Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Robbaa

Måla om trissjolle

Rekommendera Poster

Hej, jag vet att detta ämna har tagits upp flera gånger i flera forum, men jag känner mig fortfarande inte riktigt säker, därför skriver jag mina funderingar här och hoppas att någon kan hjälpa mig :)

Jag har precis köpt en trissjolle som var röd inuti en gång i tiden, nu är det väldigt flammig och är redo att målas vit. Annars är den väl vårdad och har inte många skavanker. Den har aldrig blivit målad tidigare.

Frågan är då, hur ska jag göra? Tanken är att jag ska använda pensel eller roller och måla utomhus och vill ha så få arbetsmoment som möjligt eftersom båten står i stugan några mil hemifrån.

I vissa forum står det att två komponents polyuretan är det bästa och i andra står det att topcoat är det bästa. Vad är skillnaden? behövs det tillföras extra härdning eller något annat medel? Ska den slipas hårt eller bara ruggas före och mellan målningen? Ni får gärna skriva er arbetsmoment och vilka produkter ni har använt. Tack :)

post-107107-0-28477900-1432207708.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som ja skrivit tidigare,målade om en uttern 510ht för min brorson på nittiotalet,använde internationals färger,topcoat och grundfärg till den,penselmålade med den dyraste pensel som fanns då,blev nästan som sprutmålat,båten vit upptill och röd på skrovet,gör du rent med thinner först och grundar så har du en båt som ser fin ut i många år,den vi målade såld nu men blev kanonfin,lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!
Tänkte också köra på international. Om jag kör med topcoat, behöver jag köpa extra härdare eller är det bara att pensla på? Hur är det med slipning innan målning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svaret!

Tänkte också köra på international. Om jag kör med topcoat, behöver jag köpa extra härdare eller är det bara att pensla på? Hur är det med slipning innan målning?

den är enkomponent ingen härdare,givetsvis skall du slipa den så du får en matt yta.kan nämna att ja har ett inbyggt badkar som ja målat med toplac,använde en softpensel biltema har såna ,blev fint,var noga med rengörig och stryk inte på förtjockt så färgen rinner,luktar fan gör den använd kolfiltermask. Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Karluno!

 

Fler med lyckade resultat mottages gärna. Gärna i punktform vad ni använde och hur ni använde det :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Karluno, menar du "International Toplac"? (1K lackfärg)

http://www.byggplast-batprylar.se/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/ArticleImages/Article/120px/20901%20Toplac_750ml.jpg

 

Inte Topcoat, som är den generella benämningen på pigmenterad polyester med vaxlösning i , dvs gelcoat + vaxlösning = Topcoat? (2K)

 

Blir lite osäker vad du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en fin tråd här, mycket läsvärd, om en kvinna som renoverar och målar en roddbåt...

Hittar inte tråden just nu men sök och du skola finna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en fin tråd här, mycket läsvärd, om en kvinna som renoverar och målar en roddbåt...

Hittar inte tråden just nu men sök och du skola finna!

 

Tack för tipset,hittade tråden och den var väldigt användbar. Här är länken om fler är sugen på att måla om.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/72304-hj%C3%A4lp-mig-laga-och-m%C3%A5la-min-roddb%C3%A5t-i-glasfiber/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...