Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lunka85

"registreringsnummer" båtar

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar om någon vet vart man kan hitta gamla register på båtar som varit numrerade.

Vet inte vad detta kallades riktigt men jag har en båt som jag ej vet märke eller något om. Men det sitter gamla klistermärken på sidan sm jag antar kommer från nån sorts registrering. Tänkte om någon har koll på vad man kan utläsa av dessa nummer. Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Yamarin förut som var ursprungligen såld i Finland. Den hade fem eller sex siffror på varje sida. Din båt kanske är Finsk. Kan du inte lägga ut en bild på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett svenskt registreringsnummer har tre bokstäver och 2 siffror tex KGC09 som var nummret på min gamla storfidra.

 

Registret från det gamla och nedlaggda statliga båtregistret förvaras hos Riksarkivet som tidigare nämndes. Har fått ut massvis med uppgifter därifrån för olika båttyper.

 

De båtar som registrerades i registret när försäkringsbolagen tog över kan man nog inte få några uppgifter om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade mer och lyckades utläsa siffrorna som suttit där. Är bara klisterrester kvar men såg att den först haft nr, B-18076 Och senare B-27449.

I vilket land har båtar denna typ av reg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade mer och lyckades utläsa siffrorna som suttit där. Är bara klisterrester kvar men såg att den först haft nr, B-18076 Och senare B-27449.

I vilket land har båtar denna typ av reg?

 

Norge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...