt - vad händer?

Rekommendera Poster

Visserligen skulle det bli en hyfsad engångskostnad, men högst sannolikt många gånger billigare än att fortsätta med den sjömätning man gör i dag, med fartyg och massa personal över många år, kanske årtionden. För man har ju fortfarande resurser för det.

 

Med flyg skulle jag tro att hela kusten skulle kunna kartläggas på 2-3 år. När det väl är gjort behövs nästan inget mer göras mer än ibland efter t ex undervattensskred, muddringar, anläggningsbyggen under/vid vatten, och liknande.

 

Lantmäteriet har gjort motsvarande sak över land, så jag tycker det är dags att göra det för havet också.

Har du kostnadskalkyler för dessa alternativ ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen skulle det bli en hyfsad engångskostnad, men högst sannolikt många gånger billigare än att fortsätta med den sjömätning man gör i dag, med fartyg och massa personal över många år, kanske årtionden. För man har ju fortfarande resurser för det.

 

 

 

Görs det fortfarande systematiska sjömätningar, som man gjorde på västkusten på 1950-talet!?

 

Skulle du vilja va med och betala för en sådan sjömätning? och i så fall - hur mycket skulle du kunna tänka dig att satsa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visserligen skulle det bli en hyfsad engångskostnad, men högst sannolikt många gånger billigare än att fortsätta med den sjömätning man gör i dag, med fartyg och massa personal över många år, kanske årtionden. För man har ju fortfarande resurser för det.

 

Görs det fortfarande systematiska sjömätningar, som man gjorde på västkusten på 1950-talet!?

 

Skulle du vilja va med och betala för en sådan sjömätning? och i så fall - hur mycket skulle du kunna tänka dig att satsa?

 

Intressant frågeställning, skulle kunna tillämpas på alla politikområden. Fyll i de belopp du vill betala på raderna för olika budgetposter. Totalsumman är given.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket har flera sjömätare och man mäter kontinuerligt. Jacob Hägg gick på Vänern i vintras och skulle sen ner i södra Östersjön och där där skulle de vara kvar ett tag. 

Den minsta är Petter Gedda som bara går en halvmeter djupt.

Det man mäter är farleder och områden runt dessa. Men man gör många uppdragsätningar för biologer, havsforskare, vindkraftsparker mm.

 

Det som hindrar mätningar på Västkusten enl Hydrographica är att deras teknik inte är helt anpassad till det salta vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gärna jobbat med kustnära, grund sjömätning, men tyvärr är det ju förbjudet. Här hade det kunnat finnas goda möjligheter för privata initiativ om inte militären hade tramsat så jävla mycket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gärna jobbat med kustnära, grund sjömätning, men tyvärr är det ju förbjudet. Här hade det kunnat finnas goda möjligheter för privata initiativ om inte militären hade tramsat så jävla mycket.

Men har du försökt få tillstånd? Jag vet bara några som ville göra detta i en vik någonstans i Norrland, det var inga problem att få tillstånd. Det har stått en del på forum där man diskuterat DrDepth.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar mig lite tillbaka till den ursprungliga frågeställningen även om diskussionerna om sjömätning osv är intressanta.

Jag har varit med om en riktig grundstötning i segelbåt (och det var inte jag som styrde!) förutom alla gånger jag smällt på med segeljollar i min ungdom. Men det är nu preskriberat. Det var på 80-talet som vi var ett gäng på väg till en kappsegling i kompisens Express. Gick för motor och smällde på något som jag förmodar var en sten. Det blev ett plötsligt stopp och ena kompisen som satt ner fick sina glasögon krossade när han for mot skottet. Kompisen som styrde stog upp och for som en vante ner i durken och slog sig mot skotskenan. Själv klarade jag mig utan skador och båten klarade sig ganska bra, bara en bit av plasten på framsidan av kölen som for bort och lite sprickor i gelcoaten runt skadan.

Vi gick i ca 5 knop.

Stenen var utsatt på sjökort men uppmärksamheten brast vid det tillfället.

 

Sen gick jag på ett outmärkt grund i somras med motorbåten. Farten då var bara ca 1 knop, men även det var en riktig smäll. Båten blir som en stor resonanslåda så det låter fruktansvärt!

Anmälde till Sjöfartsverket och blev senare uppringd av en trevlig tjej som ville ha lite kompletterande uppgifter.

Skadan på motorbåten blev bara ett ca 2 cm stort jack i skeddan, tur man har en båt med skedda!

 

Hoppas jag slipper flera grundstötningar nu. Har nog klarat av min beskärda del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går endast på grund i utbildningssyfte, , tex när badgäster frågar om jag är känd i vår skärgård. .. ja svarar jag, jag känner till vartenda grund häromkring. ... Pang.. brak.. ... hmmmm,  här har vi till exempel ett av dom.. =)

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vad händer!

Det mesta är nog beskrivet utom möjligen att man - om man har otur - kan studsa över grundet och hamna så att man inte kan komma ut igen.

 

Någon beskrev att man kan luta en segelbåt genom att klättra ut på bommen. Om inte det räcker kan man häkta på jollen i storskotet, fylla jollen med vatten och skota hem för att luta båten.

 

Ett annat alternativ är att dra i ett fall.

Om man kan stå på botten så kan man själv luta båten rätt kraftigt på det sättet. Ev. måste fallet förlängas för att öka vinkeln mellan masten och fallet.

Ett annat alternativ är att göra fast det förlängda fallet i en motorbåt som får dra omkull båten (det räcker med en liten snurrbåt) eller så kan man ro ut med ett ankare som man sätter fallet i och sedan "hissar" man omkull båten.

 

Lycka till!  :-)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på:

Om man assisterar eller bärgar någon så gör inte detta utan att fylla i en Lloyd Open Form, annars kan det bli dyrt för bärgaren.

 

Det finns en historia om en motorbår som skulle dra en seglare av ett grund. Men riggen föll och seglaren krävde ersättning av motorbåten som han ansåg varit ovarsam. Om just den historien är sann vet jag inte men helt klart är att risken är stor att bärgaren kan få betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visserligen skulle det bli en hyfsad engångskostnad, men högst sannolikt många gånger billigare än att fortsätta med den sjömätning man gör i dag, med fartyg och massa personal över många år, kanske årtionden. För man har ju fortfarande resurser för det.

 

Med flyg skulle jag tro att hela kusten skulle kunna kartläggas på 2-3 år. När det väl är gjort behövs nästan inget mer göras mer än ibland efter t ex undervattensskred, muddringar, anläggningsbyggen under/vid vatten, och liknande.

 

Lantmäteriet har gjort motsvarande sak över land, så jag tycker det är dags att göra det för havet också.[/

 

Vem ska betala kalaset? Det lär ju kosta multum. Ska fritidsbåtfolket stå för fiolerna eller yrkessjöfarten som redan har tillräckligt med svårigheter ekonomiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på:

Om man assisterar eller bärgar någon så gör inte detta utan att fylla i en Lloyd Open Form, annars kan det bli dyrt för bärgaren.

 

Det finns en historia om en motorbår som skulle dra en seglare av ett grund. Men riggen föll och seglaren krävde ersättning av motorbåten som han ansåg varit ovarsam. Om just den historien är sann vet jag inte men helt klart är att risken är stor att bärgaren kan få betala.

 

Ja, för sådana avtalsblanketter har ju alla fritidsbåtsmänniskor med sig;-)

 

Dessutom reglerar väl det avtalet främst hur ersättningen för bärgningen skall sättas, genom en skiljeman i London i efterhand - inte eventuellt skadeståndsansvar för bärgaren.

 

Tror det finns bättre sätt att komma överens om man skall hjälpa någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visserligen skulle det bli en hyfsad engångskostnad, men högst sannolikt många gånger billigare än att fortsätta med den sjömätning man gör i dag, med fartyg och massa personal över många år, kanske årtionden. För man har ju fortfarande resurser för det.

 

Med flyg skulle jag tro att hela kusten skulle kunna kartläggas på 2-3 år. När det väl är gjort behövs nästan inget mer göras mer än ibland efter t ex undervattensskred, muddringar, anläggningsbyggen under/vid vatten, och liknande.

 

Lantmäteriet har gjort motsvarande sak över land, så jag tycker det är dags att göra det för havet också.[/

 

Vem ska betala kalaset? Det lär ju kosta multum. Ska fritidsbåtfolket stå för fiolerna eller yrkessjöfarten som redan har tillräckligt med svårigheter ekonomiskt.

Vem betalade kalaset när det gjordes över land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bohuskusten sjömättes ju  nån gång på 1950-talet så det är ju väldigt bra jämfört med Stockholms skärgård.

 

 

 

Inte utanför Hunnebo. Enligt Sjöfartsverket sjömättes det tidigare än 1940. Okänt när, så det kan potentiellt vara från 1800-talet!

 

post-103957-0-71653600-1433704778_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Bohuskusten sjömättes ju  nån gång på 1950-talet så det är ju väldigt bra jämfört med Stockholms skärgård.

 

 

 

Inte utanför Hunnebo. Enligt Sjöfartsverket sjömättes det tidigare än 1940. Okänt när, så det kan potentiellt vara från 1800-talet!

 

attachicon.gifsjomatn.jpg

 

 

Kan ju bero på att Fykan varit ett militärt övningsfält.

 

Har du problem med fel som sjökortet visar!? 

 

Eller kanske rättare sagt grund som sjökortet inte visar!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Ja, för sådana avtalsblanketter har ju alla fritidsbåtsmänniskor med sig;-)

 

Dessutom reglerar väl det avtalet främst hur ersättningen för bärgningen skall sättas, genom en skiljeman i London i efterhand - inte eventuellt skadeståndsansvar för bärgaren.

 

Tror det finns bättre sätt att komma överens om man skall hjälpa någon.

 

 

Det handlar om ett A4 papper med två sidor, finns att skriva ut på nätet. https://www.norclub.no/assets/ArticleFiles/Agency-LOF-2011.pdf 

Frågar man försäkringsbolagen så rekommenderar de starkt att man undertecknar en LOF.

 

Ersättning vid bärgning regleras i kap 16 Sjölagen.

Men långt ifrån allt är bärgning utan assistans och då är avtal viktigt. Om den som assisterar kan anses vara oaktsam kan denne bli skadeståndsskyldig. Det är inte så säkert att den assisterande båtens försäkring tillåter assistans!

 

Den enda skyldighet man har är att rädda människoliv!

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågar man försäkringsbolagen så rekommenderar de starkt att man undertecknar en LOF.

 

Ersättning vid bärgning regleras i kap 16 Sjölagen.

Men långt ifrån allt är bärgning utan assistans och då är avtal viktigt. Om den som assisterar kan anses vara oaktsam kan denne bli skadeståndsskyldig. Det är inte så säkert att den assisterande båtens försäkring tillåter assistans!

 

Den enda skyldighet man har är att rädda människoliv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- En LOF fritar inte bärgaren från eventuella skadeståndsanspråk, vilket rådet inlägg 70 går ut på.

- Vi talar här om fritidsbåtar, inte tankers på internationellt vatten. Jag tvivlar starkt på att något försäkringsbolag förespråkar att man i detta sammanhang på eget bevåg fyller i en LOF och sen tutar och kör (med bärgning/assistans) på det sätt du beskriver. Ser det som helt uteslutet att man kan fylla i en LOF utan att ha varit i kontakt med försäkringsbolaget (annars gör man ju indirekt utfästelser för sitt försäkringsbolag). Visa gärna annat.

- Att blankettet bara är på två sidor gör den inte vanligare i ett fritidsbåtsbibliotek. Den är inte relevant.

- Sjölagen reglerar att bärgarlön skall utgå samt principer för hur detta sätts. I en LOF överlåter man själva sättandet till en skiljeman i London, vilket inte på något sätt är i strid med sjölagen. Men håller man på så med fritidsbåtar i skärgården?

 

Hursomhelst.

 

Bättre råd än att flaxa med en LOF är nog att först tala med skadejouren på sitt försäkringsbolag. Jag gissar att försäkringsbolaget i de flesta fall då hellre ser att man ringer sjöräddningen alternativt sjöassistans än att man låter annan fritidsbåt bärga/assistera. Situation, och hur väl man kan beskriva den för försäkringsbolaget, lär avgöra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det självklart att hjälpa den som behöver hjälp till sjöss. I 99 fall av 100 kommer din hjälp att uppskattas även om du råkar göra något som ger skador på på den undsatta båten (som troligen skadas ännu mera om inget görs). Det hundrade fallet får man helt enkelt stå ut med för att kunna ge och ta emot hjälp när man behöver det.

 

Naturligtvis bör man bedöma om det är realistiskt att ge den hjälp befälhavaren vill ha och i första hand göra det man blir ombedd att göra. Föreslå lösningar och låt befälhavaren själv fatta beslut om vad som ska göras. Ta inte över ansvaret genom att göra saker oombedd.

 

Sjöräddningen gör ett utmärkt jobb, men jag tycker inte vi ska slita på deras resurser i onödan.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är självklart för dig Mackey är inte lika självklart för ditt försäkringsbolag!

Kolla vad försäkringsbolaget säger om assistera en haverist. 

Nog vill vi alla försöka hjälpa till men få vill betala för en bortsliten knap tex.

Bärgarlön ska enligt sjölagen vara rimlig, är den inte det bestrider man i domstol (det går sällan så långt)

LOF används av de som bärgar/assisterar proffesionellt, de har även försäkringar som ger de rätt att göra sådana jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För mig är det självklart att hjälpa den som behöver hjälp till sjöss.

 

Sjöräddningen gör ett utmärkt jobb, men jag tycker inte vi ska slita på deras resurser i onödan.

 

Mackey

De flesta är nog beredda att hjälpa till, men det gäller nog att tänka efter lite. En knap som släpper kan ju bli en dödlig projektil i värsta fall om man gör fel.

 

SSRS gör rätt mycket reklam för sin medlemsservice assistans. De prioriterar alltid nöd före assistans, men vill nog gärna att man använder deras assistanstjänst. Tror den sprider så mycket goodwill att de drar in mer bidrag och medlemsavgifter på detta än vad det kostar att rycka ut.

 

En gång när jag självförvållat hamnade i nöd (dieseltorsk några hundra meter från farled där finlandsfärjorna går) ringde jag först mitt försäkringsbolag som skickade Sjöassistans (ingår i föräkringen). Jag blev sen bordad av KBV som sa att det hade varit bättre att ringa SSRS, de är oftast mycket snabbare framme.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem som är bäst, SSRS eller Sjöasistans, varierar beroende på var det är. I mina trakter har det hänt att SSRS inte vågat/kunnat gå in i vikar med den Stridsbåt 90 man hade till sitt förfogande. Sjöassistans anlitar lokala fiskare, taxibåtar men även privatperson mm som ofta har en mycket bättre lokalkännedom. Sjöassistans har 31 båtar till sitt förfogande på Vänern, totalt har man tillgång 650 båtar. Vanligaste uppdragen är diesel och batterier. Kan man så försöker man lösa problemen på plats (så kallad Åkesson-räddning). 

SSRS prioriterar självklart nöd, helt riktigt. Men den killen som de släppte ute i sjön för att de fick ett larm var inte glad. Han fick ligga och gunga ganska länge innan de kom tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var en som gick på kraftigt syd-ost om södra Grötö för några år sedan. Tog ett tag innan de fick av den.

grund_zpsraolxx9o.jpg

 

 

Ett annat farligt grund som årligen plockar ett antal propellrar, för det är mest motorbåtar som går den vägen, är mellan Fykan och Olskär, väster om Ramsvik:

grund2_zpshxl4pdfw.jpg

Jättelurigt grund som ligger precis under vattnet, mitt i farleden. Finns ju dock med på sjökortet så svårt att skylla på någon annan.

 

 

 

För att återgå till segelbåt, min moster med man gick på grund med deras segelbåt, tror det var deras HR 352. Direkt tvärstopp från 5 knop. Moster åkte in i ruffväggen. De fastnade inte på grundet som tur var utan kunde ta sig in i hamn. Moster kände sig snabbt värre och fick åka ambulans därifrån. Visade sig vara en hel del som var trasigt inuti, bland annat en brusten mjälte. Det var en lång vistelse på sjukhuset och hade de varit längre från hjälp så kunde det slutat riktigt illa. Så nog kan det gå illa även i en långsam båt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jättelurigt grund som ligger precis under vattnet, mitt i farleden. Finns ju dock med på sjökortet så svårt att skylla på någon annan.

 

 

 

Jag älskar visserligen att gå på alla möjliga och omöjliga ställen, men att kalla den spektakulära passagen vid Fykan för farled är väl att ta i. 

 

Det jag kallar farled är den svarta strecken som jag markerat med en pil och ordet farled.

 

Sniker man inne mellan grunden får man nästan skylla sig själv om man går på. Det får i alla fall jag alltid göra när jag går på grund på sådana ställen.

 

post-106994-0-70596900-1433865045_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, Thallatha.En formell farled är det inte. Men många mindre motorbåtar åker den vägen när de letar plats på klipporna. Skall man kalla det "naturlig farled för solsökande motoriserande båtar"?  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått den leden vid ett tillfälle, nån gång på 1980-talet med min segelbåt.

 

Knut Karlsson och hans syskon och föräldrar och de två andra familjerna som bodde på fykan har säkert både rott och seglat den leden ett oändligt antal gånger.

 

Likaså fyrpersonalen på Klåvskär, där väl Evert Taubs föräldrar tillhör de mera kända.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/klavskar.html

 

Om du tar bort ordet "far" så skulle du kunna skriva "led, där mindre båtar med lokalkännedom kan gå" ;)

 

Farled för mig är en anordnad, relativt säker led som är utprickad och inritad i sjökortet, i huvudsak för större båtar.

 

Småbåtar, såna som vi har, kan gå var katten som helst, bara det finns tillräckligt djup och man kan läsa sjökortet. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten illustration till vad som sagts om SSRS tidigare i tråden, de marknadsför sina tjänster att hjälpa till (när de inte är upptagna i akuta ärenden) så åtminstone om man är medlem finns ingen anledning att inte ringa dem om man får problem.

post-96037-0-10304000-1434009088_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart är det bästa att hålla koll på var man är och hur djupt det faktiskt är och helt enkelt ge fasen i att gå på grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart är det bästa att hålla koll på var man är och hur djupt det faktiskt är och helt enkelt ge fasen i att gå på grund.

 

Om man inte får gå på grund, hur katten skall man kunna ha nåt roligt när man är på sjön och vill utforska okända områden!?

 

Konstigt jag känner igen några av mina egna ord från en annan debatt - undrar bara vilken. :P

 

Det gäller bara att ha en båt som tål att gå på grund med, utan att det blir en katastrof. Tex en sån här, som skall bli mitt "hem" under några dar frammåt.

 

 

post-106994-0-34686300-1434039966_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart är det bästa att hålla koll på var man är och hur djupt det faktiskt är och helt enkelt ge fasen i att gå på grund.

Va?? Då får man ju aldrig fylla i sin LOF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...