Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Moogmannen

12-220V inverter

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I båten har jag en 300 Watts inverter för att kunna köra bl.a datorn. Den har inte ren sinusvåg, utan modifierad. Det har aldrig varit några problem med tidigare datorer/diverse utrustning. Men, förra sommaren när jag körde min Macbook Pro så var det ett surrande/pipande ljud från nätklumpen. Inte så högt men hörbart. Är orolig för att nåt skall paja. Vad tror ni elektriskt bevandrade på forumet? Blir väldigt tacksam för svar. Seglar iväg om några veckor cool.png

Redigerad av Moogmannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det ska inte vara något problem. De första som sker i nätaggregatet är att inkommande ström likriktas för att sen hackas upp till en högfrekvent växelspänning som kan transformeras.

Däremot är en fyrkantvåg betydligt mer störande, den alstrar en oändlig mängd övertoner som kan skapa oljud.

 

På en gammal MacBook kapade jag sladden och satte kontakter. Sen körde jag direkt på 12V ombord. Jag hittade en massa info på nätet som sa att det inte fanns några problem med detta, internt i datorn sitter ett aggregat för att ge olika spänningar och det aggregatet klarade typ 10-18V. Man bör dock kolla om det gäller forfarande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haver kört ett smärre antal PC ombord på "billiga" invertrar 12 - 230 volt ej ren sinus.

Några gillar inte den strömmen, men de flesta gick.

post-52966-0-33125100-1432396002_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en del switchade nätaggregat har problem med den modifierade sinus vågen, ett exempel på problem är det som du beskrev med ljudet från nätaggregatet. I vissa fall fungerar de inte alls.

 

Jag diskuterade detta fenomen med en leverantör för några år sedan och han sa att även ifall man kan köra på modifierad sinus våg så sliter det på komponenterna i aggregaten vilket påverkar livslängden. Då min utbildning gällande elektronik är lång tillbaka i tiden och jag inte har använt de kunskaperna på länge så kan jag inte bedöma vad han sa med det lät rimligt.

 

Jag beslutade därför med tanke på hur dålig kvalité vi har på nät adaptrarna nu för tiden och slippa ställas inför problemet i framtiden att skaffa en inverter som ger ren sinusvåg. De kostar mer men eftersom jag inte behövde en alltför kraftfull så blev också kostnaden hyfsat rimlig. Har kört så här i flera år nu utan missljud och utan att någon adapter inte fungerat.

 

I ditt fall hade jag nog övervägt att byta inverter. Apples grejor är ganska dyra att köpa reservdelar för.

 

Klippa sladden skulle jag nog inte vilja prova till nyare datorer, många av den behöver en 17-18 Volt in. Vi har sett denna fenomen på ett annat sätt. Förr var det inte något större problem att få tag i en billaddare till sin laptop men nu är det betydligt svårare. Troligtvis p.g.a att göra dem blev betydligt dyrare när de behövde höja spänningen från 12 volt till vad datorn behövde.

 

//Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Man bör dock kolla om det gäller forfarande."

Ok, min nyaste MacBook Pro (15") har ett nätaggregat som ger 20V. Min förra (13") som är några år har 16,5V.  Men den fungerar med med 12V!

 

Att det skulle slita på komponenterna att köra på modifierad sinus tror jag inte riktigt på, möjligen att ljudet=vibrationer på sikt kan ge skador om man kör kontinuerligt.

 

Till MacBook finns det 12V adaptera för 2-300kr. Det är den bästa lösningen eftersom man slipper förluster från en extra omvandling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon länk till dessa adaptrar? Jag har googlat utan att hitta något. Jag har en MBP 15" från 2012.

 

 

 

"Man bör dock kolla om det gäller forfarande."

Ok, min nyaste MacBook Pro (15") har ett nätaggregat som ger 20V. Min förra (13") som är några år har 16,5V.  Men den fungerar med med 12V!

 

Att det skulle slita på komponenterna att köra på modifierad sinus tror jag inte riktigt på, möjligen att ljudet=vibrationer på sikt kan ge skador om man kör kontinuerligt.

 

Till MacBook finns det 12V adaptera för 2-300kr. Det är den bästa lösningen eftersom man slipper förluster från en extra omvandling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade när jag sökte på "MacBook 12V" tex http://www.equipit.se/sok?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=12V+Billaddare+MacBook&submit_search=Sök&gclid=CjwKEAjw7YWrBRCThIyogcGymQsSJAAmz_nd7Zdeg0PUDFBa7DOhPqOdEQfhy9MkoUOdLrpOydbqYRoC_Hrw_wcB

 

Fanns på eBay också för under 200. Antar att du inte har Magsafe 2 kontakten.

Jag blev lite förvånad över att det fanns så många 12V adaptrar till Mac.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mac sidan har jag inte koll på då jag inte är mac användare. På PC sidan finns det datorer som det inte fungerar att göra så med.

 

Dock ett varningens ord ifall ni inte köper original tillbehör. Kvaliten varierar kraftigt och vissa är direkt livsfarliga.

 

Jag hade själv t.ex en 12V laddare till en surfplatta som nästan tog fyr efter två veckors användande. Även haft andra som har lagt av med doften av bränd elektronik Enda anledningen till att jag köpte en icke original var att det inte fanns någon original 12V laddare från tillverkaren.

 

Med de sagt så vill jag inte säga att man bara ska köpa original, men man måste vara observant på vad man köper.

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genom åren fins det tyvärr en del sk originalladdare sommar eller mindre börjat brinna. Många PC ska ha 19VDC, jag har fixat det till några med en separat DC/DC omvandlare utan problem, men de blir inte lika tjusigt förpackade men troligen inte lika varma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag smällde en 10A säkring på en fas i huset när usb-laddarens 5V-sladd råkade komma åt elementet. Det låg 230V på sladdens kontakts metalldel, den lilla micro usb som är vanlig på androider. Den laddaren var rätt livsfarlig om den inte är ansluten till en jordfelsbrytare.

 

Vilken tur att inget av de små barnbarnen fick tag i sladden istället. Den laddaren var en riktigt dödsfälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag smällde en 10A säkring på en fas i huset när usb-laddarens 5V-sladd råkade komma åt elementet. Det låg 230V på sladdens kontakts metalldel, den lilla micro usb som är vanlig på androider. Den laddaren var rätt livsfarlig om den inte är ansluten till en jordfelsbrytare.

 

Vilken tur att inget av de små barnbarnen fick tag i sladden istället. Den laddaren var en riktigt dödsfälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...