Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Silverminc

Kvittrande motor

Rekommendera Poster

Har läst en del om detta och det har talats om någon packning. Hur når man den i så fall? Kan det vara något annat?

Lätet kommer när motorn är varm och även på högre varv.

 

Det är ny olja, växelolja, impeller och förgasarna är städade och fixade.

 

Motorn är en Yamaha Autolube 50hk 1988

 

Här är två filmer:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som jag säger det rätt ofta, men jag hade samma ljud på en 2t 30 hk, och trodde först att jag blandat för mycket olja i soppan så att den fick lite *oljepuffar*. Problemet kvarstod dock efter exakt 1:100 i blandningen. Då fick jag här tipset om läckande membran i soppapumpen.

 

(Av ljudet att döma skulle man ju kunna tro att det rör sig om en glappande tändning, men sanningen att säga så strular ju knappast tändningen på dessa evighetsmaskiner, så jag skulle hålla mig till bränslerelaterad felsökning)

 

Som jag har uppfattat det: om membranet läcker kommer det dåligt kommer det för lite soppa till förgasarna samtidigt som det kan sugas in bränsle till vevhuset, varifrån vakuum till pumpen tas. Med för lite bränsle vid stiften går motorn orent och skickade i mitt fall ut just dessa signifikanta röksignaler. Membranbytet gjorde att jag återigen kunde köra utan att *attackväxla*.

 

Om du byter soppapumpsmembranet och inser att det faktisk (gud förbjude) inte skulle vara problemet så kan du trösta dig med att det är en slitdel precis som impellern och stiften, som absolut bör bytas ett par gånger under livslängden för att i alla fall jag ska känna mig säker utomskärs. Snabb leverans av membranet fick jag från Marindemontering uppe i norr.

 

Andra potentiella felkällor som stör bränsletillförseln skulle kunna vara läckande insugspackningar, men där har du ju å andra sidan just varit och dragit åt.

 

Jag gissar nu att problemet inte uppstod nu, utan fanns där innan du började meka med förgasarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som jag säger det rätt ofta, men jag hade samma ljud på en 2t 30 hk, och trodde först att jag blandat för mycket olja i soppan så att den fick lite *oljepuffar*. Problemet kvarstod dock efter exakt 1:100 i blandningen. Då fick jag här tipset om läckande membran i soppapumpen.

 

(Av ljudet att döma skulle man ju kunna tro att det rör sig om en glappande tändning, men sanningen att säga så strular ju knappast tändningen på dessa evighetsmaskiner, så jag skulle hålla mig till bränslerelaterad felsökning)

 

Som jag har uppfattat det: om membranet läcker kommer det dåligt kommer det för lite soppa till förgasarna samtidigt som det kan sugas in bränsle till vevhuset, varifrån vakuum till pumpen tas. Med för lite bränsle vid stiften går motorn orent och skickade i mitt fall ut just dessa signifikanta röksignaler. Membranbytet gjorde att jag återigen kunde köra utan att *attackväxla*.

 

Om du byter soppapumpsmembranet och inser att det faktisk (gud förbjude) inte skulle vara problemet så kan du trösta dig med att det är en slitdel precis som impellern och stiften, som absolut bör bytas ett par gånger under livslängden för att i alla fall jag ska känna mig säker utomskärs. Snabb leverans av membranet fick jag från Marindemontering uppe i norr.

 

Andra potentiella felkällor som stör bränsletillförseln skulle kunna vara läckande insugspackningar, men där har du ju å andra sidan just varit och dragit åt.

 

Jag gissar nu att problemet inte uppstod nu, utan fanns där innan du började meka med förgasarna?

Tack för det långa och givande svaret :-)

 

Nej ljudet fanns säkert där innan, men ville inte undersöka det närmare eftersom jag upptäckte att det flödade bensin från en av förgasarna. Därav pillandet med den delen....

 

Membran i bensinpumpen, ska försöka kolla upp det.

Jag har aldrig meckat förut, utan trivs bättre med hammare och skruvdragare. När jag lyckades fixa förgasarna fick jag blodad tand :-)

Helt ärligt vet jag inte var bränslepumpen sitter, men det kan jag nog klura ut.

 

Brukar det stå något nummer på pumpen så att man kan beställa rätt membran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Detta är lika enkelt som att spika råspont. Pumpen bör du finna på babordsidan. Den ser ut som på denna länk http://www.marindemontering.se/branslepump-yamaha--mfl--p-1179-c-263.aspx och demonteras genom att dra ut in/out-slangarna samt genom att skruva ut de två skurvarna - supersimpelt.

En kvalificerad gissning är att membransatsen du behöver är denna http://www.marindemontering.se/membransats-yamaha-mfl--p-1169-c-263.aspx - kolla spec i länken och stäm av mot din motor/årtal och, såklart, utseendet på pumpen som packningarna ska in i.

 

(Har inget med marindemontering att göra i övrigt - bara konsument i största allmänhet)

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, en sån har jag sett i motorn :-)

Jäklar vilken skillnad på pris. Marindepån i älvsjö tar 353:- för samma sats med packningar/membran.

 

Verkar vara en bra sida det där.

Då blir det till att beställa ett sådant och prova.

 

Hoppas att det är membranet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då slipper du å andra sidan vänta tills nästa vecka! Som den rastlösa själ jag är så skulle jag inte klarat det - kör nätbeställning mestadels vintertid  ^_^

 

Som sagt, är det inte det så har du åtminstone förebyggt ett problem som kommer att knacka på dörren förr eller senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då slipper du å andra sidan vänta tills nästa vecka! Som den rastlösa själ jag är så skulle jag inte klarat det - kör nätbeställning mestadels vintertid ^_^

 

Som sagt, är det inte det så har du åtminstone förebyggt ett problem som kommer att knacka på dörren förr eller senare.

Sant sant..... Kanske blir att åka till affären iaf :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär. Nu är de nya membranen och packningarna i bränslepumpen på plats. De gamla såg ganska fina ut, men nu är det avbockat iaf.

Alltså. Impeller är bytt, bränslepumpen är fixad, bränslefiltret är rengjort, förgasaren isärplockad, rengjord, och justerad flottör, ny trycktank, ny bränsleslang, ny blåsa, ny bränslekontakt, nya tändstift. Den startar väldigt fint men börjar hosta/kvittra precis som innan.

 

Jag har två teorier som ni kloka gärna får dementera och komma med förslag;

1: Autoluben fungerar inte och motorn får fel blandning.

Förslag: blanda i lite olja i min nya lilla trycktank och se vad som händer? Ad är det värsta som kan hända? Den ryker lite mer?

 

2: Något är fel med avgasledningen?

När motorn hostar/kvittrar till kommer det en extra puff med avgaser från propellern. Nästan som att motorn bygger upp ett tryck som sedan kraftigt pyser ut?

 

Så vad tror de lärda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som att något går torrt...? Motorn verkade inte misstända direkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade igen och la märke till avgaspuffarna.. så ja tar tillbaka tidigare inlägg :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fasicken då, det hade ju annars varit en enkel lösning med membranet..

 

Jag skruvar faktiskt just i dagarna på en Yamaha 50 Autolube från 91. Bör vara samma snurra. Den har börjat gå ojämnt och beter sig som din gör men utan avgaspuffar (PM:a mail om du vill ha film). Det visade sig vara något så enkelt som en dålig till bränslekoppling på motorsidan där man dockar bränsleslangen mot motorn. Gissade dock att du redan kollat sådant, men kan vara värt ännu en gång att gå över där och se så att det inte läcker när du pumpar upp tryck med blåsan. (Dock borde inte ge avgaspuffar med luft i bränslet - borde mer bete sig den jag skruvar på nu, som bara misständer)

 

Vet faktiskt inte vad som händer när en autolube lägger av så hoppas någon annan kan svara på detta.

 

Kan du spåra avgaserna du ser uppe vid powerhead till något om du tar av kåpan?

 

Edit: såg nu att de antagligen kommer ut från växelpinnen nerifrån riggen.

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasicken då, det hade ju annars varit en enkel lösning med membranet..

 

Jag skruvar faktiskt just i dagarna på en Yamaha 50 Autolube från 91. Bör vara samma snurra. Den har börjat gå ojämnt och beter sig som din gör men utan avgaspuffar (PM:a mail om du vill ha film). Det visade sig vara något så enkelt som en dålig till bränslekoppling på motorsidan där man dockar bränsleslangen mot motorn. Gissade dock att du redan kollat sådant, men kan vara värt ännu en gång att gå över där och se så att det inte läcker när du pumpar upp tryck med blåsan. (Dock borde inte ge avgaspuffar med luft i bränslet - borde mer bete sig den jag skruvar på nu, som bara misständer)

 

Vet faktiskt inte vad som händer när en autolube lägger av så hoppas någon annan kan svara på detta.

 

Kan du spåra avgaserna du ser uppe vid powerhead till något om du tar av kåpan?

 

Edit: såg nu att de antagligen kommer ut från växelpinnen nerifrån riggen.

Jag har tagit bort kåpan som sitter runt riggen upp mot motorn. Där är riggen fäst med en herrans massa bultar upp i själva motorn. Sen öppnade himlen sig och det blev soffläge istället :-)

 

Går det att skruva bort dessa för att lossa och se om det ser konstigt ut där inne? Dvs dela på riggen och motorn? Är det mer än en axel ner till snurran som går där?

Jag kan ju prova fixa

bränslefästet i motorn också bara för att kunna utesluta det också.

 

Om motorn inte får olja, hur lång tid tar det innan den skär? Jag har kört ganska mycket på land med vatten inkopplat så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedre vevaxeltätningen verkar trött, vanligt fel på äldre trecylindriga Yammor. Nysandet kommer av att den går snålt. Antingen för att den förlorar spolluft via tätningen eller för att den inte får tillräckligt med mat via den knasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljeinblandningen sker via en i stort sett helt skottsäker liten kolvpump med ställbart deplacement. Deplacementet regleras via spjälläget på förgasarna. Extremt tillförlitligt system men det är aldrig fel att verifiera volymerna. Står i servicemanualen hur mycket den ska ge o hur man gör.

 

Det finns ett filter i oljetanken oxå. Nivålarmet sitter inuti filtret vilket gör att larmet går både om nivån i tanken är låg eller om det rinner genom filtret långsammare än pumpen tar olja. Filtret bör rengöras i bland o att testa larmet ska göras årligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedre vevaxeltätningen verkar trött, vanligt fel på äldre trecylindriga Yammor. Nysandet kommer av att den går snålt. Antingen för att den förlorar spolluft via tätningen eller för att den inte får tillräckligt med mat via den knasaren.

Så då är det bara att ta bort riggen då? Antar att det är därifrån man kommer åt vevaxeltätningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedre vevaxeltätningen verkar trött, vanligt fel på äldre trecylindriga Yammor. Nysandet kommer av att den går snålt. Antingen för att den förlorar spolluft via tätningen eller för att den inte får tillräckligt med mat via den knasaren.

 

Någon som vet hur man kommer åt den nedre delen av vevaxeln?

Är det bort med riggen eller gräva uppifrån?

 

Något speciellt jag ska tänka på månne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uppifrån, powerheadet måste av, sitter fast i riggen med ett antal bultar innanför midjekåpan. När det är loss så sitter tätningarna i ett litet tätningshus bultat i powerheadet. Det tar man oxå bort, knackar ur de gamla stefa-tätningarna o i med nya. Tar man det i tid har veven i regel klarat sej annars kan man hylsa den med en speedisleeve. Ny O-ring till tätningshuset o ny packning mellan poweheadet o riggen o så ihop igen. En del pill men egentligen inte svårt, värsta problemet är om bultarna brister. En servicemanual är absolut bra o ha till hands :)

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppifrån, powerheadet måste av, sitter fast i riggen med ett antal bultar innanför midjekåpan. När det är loss så sitter tätningarna i ett litet tätningshus bultat i powerheadet. Det tar man oxå bort, knackar ur de gamla stefa-tätningarna o i med nya. Tar man det i tid har veven i regel klarat sej annars kan man hylsa den med en speedisleeve. Ny O-ring till tätningshuset o ny packning mellan poweheadet o riggen o så ihop igen. En del pill men egentligen inte svårt, värsta problemet är om bultarna brister. En servicemanual är absolut bra o ha till hands :)

Ok jag ska ge detta ett tappert försök. Det ser ju inte lätt ut direkt. Det är många saker som ska bort innan man kommer ner till godsakerna.

Tusen tack för svaren.

Blir det för knivigt så hittas snart denna motor på blocket för en billig peng :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser värre ut än det är. Har du lyckats med impellerbyte och renovering av bränslepump o knasare kommer du lyckas med detta oxå :)

 

Det mesta på powerheadet kan sitta kvar. Det är bara kablar, vajrar och slangar som har kontakt med nåt yttre som behöver lossas. Sen förenklas både demontering och montering om växelhuset plockas av. Ofta behöver man vicka loss powerheadet från packningen o det går inte om drivaxeln sticker in i veven. Likaså är det lättare att lajna upp powerheadet o riggen om man inte har en uppstickande drivaxel att ta hänsyn till.

 

Ibland vill inte tätningshuset ramla ur av sej själv trots att man lossat bulten som håller det i powerheadet. En ful-lösning är då att lossa ett halvt varv på bultarna som håller ihop powerhead-halvorna så trillar det ur..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna på Jarb, han har svart bälte i Yammor:)

 

När du byter vevaxeltätningen byter du sedan riggpackningen, så slipper du det felet senare.

Jag bytte precis riggpackning på min Yamaha 200hk-88 vilken är som din fast dubbel typ. Det är omfattande, men inte svårt. Var dock försiktig med bultarna, de är sköra. Speciellt de långa på riggen vill gå av. Jag gnuggade mina fram och tillbaka för att minska spänningen när jag lossade...

 

Så länge du hittar nåt vettigt att lyfta med går det bra... Det gäller att ta det lugnt och vara noga, precis som vanligt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna på Jarb, han har svart bälte i Yammor:)

 

När du byter vevaxeltätningen byter du sedan riggpackningen, så slipper du det felet senare.

Jag bytte precis riggpackning på min Yamaha 200hk-88 vilken är som din fast dubbel typ. Det är omfattande, men inte svårt. Var dock försiktig med bultarna, de är sköra. Speciellt de långa på riggen vill gå av. Jag gnuggade mina fram och tillbaka för att minska spänningen när jag lossade...

 

Så länge du hittar nåt vettigt att lyfta med går det bra... Det gäller att ta det lugnt och vara noga, precis som vanligt:)

Jag har precis fått grönt bälte i båtmeck och trots ett tappert försök så inser jag att detta inte är min kopp te. Jag har nu tagit bort motorn från båten och den står inne i garaget. Jag får ägna mig med resten av båten istället, sånt som jag faktiskt behärskar :-)

Är det någon som vet var man kan lämna in en sån här häck?

 

Jag ringde till Flipper Marin i Täby, men de gör inte såna här ingrepp.

Vaxholms utombordarservice ringde jag till, men han som tog emot bokningar var inte där.....

Jag bor i Upplands Väsby, men kan åka en bit.

Dessvärre var jag tvungen att såga lite i fästet för att få bort motorn pga av rost i motorlåsen, så en försäljning är inte aktuellt eftersom jag då kanske hamnar i finkan :-) jag kommer få tillbaka den på plats bra ändå.

Det skulle vara skönt att få denna att funka iaf en säsong med tanke på tid och pengar jag redan lagt ner på denna pjäs.

 

Nån som vet nån som pular med motorer mot pengar? Privat eller firma spelar mindre roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har en gammal motor som jag som brukar lämna in den i sthlmområdet?

Det kanske tom finns en mekaniker som läser detta och vill ha en extra slant? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...