Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
smoegen

Vår flagga....

Rekommendera Poster

För medlemmar i SXK är väl flaggreglementet tvingande?

 

SXK's skrivning är i huvudsak samma som flaggtillverkarens ovan, skrivningen förekommer på andra ställen också. 

Om man nu inte följer den vedertagna definitionen för flaggning vid kaj så kan man flagga när fartyget är bemannat. Sist iland tar ner flaggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning men kan inte tänka mig att medlemmar i SXK på något sätt är förbundna att följa flaggreglementet. Skriver man på någonting sådant när man tecknar medlemskap? Riskerar man uteslutning?

 

Eftersom SXK inte nämner att flaggan inte får vara uppe, eller ens att den skall tas ner 21, är  deras reglemente tandlöst. Återigen - den säger bara att flaggan ska vara uppe 8-21, inget annat. Övrig tid gör man som man vill då? Om SXK inte vågar ha en tydlig ståndpunkt blir det bara löjligt att kalla det "reglemente".

 

Andra skrivningar, bl.a. den från flaggtillverkaren, brukar tydligt tala om när flaggan skall halas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som är inne på flaggreglemente o dyl. Får man ha den här

på båten ?

 

 

post-98913-0-72884400-1432659345_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del går det bra, så länge det inte symboliserar något rasistiskt eller enligt mig och även lagen, extrema åsikter. Berätta! Vad står symbolen för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tycker du även att slamrande fall piffar upp tillvaron Tugge? Det tycker inte jag men jag bråkar inte om det. Självklart kan det bli mögel även då flaggan förvaras fuktig, men jag kan tänka mig att den blir den ännu mer om den får hänga ute under en lång o väldigt regnig period.

Även vår flagga slits av både sol och vind o här är jag nog lite av en flaggestet.

Snart är nog gränsen nådd då det är dags att köpa en ny även fast vi tar in den då solen går ned och då vi inte är i båten. Du och kanske även andra noterar nog nu att jag struntar i vilken tid som flaggan skall tas ned. Så lite modern e jag nog i alla fall som byter mot den gamla "flaggkonventionen".[/quote

Vad dillar du om, är du puckad, packad eller spelar du bara på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regler, straff o kotyme.

Jag tycker inte det borde vara så kontroversiellt att respektera ett lands flagga / symbol.

 

Jag är engelsk och norsk medborgare, bosatt i Sverige.

Jag förer mina flaggor (incl. evnt. courtesy flag under styrbord spridare) enligt tradisionella regler; unntaget när jag kappseglar.

 

Flaggor skall vara rena och hela och storleken tillpassad båten. Annars är det bättre utan ;-)

 

Vad andra gör blundar jag för, men det stör mig att Hen Någon tycker jag är fånig som hissar o halar i rätt tid.

 

What's wrong with a bit of flag etiquette?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

What's wrong with a bit of flag etiquette?

Det är inget som helst fel i det, så länge du inte påstår att folk som inte gör som du gör fel.

 

Det finns fler än ett sätt att visa respekt och vördnad för en nationsflagga. Att hala den 21:00 till sjöss behöver inte vara det enda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är engelsk och norsk medborgare, bosatt i Sverige.

 

What's wrong with a bit of flag etiquette?

Somliga har det bra förspänt, du kan ju föra engelsk flagg till vardags och norsk när du står på grund!

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett några bindande regler eller lagar för hur flaggning ska gå till på fritidsbåtar eller på land för den delen, varken i modern tid eller tidigare.

Det är intressant om någon kan visa att det finns - eller har funnits - bindande lagar eller regler.

 

Personligen försöker jag hissa flaggan ombord när vi vaknar och hala den vid solens nedgång eller senast kl. 21, men andra får göra som de vill. När vi seglar har vi flaggan uppe oavsett tid på dygnet.

 

Just hemkommen från några månaders segling - 5116 M - på Stilla havet kan jag meddela att förvånansvärt många jordenruntseglare inte alls för nationsflagg och många missar att "artighetsflagga". Lite trist tycker jag.

 

Mackey

 

PS

När man besöker främmande land ska ev. klubbflaggor flyttas från styrbords sida och hissas på babords sida och artighetsflaggan ska hissas på styrbords sida. Detta ska göras när man passerar nationsgränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns regler för flaggning i Sverige, men de gäller bara staten, kommuner och myndigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär så har jag också uppfattat det, inga regler för privatpersoner.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite flagg porr................. :D 

 

Rejected proposal of an European civil ensign

ecensign.jpg

Illegal German European Ensign

A motion, tabled recently in a committee of the European Parliament, states that the ensign of vessels of the member countries should be the national flag defaced with a European emblem. The report went before the whole Parliament in January 2004 when some Members of the European Parliament hoped that the amendments would be defeated. It is in any case possible that any such proposal might have contravened the 1982 UN Convention on the Law of the Sea - Article 92. Status of ships, which is as follows.

 

1. Ships shall sail under the flag of one State only and, save in exceptional cases expressly provided for in international treaties or in this Convention, shall be subject to its exclusive jurisdiction on the high seas. A ship may not change its flag during a voyage or while in a port of call, save in the case of a real transfer of ownership or change of registry. 

2. A ship which sails under the flags of two or more States, using them according to convenience, may not claim any of the nationalities in question with respect to any other State, and may be assimilated to a ship without nationality.

The European Parliament has voted against this proposal, any ships national ensign that is defaced with a European emblem is therefore still illegal.

 

här ifån 

http://theiberianseaschool.com/home/43-flying-the-flag

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en flagg-"regel" om man t.ex. hyr båt utomlands är att visa befälets nationalitet genom att hissa liten svensk flagga på babords sida.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pestflaggan är också intressant, den helgula signalflaggan Q.

 

"Pestflaggan" ska hissas på styrbords sida när båten är klar för inklarering och visar att alla ombord är friska!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

post-84363-0-98637300-1433000905.png

I hamn betyder denna flagga att skeppet är i karantän "aka"pestflagga.

Till havs .........stanna direkt

 

 

post-84363-0-29282700-1433001021.png

free pratique som fritt översatt betyder........

Anhållan av skeppets kapten om att bli bordad av statliga hamn kontrollanter.

 

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...