Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Makkansjogren

Plastbåt - Slipat fram laminatet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Lagade en spricka i mitt skrov och när jag började slipa övergången mellan lagningen (gelcoat-spackel) och gammal helvita så började det lysa igenom svart på den gamla delen.

Har jag slipat fram laminatet?

 

Hur fixar jag det bäst? Stryka på tunt med gelcoat-spackel och slipa övergången försiktigt?

 

Har tyvärr ingen möjlighet till bild just nu :(

Redigerad av Makkansjogren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo det är inte orimligt - är en rydsbåt från tidigt 90-tal om det säger något.

 

Någon idé på hur man bäst fixar till det? Sitter på ett ganska synligt ställe i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är glasfiberväven som titta fram. Inget allvarligt alls. Rugga upp ytan med lite grövre slippapper och blanda till gelcoat i samma färg som den omkringliggande ytan ( kan vara svårt att få till rätt nyans på en gammal båt ) sedan när den torkat kan man våtslipa ner ytan till en yta som ser ut som om den aldrig hade varit skadad alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Tack, tur att det förmodligen inte är någon skada skedd! Ska jag köra med vanlig gelcoat-spackel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker jag inte du ska göra då den med tiden kan spricka vid skarven mot obehandlad yta. Det är bättre med gelcoat i rätt nyans. Att få en rätt blandad nyans är svårt men om du har en stuvlucka som är löstagbar och ta med till ett båtvarv eller någon som kan blanda rätt är det ett bättre alternativ, anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du syftar till är alltså någon form av gelcoat-färg?

Trodde gelcoat-spackel var samma sak som gelcoat, men det är alltså hårdare då för att kunna hålla ihop en lagad skada?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du syftar till är alltså någon form av gelcoat-färg?

Trodde gelcoat-spackel var samma sak som gelcoat, men det är alltså hårdare då för att kunna hålla ihop en lagad skada?

Japp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för all hjälp pseudonym!

 

Även om färgmatchningen inte blir 100% så blir det garanterat bättre :-)

Redigerad av Makkansjogren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gelcoatspackel är förtjockad topcoat, för att inte rinna iväg när man t.ex. vill mosa en liten skada full med det.

 

Gelcoat är den färg man först målar i gjutformen, innan glasfiberlaminatet lamineras ovanpå. Många varianter av gelcoaten är gjord så ytan mot luften inte härdar helt, utan förblir småkladdig. Detta gör att laminatet fäster så bra som möjligt mot gelcoaten. Det gör även att många som målat över en skada kliar sig i skallen när allt dom målat förblir kladdigt och bara vill dega igen slippapper när dom ska till att slipa det jämnt och polera. :huh:

 

Topcoat är det du vill ha, det är samma sak som gelcoat men det innehåller några procent paraffin som lägger sig som en lufttät hinna ovanpå topcoaten efter målning, så den härdar hela vägen igenom. Därefter går den enkelt slipa jämn med progressivt finare våtslippapper, för att sedan poleras blank.

 

Om du skaffar en burk topcoat i rätt nyans för båten, och lite förtjockningsmedel, typ Aerosil, kan du både göra målade lagningar och blanda spackel för djupare lagningar som kräver det. Rätt förvarad bör topcoaten hålla sig frisk ett eller annat år, och du hinner säkert hitta fler grejer att laga på den tiden. ;)

Redigerad av Flummo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den utförliga förklaringen! Läste på lite igår och kom också fram till att det är topcoat jag ska ha.

 

Men hur appliceras den bäst? Räcker det med pensel iom att det ändå ska slipas och poleras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Lyckas inte få tag på topcoat här i stan, men gelcoat finns. Kan jag ta t ex 98ml gelcoat och 2ml vanligt båtvax för att blanda till egen topcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ta gelcoat utan något i och täcka över tätt med aluminiumfolie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...