Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Gå på grund med segelbåt - vad händer?

Rekommendera Poster

"Det är tyvärr ganska vanligt att piloter litar mer på instinkter än instrument, och flyger fullt fungerande flygplan rakt ner i marken. Instrumenten visade rätt, men piloterna litade inte på instrumenten."

 

raol kan du utveckla det det här du skrev lite mer du verkar ju kunna väldigt mycket om det här med flyg och om hur piloter beter sig.

Själv har jag bara arbetat drygt 40 år som pilot och vill naturligtvis lära mig mer nu när jag har tillfälle till det.

 

Om man enbart tänker på säkerhet så är väl flyg ett av de säkraste sätten att transportera sig. Det är ju ytterst sällan nån omkommer under en flygning. Problemet är bara att när ett flygplan störtar så är det ett antal hundra människor som dör på en gång och då har ju tidningsmurvlarna möjlighet att skriva artiklar i all oändlighet och hur lång tid som helst - lösnummerförsäljning. Å dom på TV och radio är av samma skrot och korn.

 

När nån kör ihjäl sig i bil blir det i regel bara en liten notis - om ens det. Att köra och åka bil är väl det farligaste som finns.

 

Piloter hör väl till de mer intelligenta och de allra flesta har bra omdömme. Sen finns det ju någon enstaka som piloten som störtade flygplanet i Frankrike nyss, som troligtvis ville ta livet av sig.

 

Körkort kan ju vilken idiot som helst få. Det märks ju på hur många kör. I Stockholmstrakten tror jag 30% av dom man ser på vägarna aldrig skulle få ha körkort.'

 

Segla hör ju också till en av de säkraste färdsätten.

 

Vad katten skall vi ha våra båtar och bilar till om de skall styras förarlösa av teknik.

 

Det var bättra att de bil- och motorbåtsförare som kör som idioter kunde läras lite "folkvett" men det är nog inte möjligt.

 

Nu skall ja utsätta mig för den största livsfara som finns och ta bilen till ödemarkerna längst i öster vid den sk Huvudstaden.  :huh:  :mellow:  :P  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de fall där det gått åt skogen är det ofta så, ja.

 

Jag förstår att du tar det personligt eftersom jag argumenterar för att "avskaffa dig", men jag ser till den större nyttan. Jag vill ha bort de mänskliga förarna från våra markbundna fordon också.

Typ HAL 9000 då eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag vill ha bort de mänskliga förarna från våra markbundna fordon också.

 

Där har du i princip helt fel.

 

De mänskliga förarna är det inget problem med.

 

Det är de förare som agerar "som om de hade armen under huvudet och ingen arm har" som är det stora problemet. Dvs de huvudlösa - har ett huvud men ingen hjärna.

 

"Bättre att bli bortkommen och omkörd,

än att bli omkommen och bortkörd"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är redan avskaffad, pensionerad sedan tre år tillbaka.

 

 

Det var hur du kommit fram till det här du skulle redogöra.

 

 

"Det är tyvärr ganska vanligt att piloter litar mer på instinkter än instrument, och flyger fullt fungerande flygplan rakt ner i marken. Instrumenten visade rätt, men piloterna litade inte på instrumenten."

 

Väntar med spänning på din förklaring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

"Det är tyvärr ganska vanligt att piloter litar mer på instinkter än instrument, och flyger fullt fungerande flygplan rakt ner i marken. Instrumenten visade rätt, men piloterna litade inte på instrumenten."

 

Väntar med spänning på din förklaring.

 

Den enda incident jag kan påminna mig om detta är väl när Gripenplanet landade vertikalt på Kungsholmen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om att gå på grund på riktigt två ggr, båda med svärfar vid roder och som skeppare/redare. Bland annat på jungfrutur, med fullt fungerande GPS som exakt visade ut grundet, men denna information valdes bort till förmån för en missuppfattad muntlig instruktion från en granne. Hans nautiska kompetens är väl på nivån att ha bilkörkort.

 

Man kan dockj inte utan social kostnad oombedd "ta över" ansvar från ngn annan som med ålderns och ägandets rätt "har rätt", innan olyckan sker. Det går alltså helt enkelt inte att åka med på dessa turer längre, med barnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lägger ner mycket energi på att konstant förbättra flygsäkerheten och man säger ofta att ska man höja den så är det människan som måste bort, det gäller på många områden. Piloterna kommer inte att försvinna, i vart fall inte på länge. Om piloterna försvinner så försvinner troligen 90% av passagerna också. 

Man experimenterar också med förarlösa lastbilar, tåg mm.

Inriktningen i dag är säkerhetssystem som övervakar och minskar risken för mänskliga misstag.

 

Till sjöss ligger säkerheten nog på ungefär samma nivå som flyget hade på 30-talet.

 

Det finns en svensk, Thomas Porathe, som forskar på detta, bla med sk kognitiv avlastning.

"Sjökort" med go/nogo markerade områden, kartor som ska ge en 3D bild av omgivnigen, system där fartygens datorer ska prata direkt med varandra osv.

Det finns en del att göra och det kommer nya system, ska plottertillverkarna överleva så får de hitta på system som underlättar navigeringen. Vi kommer att få sjökort med typ rött där vi inte kan gå och grönt där vi med hänsyn till vårt djupgående mm kan gå. Som tar hänsyn till noggrannheten på sjökorten mm. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är redan avskaffad, pensionerad sedan tre år tillbaka.

 

 

Det var hur du kommit fram till det här du skulle redogöra.

 

 

"Det är tyvärr ganska vanligt att piloter litar mer på instinkter än instrument, och flyger fullt fungerande flygplan rakt ner i marken. Instrumenten visade rätt, men piloterna litade inte på instrumenten."

 

Väntar med spänning på din förklaring.

 

Hur JAG kommit fram till det?

Det skrämmer mig om du som pilot inte känner till detta! Visserligen har den olyckstypen minskat en hel del tack vare moderna hjälpmedel som varnar när det börjar gå åt skogen, men förr var det en mycket vanlig orsak till krascher. Men det faktum att det krävs varningssystem för att undvika att piloter gör fel, är ganska illavarslande. Så redan i dag är det, på sätt och vis, datorer som håller koll på de mänskliga piloterna. Det självklara steget är att helt eliminera de mänskliga piloterna, för att ytterligare höja säkerheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja en av dom vanligaste olycksorsakerna har varit CFIT,controlled flight into terrain, men det beror inte på att piloterna inte litar på instrumenten och flyger på instinkt utan att man helt enkelt befinner sig på fel plats och höjd, man är helt enkelt vilse utan att veta om det men man litar fortfarande på instrumenten. Det har blivit mycket säkrare sedan GPS kom och man har nu mycket avancerade terrängvarningssystem  som jämför planets position och höjd med kartan och varnar om man kommer i konflikt med berg eller eller andra hinder. Ungefär samma system som en kryssningsmissil använder.

 

. När en pilot börjar lära sig att flyga på instrument dvs utan hjälp av yttre referenser som mark eller horisont så får man mycket noggrant demonstrerat vad som händer om man försöker att lita till sina sinnen isf instrumenten. Detta gör man både på marken och i flygplanet. Använder man sina sinnen tar det ofta mindre än en minut innan man är i ett helt okontrollerat läge och om detta får fortsätta havererar man.

 

Så att påstå att piloter gör som du skriver stämmer inte.

 

Piloter idag gör inte mycket flygjobb man taxar ut startar slår in autopiloten sen behöver man inte manövrera något förrän det är dags att taxa in till gaten.

 

Datorer navigerar och flyger och landar helt automatiskt det man behöver göra är att ställa in nya höjder och ev lägga in nya waypoints efter order från flygledarna på marken som i sin tur får sina uppgifter från datorer samt ställa in frekvenser för landningshjälpmedel (lite hårddraget).

 

Så allt är nog så mycket datoriserat som det är praktiskt genomförbart och lönsamt för tillfället men i framtiden kommer vi kommer vi förmodligen att flyga pilotlöst om det öht finns flygplan, man har kanske kommit på helt andra metoder att transportera människor.

 

För att få en marin anknytning, det här är ju i alla fall en båtsajt, kommer en länk till vad man skulle kunna kalla en marin CFIT och förstås en fin båtmidsommar på er alla.

 

http://www.volvooceanrace.com/static/assets/content_v2/media/files/m36616_team-vestas-wind-inquiry-report-released-on-9-march-2015.pdf

Redigerad av Skoter
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navigatören skall bort, piloterna skall bort...riktigt säkert blir väl det inte förrän man utrotat mänskligheten.

Snart behöver vi nog inte vara med på våra båtar, dom klarar sig själva. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de fall där det gått åt skogen är det ofta så, ja.

 

Jag förstår att du tar det personligt eftersom jag argumenterar för att "avskaffa dig", men jag ser till den större nyttan. Jag vill ha bort de mänskliga förarna från våra markbundna fordon också.

Jag tänker nog envisas med att vara den som framför min båt i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Navigatören skall bort, piloterna skall bort...riktigt säkert blir väl det inte förrän man utrotat mänskligheten.

Snart behöver vi nog inte vara med på våra båtar, dom klarar sig själva. ;)

 

 

Tittar man i hamnen verkar vi redan vara där ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I de fall där det gått åt skogen är det ofta så, ja.

 

Jag förstår att du tar det personligt eftersom jag argumenterar för att "avskaffa dig", men jag ser till den större nyttan. Jag vill ha bort de mänskliga förarna från våra markbundna fordon också.

Jag tänker nog envisas med att vara den som framför min båt i alla fall...

 

I det fallet är även jag en bakåtsträvare.

Däremot skulle jag gärna ha en robot som skötte de tråkiga delarna av underhållet. B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I de fall där det gått åt skogen är det ofta så, ja.

 

Jag förstår att du tar det personligt eftersom jag argumenterar för att "avskaffa dig", men jag ser till den större nyttan. Jag vill ha bort de mänskliga förarna från våra markbundna fordon också.

 

Det hade ju varit väldigt skönt om du lyckas med ditt uppsåt, så att alla utsocknes som besöker Bohuslän med båt de fina veckorna försvann, så vi ortsbor kunde njuta av våran fina skärgård helt i fred, under de finaste sommarveckorna.

 

I dag kryllar det ju av människor som vill uppleva kusten med egen båt. Ersatte man dem med datorer så tror jag inte att de var lika intresserade av att bära kostnaden för att ha båt och allt som det innebär.

 

Jag är helt övertygad om att ni tekniknördar är det mest förödande som finns.

 

Skall man satsat på nåt, så är det ett mer mänskligt samhälle. 

 

I min värld är det människorna som är viktiga - inte maskinerna.

 

Sen handlade väl tråden om vad som händer om man går på grund med en segelbåt - inte flygets säkerhet.

 

PS

 

Jag har överlevt en av de absolut farligaste saker man kan ge sig ut på. Köra bil från Kungshamn till Stockholm.

 

Jag kom fram levande och utan någras som helst skador.  :o  :o

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade bilar, lastbilar och bussar. Inte båtar. Båtar används primärt som nöjesfordon och behovet av datorisering finns liksom inte där på samma vis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade bilar, lastbilar och bussar. Inte båtar. Båtar används primärt som nöjesfordon och behovet av datorisering finns liksom inte där på samma vis.

 

Nja, blir det en riktigt fin sommar så ökar antalet grundstötningar radikalt. Så nog behövs det utbildning, hjälpmedel och många diskussioner om hur man ska hantera sin navigering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag menade bilar, lastbilar och bussar. Inte båtar. Båtar används primärt som nöjesfordon och behovet av datorisering finns liksom inte där på samma vis.

 

 

Det var ju synd att din strävan inte gällde nöjesbåtar, som tråden handlar om.  ;)

 

Skulle man satsa på nåt när det gäller bilar, så var det nån automatik så att bilarna inte gick att köra fortare än gällande hastighetsgränser. Skulle naturligtvis inte gälla utryckningsfordon.

 

Jag körde Kungshamn - Stockholm i går. Man kunde lika gärna ta bort hastighetsbegränsningarna. Dem skiter ju många i - för att inte tala om omkörningar. Ibland får man skrämselhicka.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag menade bilar, lastbilar och bussar. Inte båtar. Båtar används primärt som nöjesfordon och behovet av datorisering finns liksom inte där på samma vis.

 

Nja, blir det en riktigt fin sommar så ökar antalet grundstötningar radikalt. Så nog behövs det utbildning, hjälpmedel och många diskussioner om hur man ska hantera sin navigering.

 

 

Jo, men att jag argumenterar för datorstyrda flygplan och vägfordon är för att minska antalet döda och (svårt) skadade. Just det är inget stort problem inom fritidsbåtsanvändandet. De få dödsfall som finns handlar nästan helt om andra saker än sånt som datorstyrda båtar skulle kunna avhjälpt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla sluta älta detta skitämne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Är det inte bättre att byta från en felkonstruktion.

 

Även en långkölad båt sticker djupt och är känslig.

Det är också svårt att navigera när textiliarna skymmer all sikt föröver.

 

Jag förstår att segelbåtar har företräde, det har även andra manöverodugliga farkoster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att byta från en felkonstruktion.

 

Även en långkölad båt sticker djupt och är känslig.

Det är också svårt att navigera när textiliarna skymmer all sikt föröver.

 

Jag förstår att segelbåtar har företräde, det har även andra manöverodugliga farkoster

Hahaha, det är till att ha fördomar mot segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Är det fördomar?

 

Jag har försökt se förbi Genuan och Focken....missfoster....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fördomar?

 

Jag har försökt se förbi Genuan och Focken....missfoster....

 

Det är bara att halsa förseglen en bit ovanför däcket, så ser du under dem.  :)

 

Att låta förseglen slicka däcket är bara kappseglardumheter.  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det fördomar?

 

Jag har försökt se förbi Genuan och Focken....missfoster....

Det är bara att halsa förseglen en bit ovanför däcket, så ser du under dem. :)

 

Att låta förseglen slicka däcket är bara kappseglardumheter. :wacko:

Hörrududu, jag ska segla Bohusracet nästa helg. ;-) så dumheter vet jag inte om det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Är det fördomar?

 

Jag har försökt se förbi Genuan och Focken....missfoster....

Det är bara att halsa förseglen en bit ovanför däcket, så ser du under dem. :)

 

Att låta förseglen slicka däcket är bara kappseglardumheter. :wacko:

Hörrududu, jag ska segla Bohusracet nästa helg. ;-) så dumheter vet jag inte om det är?

 

 

Nu spelar det ju ingen roll vilken kappsegling man seglar hur man har halsat förseglen.

 

Annars verkar ju Bohusracet va en trevlig segling. Trevlig sträckning. Skulle nästan själv kunna tänka mig segla den sträckan, fast utom tävlan och på annan tid, som ett alternativ till 24-timmars. Dvs segling med "mitt gubbgäng".

 

Nu var inte förra veckans seglats från Klagshamn till Kungshamn med Smoegens  "nya" båt inte fy skam det heller. Lite styvt 200 distansminuter, fast naturligtvis tråkigare kuststräcka. Dessutom valde vi att gå på utsidan den Bohuslänska skärgården i sin helhet.

 

Just den båten visade på flera sätt vilka dumheter det är när den förre ägaren absolut velat att förseglet skall slicka däcket. Det kan skapa mera problem än det löser.

 

Seglar du "dominanten"!?

 

Nej det gjorde du förresten inte. Du står anmäld i en X-332.

 

http://www.bohusracet.se/

 

Välkommen till Smögen - så snabbt ni kan.

 

Är ni tvungna att gå mellan Ekholmen och Oxholmen innan ni rundar den nya rundningspunkten Ljungsholmen!?

 

Annars är väl det exakta vägvalet mellan rundningspunkterna ganska fritt - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Är det fördomar?

 

Jag har försökt se förbi Genuan och Focken....missfoster....

Det är bara att halsa förseglen en bit ovanför däcket, så ser du under dem. :)

 

Att låta förseglen slicka däcket är bara kappseglardumheter. :wacko:

Hörrududu, jag ska segla Bohusracet nästa helg. ;-) så dumheter vet jag inte om det är?

Nu spelar det ju ingen roll vilken kappsegling man seglar hur man har halsat förseglen.

 

Annars verkar ju Bohusracet va en trevlig segling. Trevlig sträckning. Skulle nästan själv kunna tänka mig segla den sträckan, fast utom tävlan och på annan tid, som ett alternativ till 24-timmars. Dvs segling med "mitt gubbgäng".

 

Nu var inte förra veckans seglats från Klagshamn till Kungshamn med Smoegens "nya" båt inte fy skam det heller. Lite styvt 200 distansminuter, fast naturligtvis tråkigare kuststräcka. Dessutom valde vi att gå på utsidan den Bohuslänska skärgården i sin helhet.

 

Just den båten visade på flera sätt vilka dumheter det är när den förre ägaren absolut velat att förseglet skall slicka däcket. Det kan skapa mera problem än det löser.

 

Seglar du "dominanten"!?

 

Nej det gjorde du förresten inte. Du står anmäld i en X-332.

 

http://www.bohusracet.se/

 

Välkommen till Smögen - så snabbt ni kan.

 

Är ni tvungna att gå mellan Ekholmen och Oxholmen innan ni rundar den nya rundningspunkten Ljungsholmen!?

 

Annars är väl det exakta vägvalet mellan rundningspunkterna ganska fritt - eller!?

Förstår inte riktigt varför man beslutar om ett spurtpris så tidigt efter start och då vid Ljungsholmen. På väg in där finns ju ett flertal fågelskyddsområden man bör undvika att gena över dessutom.

De andra rundningspunkterna är vägen fri till och från. Tresteiner i Norge ska rundas åt babord. Ser fram emot årets upplaga i en större båt med mycket fräscha segel. Vi var ute en sväng i söndags och kände på grejerna ner till Islandsberg och vände norrut igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...