Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
larban

Glöm inte vädra ur motorrummet ordentligt vid start. Läs detta.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skillnaden när det gäller risk för brand och /eller mellan diesel och bensin är avsevärd.

 

Tror att någon redan nämnt det någonstans i tråden men det är värt att upprepas.

Bensin har en flampunkt på ca -40 grader och diesel över +60.

 

Så att påstå att det inte finns en skillnad är bara dumhet.

 

Det finns en anledning till att det exempelvis finns motorrumsfläktar installerade i motorrum med bensinmotorer.

 

Exempel; I rumstemperatur kan bensinångor antändas endast med hjälp av statisk elektricitet (se till att dottern inte borstar håret i närheten när du tankar) emedan du kan fimpa en cigarett i diesel vid samma temperatur.

 

Vidare så är många tillverkare av motorbåtar i jämförelse med t.ex. bilproducenter glada amatörer inom området.

Har genom åren sett skräckexempel på fabriksinstallationer av kombinationen el, motor och bränsle i fritidsbåtar. 

Om man dessutom beaktar att de flesta båtar köps begagnade med allt vad det innebär av ytterligare modifikationer av ”gör det självare” och andra typer av glada amatörer som ”hittar billigt på Biltema” ja…

 

Den enda fördel en bensinmotor för marint bruk har är ett lågt inköpspris. Observera det är inte kostnaden sett över livscykeln som avses då även den är till dieselns fördel.

 

Dock kan bensin alternativet rätt hanterat vara någorlunda säkert men för det krävs kunskap, noggrannhet och definitivt inga misstag eller ens otur.

 

Ber om ursäkt om jag är något "rakt på" och ev. trampar någon bensinvurmare på tårna. Men problemen och riskerna med båt och bensin är en realitet.

Redigerad av qbt54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

qbt54 Man har full rätt att trampa lite på tårna när det gäller sådant här. Folk slarvar på tok för mycket med en hel del och då händer olyckor.

 

Man ska alltid respektera farliga saker och därför är det ofattbart när man läser om idioter som använder bensin eller annat olämpligt brandfarligt och tänder grillen eller på andra sätt inte hanterar brandfarligt på rätt sätt.

 

Se bara på hur många som inte har fungerande brandvarnare hemma eller i sin båt (om man bor i den) Även i båt bör man ha varnare för kolmonoxid om man har något som kan orsaka sådant.

 

Borde vara lag på sådant dock hjälper inte alltid lag mot dumhet. Se bara på lag om säkerhetsbälte i bil eller vinterhjul på vintern. Idioter som inte fattar sådant ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen bensinvurmare men jag tycker ofta att debatterna kan behöva nyanseras lite. Det är ingen tvekan om att diesel är något mindre farligt än bensin. Många gånger låter det som att bensin är jättefarligt och diesel är helt ofarligt. Men så är det inte, diesel är inte alls att leka med. Precis som gasol, statistiskt ofarligt men när det händer något blir det stora rubriker. Oavsett bränsle så gäller det att sköta underhåll och kontrollera grejerna. Då ska det inte kunna rinna ut bensin i kölsvinet vid tankning!

Troligen har majoriteten av båtarna bensinmotorer så de är ganska många till antalet. Tänker man sen på gamla båtar som folk köper för att ha lite kul med. Inte kollar de installationer mm. De gör precis som när de köper beg bil, vrider om nyckeln och kör.

Bensinmotorer har och kommer at ha sin plats i båtar. I många båtar är bensinmotorn ett bra val. Den är mindre, lättare, tystare, vibrerar mindre. Framförallt mycket billigare. I mindre segelbåtar borde bensinmotorn vara mer lämpad, det går aldrig att räkna hem kostnaderna för en diesel jämfört bensinare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med utombordsmotor, lika farligt? . Jag har tanken under pulpeten ca 2m ifrån utombordaren och måste fälla fram hela pulpeten vid tankning alltså bör det inte samlas gaser där då det inte är instängt vid tankning, endast efter när pulpeten är nedfällt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med utombordsmotor, lika farligt? . Jag har tanken under pulpeten ca 2m ifrån utombordaren och måste fälla fram hela pulpeten vid tankning alltså bör det inte samlas gaser där då det inte är instängt vid tankning, endast efter när pulpeten är nedfällt.

 

Visst finns det en risk.

Ångorna lægger sig i botten och om du har elektronik i pulpeten kan det tænda gasen. 

 

Samtidigt vore det intressant med høgre uppløsning i statistiken.

Då det finns otroligt många mindre styrpulpetare eller halvøppna båtar med utombordare som næstan alltid ær bensinare så kan det ju vara en anledning till att just bensinbåtar ær øverrepresenterade just till antalet.

 

Så ser man till det totala båtbeståndet kænns bensin som vældigt vanligt æven om nordiska større motorbåtar och segelbåtar næstan uteslutande ær diesel.

 

Vore intressant att se vilken båttyp som ær den vanligaste att drabbas av explosion. Den mindre styrpulpetaren med bensin utan motorrumsflækt då den inte har motorrum men ændå bensintank i ett slutet / utsatt utrymme som kopplas på av eller inte kollas så noga, eller familjebåten med bensin och motorrumsflækt / permanent installerat brænslesystem dær ægaren spenderar många timmar nere i motorutrymmet både vår och høst.

 

Chansen finns ju att båtægare som jag - med mellanstor amerikansk familjebåt med bensinare - ær vældigt mycket mer medvetna om riskerna æn den intet ont anandes styrpulpet / mindre DC-ægaren som inte ser risken då båten ær relativt øppen och enkel i sin design. 

 

Personligen ær jag ganska nojjig efter tankning och innan uppstart och luktar och tittar och kænner efter både två och fyra gånger efter møjligt læckage.

Nær jag dæremot drar igång aktersnurran på gummjollen tænker jag mig inte før en enda gång, trots att æven den lilla fyran med inbyggd tank kan brinna ganska bra om den vill...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft sturpulpet och är i begrepp att in förskaffa en båt på 7-8 m sannolikt bensin.

 

Jag läser med intresse vad ni skriver och blir aningen fundersam till till de risker jag kommer att utsätta mig för.

 

Jag har den senaste tiden, sedan i vintras - märkt när jag kör sambons bil att i princip varenda gång så får jag en stöt när ja nuddar bilens handtag.

Aldrig på min bil men händer i bland att jag får en stöt när jag tar i dörrhantag.

 

Jag antar att klädseln jag har skapar dessa förutsättningar?

Har tankat styrpulpet i några år och aldrig haft mågra problem med stötar, men nu kommer de varje gång jag tar i bilen.

min sambo får aldrig en stöt.

 

Mina funderingar går nu till när jag ska tanka/kontrollera motorum på båten. Jag verkar ju skapa förutsättningar för en ordentlig smäll om detta fortsätter?

 

Någon som tror sig ha svaret på varför jag får stötar men inte sambon?

O framförallt, vad bör jag konkret tänka på vid tankning / inspektion av motorrum?

(Jag är inte oerhört insatt i ämnet så ni skriver till en somär rätt ny på området)

 

Mvh

Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det mest grundlæggande ær ju att kontrollera att påfyllnadsslangen ær hel och fri från sprickor. Det samma med avluftningen som dessutom inte skall vara tæt så att øverskottsluften verkligen går ut genom den øverbord och ingen annan stans.

 

Dessutom skall alla brænsleslangar sitta med dubbla slangklæmmor.

Se till att alla jordanslutningar ær ok och har kontakt med varandra. 

 

Kontrollera anslutningar till motorn, filtret, pump etc efter eventuellt læckage.

Lukta med næsan.

 

Tror knappast du skall oroa dig før statisk elektricitet då det ju uppstår på alla mænniskor. Om du får en støt nær du tar tag i bilen så ær det ju før att ni har olika potential.

Båten ær du redan i och jag antar att du håller i något t.ex motorrumsluckan nær du øppnar den och dærmed ær du jordad. Ær du orolig kan du ju binda fast en ståltråd i pulpiten att bita i medans du ær nere och mekar.  ;)

Att du råkar ut før det och inte din sambo kan bero på att du t.ex har torrare hud eller slæpar med føtterna nær du går omkring i dina kattskinnstofflor  :)

 

 

Edit: 

Vid tankning så skall du ju se att det inte læckt något.

Undvik att tanka med dunk dær du kan få rejæl statisk elektricitet i sjælva bensinen nær den friflødar ner. Skall du anvænda dunk, och alltid annars med før den delen, se till att du jordar munstycket mot tankhålet. 

 

Stæng av motor och all elektrisk utrustning førutom motorrumsflækten som skalla vara igång, utrym båten. Om du glømmer starta flækten, starta den INTE under tankning då det kan tænda eventuella ångor. Vædra då naturligt i MINST 5 minuter och sniffa runt som en gammal labrador innan du får før dig att slå på något.

 

Se till att lukta och vædra ORDENTLIGT (minst 5 minuter) innan du startar motorn igen FØRE du slæpper ombord passagerarna. Smæller det ær det bættre att det bara ær du som ær ombord æn hela familjen.

 

Kontrollera æven inne i båten så det inte luktar bensin dær. Kan ju vara så att det går genom kølsvinet.

Se dessutom till att stænga till luckorna ner i båten under tankning så inga bensinångor tar sig in den vægen under tankning. Nær du tankat klart kan du vædra ur hela båten igen.

 

 

Det låter livsfarligt med bensin om man læser det jag skrivit, men det ær inte mer æn sunt førnuft och gott underhåll som skall till før att det skall vara tryggt. 

Har du gasolspis så ær det ju minst lika farligt, men det ær inte något man oroar sig øver...

 

Det størsta problemet enligt mig ær att man kænner sig otroligt ivægen nær det ær 5 båtar i kø som vill tanka och man skall vædra och skutta runt med næsan i høgsta hugg innan man kan læmna plats. Långa minuter...

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör motorrumsfläkten innan start, alltid. (lyssna så den verkligen ventilerar och inte strejkar)

 

http://www.hamnen.se...texplosion.html

 

Enligt några på räddningstjänsten Göteborg skall man inte ha motorrumsfläkten på medans man tankar, detta för att undvika att bensinångor sugs ned i motorrummet. när man tankat klart skall man ventilera ordentligt med fläkten. Många har åsikter men detta har jag anammat.

 

//Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får börja lyfta på fötterna när jag hasar mig fram alltså... 8)

 

Tankar som for runt var bla just när luckan är ställd öppen och jag nosar runt och tittar i motorrum efter tankning och ev sträcker mig efter oljesticka m.m Då håller jag ju inte i något, så det inte smäller när luckan står öppen utan att jag håller i den.

 

Tackar för många av de tips du kom med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En följdfråga; Det går ju att montera motorrumssläckare. Hade den här branden kunnat stoppats (eller åtminstone fördröjts) med en sådan eller är det mest vid mindre motorbränder som inte har samma explosionsartade förlopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kör motorrumsfläkten innan start, alltid. (lyssna så den verkligen ventilerar och inte strejkar)

 

http://www.hamnen.se...texplosion.html

 

Enligt några på räddningstjänsten Göteborg skall man inte ha motorrumsfläkten på medans man tankar, detta för att undvika att bensinångor sugs ned i motorrummet. när man tankat klart skall man ventilera ordentligt med fläkten. Många har åsikter men detta har jag anammat.

 

//Mikael

 

 

 

Det låter väldigt konstigt tycker jag.

Enligt vad jag kan finna på nätet så står det som jag skrev - ha igång fläkten hela tiden.

 

Du har ju ingen explosiv atmosfär runt båten - om du har det är det ju kört för alla i närheten ändå - så att den skulle uppstå i motorrummet av att faktiskt ventilera flera kubik / min är ju inte troligt.

Chansen är ju större att du har läckage ombord eller att det sipprar ner ångor genom nån springa. Att då starta fläkten efter tankning är ju precis som att vrida om nyckeln - en tändkälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Läste intressant statistik på en amerikansk sida där det framgick att den vanligaste orsaken till båtbränder var elfel/kortslutningar (runt 50% av fallen). Endast 8 % av båtbränderna hade samband med bränsle/läckage. Men när dom väl inträffar är det nästan uteslutande med bensin - 95 % av fallen.

 

Så det är med andra ord fortfarande helt riktigt att säga att diesel är ett säkrare val ur det perspektivet, men om det är brand överlag som oroar så gör man bäst i att se över elsystemet väldigt noga. Åtminstone om man bor i USA. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast i USA kan nog 95% av båtbeståndet vara bensinare om man räknar med alla småbåtar.

 

En typ av tankningsbrand är ju när man tankar utombordare med inbyggd tank och spiller. 

En olycka jag läste om häromåret var när  man skulle tanka ett bensinelverk som stod i motorummet och överfyllde så det började brinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En följdfråga; Det går ju att montera motorrumssläckare. Hade den här branden kunnat stoppats (eller åtminstone fördröjts) med en sådan eller är det mest vid mindre motorbränder som inte har samma explosionsartade förlopp?

Det hade nog hjälpt iaf. Själv har jag nedanstående modell FG eller om det är FD fabriksmonterad i min Flipper 666 ht. En grön lampa lyser på instrumentpanelen när tändningen slås på. Kör själv på diesel och har inte kollat all info på nätet.

http://www.sea-fire.com/products/suppression/pre-engineered/fm-200/fg-fd-model-series/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt många och äger fortfarande motorbåt med bensinmotorer , senast dubbla V8 or ,

Min egna uppfattning är ...doftar det bensin , så är det inte ok i maskinrummet !

Det ska inte lukta något ting ............ Så har jag det !

Det borde vara den första indikationen !

Läcker det bensin , så är det ingen hjälp med motorrumsfläkten ..( alla borde sniffa i utblåset av fläkten , säger en hel del ) ..för då har man större problem än lite bensinångor , som trots allt inte borde vara där !

- Det måste /borde nog alla fatta .. ..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen bensinvurmare men jag tycker ofta att debatterna kan behöva nyanseras lite. Det är ingen tvekan om att diesel är något mindre farligt än bensin. Många gånger låter det som att bensin är jättefarligt och diesel är helt ofarligt. Men så är det inte, diesel är inte alls att leka med. Precis som gasol, statistiskt ofarligt men när det händer något blir det stora rubriker. Oavsett bränsle så gäller det att sköta underhåll och kontrollera grejerna. Då ska det inte kunna rinna ut bensin i kölsvinet vid tankning!

Troligen har majoriteten av båtarna bensinmotorer så de är ganska många till antalet. Tänker man sen på gamla båtar som folk köper för att ha lite kul med. Inte kollar de installationer mm. De gör precis som när de köper beg bil, vrider om nyckeln och kör.

Bensinmotorer har och kommer at ha sin plats i båtar. I många båtar är bensinmotorn ett bra val. Den är mindre, lättare, tystare, vibrerar mindre. Framförallt mycket billigare. I mindre segelbåtar borde bensinmotorn vara mer lämpad, det går aldrig att räkna hem kostnaderna för en diesel jämfört bensinare. 

 

Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd.

 

Men att diesel i båt är något mindre farligt än bensin är en lögn. Skillnaden är milt sagt dramatisk. (som jag beskrivit i tidigare inlägg)

 

 

Lite OT men ganska viktigt i sammanhanget. Myten om att det skulle vara billigare sett i ett livslängdsperspektiv med bensin kontra diesel i båt är just det, en myt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det ibland är billigare med bensinare beror på att det inte är samma person som äger båten hela livslängden. Första ägaren hinner inte köra in kostnaden, den andra kör kanske för lite för att spara något på det hela och sen är andrahandsvärdet för högt för att den 3e ägaren skall ha en chans att spara in något.

 

Däremot köper man en diesel för att den drar lite, är pålitlig, stark och har andra fördelar som exvis brandrisk.

 

Jag skulle gärna ha en diesel i min nästa båt, men sett till totalkostnad och att jag inte kör så mycket är det inget som givet säger att jag skulle tjäna något på det ekonomiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna ha en bensinmotor i min segelbåt. Den är betydligt billigare i inköp och underhåll. Skulle något gå sönder är det också billigare. Sen är den lättare och framförallt tystare. Ingen risk för dieselbakterier. Den är minst lika säker som en normal gasolinstallation. De 10-20 liter jag förbrukar per år gör aldrig dieseln lönsam. Med en så liten förbrukning så kan man definitivt kör alkylatbensin dvs luktfritt.

Med ett logiskt resonemang så är dieselmotorn i många båtar rent trams. Går sällan att räkna hem, inte ens med grekisk finansiering.

Men, båten skulle bli helt omöjlig att sälja.

Fast skulle man byta motor på en 40 år gammal segelbåt så kommer man garanterat förlora mer på att sätta in diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Fast skulle man byta motor på en 40 år gammal segelbåt så kommer man garanterat förlora mer på att sätta in diesel.

Finns det några marinkonverterade bensinare som passar på S-drev att köpa?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Finns det några marinkonverterade bensinare som passar på S-drev att köpa?"

Troligen inte, alla vet ju att det är fullständigt livsfarligt med en bensinmotor i en segelbåt ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar slå ett slag för varmvattenberedare ombord som en annan säkerhetsrisk.

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70363-varmvattenberedare/?p=498925

http://www.maringuiden.se/forum/topic/70901-spritkök/?p=491816

 

Mythbusters testar, http://www.youtube.com/watch?v=hWnL8SipXT8

 

En felinstallerad varmvattenberedare med elpatroner kan ge samma skador som en bensin- eller gasolexplosion.

 

Det här är något som händer på riktigt, http://svenska.yle.fi/artikel/2013/03/24/varmvattenberedare-exploderade-i-tenala

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...