Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Turboforever

Råd ang propeller

Rekommendera Poster

Behöver hjälp...

Har bytt propeller på min båt.

Data:

Yamarin 6420

Motor Yamaha F150

Propeller Enertia 14 X 19"

 

Med två vuxna och nästan full tank varvade den 5400 varv och gick i 38 knop.

Kapellet var delvis uppe och det blåste en del.

 

Är detta ok? Med tanke på att maxvarv ligger lite lågt...

 

Tacksam för kommentarer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring propellertrim på Långholmen i Stockholm supertrevliga och kunniga, rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter ingen vidare i mina öron. 5400 är alldeles för lite för F150 vid wot. Du borde åtminstone ligga kring 5700 med den lätta lasten du hade. Sen tycker jag 38 knop låter för lite då de flesta med 64an får dryga 40-42 knop med standard black steel propp. Jag kan inte vilka egenskaper Enertian har men något känns inte rätt. Vad hade du för varv och toppfart med standard BS proppen?

 

Annars vet jag att forummedlemmen Jarb är evangelist gällande propellrar rörande 64an och F150 ;)

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxvarvet ska väl ligga runt 6000 varv.

Med originalpropellern varvade den 5900 - 6000.

Det satt dock en 17" på den.

 

Konstigt är också att den är sjukt snabb ur vattnet. Planar ut direkt.

Undrar vart problemet ligger. Båten är för i år nyslipade och bottenmålad med

Lago racing II.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag tycker att resultatet låter logiskt och skulle i ditt fall byta tillbaka till 17" stigning.

 

Min erfarenhet är att Yamahas Black Steel har mycket liknande egenskaper som alu. M.a.o. relativt snabb och relativt dåligt grepp.

 

Om vi räknar med att Black Steel=alu så brukar ett byte från alu till SS i samma stigning (i ditt fall alltså Black Steel till Enertia) sänka motorvarvtalet med ca 200 rpm. p.g.a. bättre grepp. En höjning från 17"-19" brukar sänka varvtalet ca 300 rpm. I ditt fall torde enligt mina teorier varvtalet ha sjunkit med 500 rpm. vilket skulle ge 5400-5500 eftersom du tidigare låg på 5900-6000.

 

Är Enertian ny med bytesrätt? Tror att Enertia 17" skulle sitta som en smäck. Jag har personligen mycket goda erfarenheter av Enertian som jag körde på en Optimax 175 innan jag bytte till Yamaha F200 V6.

 

Att den är sjukt snabb ur vattnet skulle jag förklara med det goda greppet i Enertian och den aningen låga toppfarten med att du inte får all kraft ur motorn eftersom den jobbar utanför optimala varvtalsområdet. Eftersom rekommenderade maxvarvtalsområdet är 5500-6000 så får man ut mest kräm nånstans däremellan.

 

Med Enertia 17" skulle du enligt ovanstående teorier landa på 5700 rpm. vid 38 knop. Greppet i Enertian kunde ev. tillåta en höjning av motorn ett pinnhål vilket skulle ge 100-200 rpm till (alltså 5800-5900 rpm.) och nån enstaka knop på topp.

 

Ang. bottenfärg ännu så har jag upplevt att det går lite tyngre med målad botten än med ren obehandlad.

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Körde själv bl a Enertia 14 x 19 på min 64DC med F150 och den gjorde runt 42 knop vid 5800 rpm med motorn hissad två hål lätt lastad i plattvatten. Vanligtvis sätts motorn 1 hål upp. Standardpropp på 6420/64DC med F150 är Black Steel 13,75 x 19 och den ger ungefär samma fart och varv men märkbart sämre grepp och trimbarhet än Enertia. Att man gått ner i pitch på din är lite märkligt men om du kollar runt på forumet finns det flera 6420or som är "tröga" och inte når upp till normal prestanda.

 

Sen är det ju det vanliga, kör du rätt..? Är botten rak..? Lämnar motorn fullt..? Ingen okänd vikt ombord, t ex vatten..? 64an vill som de flesta planande båtar ramla på nosen och man måste lyfta den för att få ur dom sista knopen. Att köra med halva kapeller uppe gör att du får en bauta-spoiler som trycker ner näsan och tar fart. Sen vet du väl att Yamarin har satt max 30 knop med kapellet uppe ;)

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Viker mig för jarbs påstående (som vanligt) att Black Steel och Enertia ger ungefär samma fart och rpm i samma stigning. Jag har som sagt inte testat båda alternativen på samma motor.

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Black Steel ger bra toppfart på 64/F150 men det är väl det enda positiva. Båten blir betydligt trevligare med mer bladyta, typ Enertia, Reliance o Turbo 1, men det är obetydlig skillnad på toppfarten.

 

Om den saknade farten inte kan hittas är Steff008s resonemang helt rätt, du bör ner till 17. Körde ett tag min med en 14,25 x 17 Turbo 1, gav 41 knop o 6100 rpm. Trevlig drag men det gjorde nästan en dl sjömilen i ökad förbrukning jämfört med o proppa till 57-5800 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Black Steel ger bra toppfart på 64/F150 men det är väl det enda positiva. Båten blir betydligt trevligare med mer bladyta, typ Enertia, Reliance o Turbo 1, men det är obetydlig skillnad på toppfarten.

 

Om den saknade farten inte kan hittas är Steff008s resonemang helt rätt, du bör ner till 17. Körde ett tag min med en 14,25 x 17 Turbo 1, gav 41 knop o 6100 rpm. Trevlig drag men det gjorde nästan en dl sjömilen i ökad förbrukning jämfört med o proppa till 57-5800 rpm.

Tack alla för era snabba svar.  :)

 

Jarb.

Ang mitt val av propeller föll efter jag läst många kloka ord ifrån dig.

Bra att få veta att man bara får köra i 30 knop med kapellet uppe...   :huh: Jag som köpt ett helt nytt

kapell för säsongen. Kan varmt rekommendera seaside. Vilken kvalitet.

Ang mitt propeller bekymmer.

 

Lite med info, min motor sitter i det andra hålet uppifrån och motorn är lyft från akterspegelns början.

enl bilderna här nedan. Motorn är från 04:a och har gått 224 timmar. Servad efter alla konstens regler.

Nya balansaxlar och ny kamrem. Det enda som inte är bytt, så är det tändstiften.

 

När jag testade den nya propellern så kunde jag trimma upp till mellan 4 och 5 utan att den sög luft.

Upplevde dock att den kaviterade lättare när jag svängde. 

 

Har jag hjälp av att rycka pluggarna för extra avgasutsläpp på poroppen?

 

Hade tänkt göra en test till, och cabba ner helt. Köra i lugn sjö och testa olika trimvinklar.

Annars kommer det finnas en ny enertiapropeller till salu...

 

post-105142-0-25180000-1432657434_thumb.jpg

 

post-105142-0-53072900-1432657436_thumb.jpg

 

post-105142-0-78997700-1432657440_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle du med den proppen upp ett hål (till 36 mm)men det kanske som Jarb säger att det inte räcker för att få upp varvtalet till rätt nivå utan du skulle kanske behöva en 17" istället

Konstigt att det skiljer så mycket mellan båtar dock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har funnits uppe minst två "tröga" båtar till diskussion här tidigare, oxå tidiga modeller. Även båten i Yamahas körfakta är tidig o orkar heller inte över 40 medan senare båtar utan problem gör lite till. Det börjar ju nu bli så många att man kan misstänka att det skiljer nåt på båt och/eller motor..

 

Motorn upp ett hål o kapellet nere så har du nog ett par hundra varv till o behöver inte byta för motorns skull, förutsatt att du inte harvar runt med typ 6 pers för jämnan. Det man vill åt är ju främst att säkerställa att motorn inte går överbelastad..

 

4-taktare generellt brukar inte gilla venthål. Enertian testade jag aldrig men Turbo 1 fick jag plugga annars fånade den sej i låga planingsfarter. Hålen är ju till för att få upp varvet snabbt o därmed få lite bättre ax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb.

Struntar nog i att höja motorn. Ska dock ut och testa lite mer utan kapellet uppe. Vi åker i princip bara två vuxna och två barn. 80% av tiden marshar vi runt 20 - 30 knop.

Är det då skadligt för motorn med denna propeller? Meningen med bytet var mest att få högre marschfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med att hålla sej rätt i WOT-range är ju främst för att säkerställa att motorn inte går överbelastad men även för att man ska kunna utnyttja motorns effekt. Yamaha själva uttrycker det som att man ska nå övre halvan av WOT-range vid normal last, för F150 5500 rpm. Vid 5500 rpm nås även maxeffekten vilket gör det meningslöst att proppa till mindre än 5500 rpm om man vill åt alla 150 hästarna. I praktiken innebär det att man bör nå minst 57-5800 rpm men 5500 är acceptabelt, 5400 är det inte. Själv hade jag aldrig accepterat mindre än 5700 men så är jag rätt nördig oxå ;)

 

Kombon har ju oxå levererats med 19" som standard. Nu kommer visserligen Enertian att belasta motorn hårdare i mellanregistret än vad en Black Steel gör så helt relevant är det inte. Men siffrorna för Körfaktabåten är 2 pers 39,8 kn / 5700 rpm 4 pers 39,0 kn / 5600 rpm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok! Tack för utförlig svar. Ingen här som vill köpa en ny Enertia???

Redigerad av Turboforever

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...