Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Moogmannen

Lösfotat med replik?

Rekommendera Poster

Hej, idag skulle jag glad i hågen sätta på mitt sprillans nya storsegel. Jag hade beställt lösfotat, men det var ett replik insytt i bomliket. Samtidigt så är seglet skuret som ett lösfotat utefter vad jag kan se. Lösfotat är dock nytt för mig. Är detta normalt? Jag tycker även att "kjolen" hänger ned väl mycket, får inte riktigt till det. Det måste ju skava en hel del mot bommen om det hänger för mycket. Tyvärr så fotade jag inte, men kommer att göra det nästa gång jag är vid båten.

 

Ringer väl Boding i morgon men är lite otålig så jag ställer frågan här först :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, fick också en sådan stor till Amigo23:an av Boding för tiotalet år sedan. Men då hade jag själv kryssat i alternativet "icke lösfotat". Samma pris oavsett vill jag minnas.
Kanonbra segel, har inte ens tänkt på skavrisk?
Visst hänger det ner ett litet veck när man trimmat seglets skothorn akterut på bommen men knappast längre ner än bommens tjocklek i mitt fall. Skulle välja ett likadant segel igen, varför låta lovartsidans högre lufttryck läcka under seglet onödigt högt upp typ. När bomutdraget slackas blir seglet som önskat bukigt hela vägen ner och överskottsduken lägger sig horisontellt. (Bukens djup nära bommen blir maximalt ca 30 cm i mitt fall på bomlängd 3,1 m.) Ingen jätteskillnad men ändå positivt?

Fanns nån tävlingsseglare för runt 30 år sen med en konstgjort bred* bom för att hindra virvlar under bommen, om jag minns rätt? (Bommen i sig var normal men den hade utspjärnad segelduk horisontellt på bägge sidor som gjorde bommen meterbred ungefär.) Haha, den var litet opraktiskt fast kanske bra om det regnar. Nå, att bara täppa till mellan seglets bomlik och bommen är väl lite av samma princip.

*) Kallades broadway, nån mer som minns detta eller är mina grå ute o cyklar?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, idag skulle jag glad i hågen sätta på mitt sprillans nya storsegel. Jag hade beställt lösfotat, men det var ett replik insytt i bomliket. Samtidigt så är seglet skuret som ett lösfotat utefter vad jag kan se. Lösfotat är dock nytt för mig. Är detta normalt? Jag tycker även att "kjolen" hänger ned väl mycket, får inte riktigt till det. Det måste ju skava en hel del mot bommen om det hänger för mycket. Tyvärr så fotade jag inte, men kommer att göra det nästa gång jag är vid båten.

 

Ringer väl Boding i morgon men är lite otålig så jag ställer frågan här först :)

Replik låter konstigt på ett lösfotat segel.

Att den hänger ner mot bommen är normalt och ska vara så. Skav är ingen risk.

Det blir också ett litet veck där när man drar fullt i uthalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde Boding, det var felsytt :( Lämnar in seglet imorgon, dom lovade att fixa det på en gång. Bra, för jag tänkte segla iväg om mindre än 2 veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...