Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jan_af_lisoe

Värde GPS 12 ?

Rekommendera Poster

Det finns många obotliga optimister på blocket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sålde en Garmin 45 för några år sedan, tror jag fick t o m lite mer  för den. Tog några dagar att sälja. 

Då är det en gammal GPS med betydligt sämre precision, längre uppstarttid, ingen EGNOS, sämre batteritid mm. En smartphone är flera hundra gånger bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

När det gäller teknikprylar så går det med en rasande fart då det gäller nya modeller och innehåll. Allt för många har noll koll på detta och kan köpa gamla grejer för vad de tycker är ett bra pris.

Jag har också många gånger hjälp personer som inte har full koll då det gäller köp av datorer eller smartphone. De tackar många gånger för hjälpen men köper hellre det lite äldre modellerna eller datorerna med sämre prestanda eftersom, som de säger, inte behöver någon supermaskin och detta duger gott åt mig. Inte så lång tid efter köpet inser de maskinernas begränsningar och deras egna högre krav. Maskiner som är långsamma, har minimalt med minne eller inte går att uppdatera länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att annonserna som är kvar på Blocket är på prylar som ännu inte är sålda.

 

Så länge annonsen är kvar/prylen inte är såld så vet man i alla fall vad den INTE är värd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom ser man aldrig slutpriser på Blocket. Bara vad säljaren önskar (ofta inklusive viss prutmån).

 

Ligger nåt ute länge osålt kan man chansa med ett skambud.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag värderade min till en hundralapp o skänktr sedan bort den för 2-3 år sen. 800:- idag känns inte ens optimistiskt utan mer som en utopi :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny GPS i Danmark när jag trodde min ordinarie GPS krånglade.

 

En Garmin Etrex. Betalade 1200 danska kronor.Kanske 1500 Svenska.

 

Att begära 800 kr en gammal  Garmin 12  är  ju sanslöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tommy, du kan få köpa min för 699:- om du vill? :-)

post-95643-0-66362100-1432384349_thumb.jpg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tommy, du kan få köpa min för 699:- om du vill? :-)

 

 

Tack - du är för vänlig.

 

Men nej tack.

 

Jag har GPS-er och plottrar så det räcker och blir över.

 

En  handburen Garmin GPS, kan den möjligtvis heta 76, inköpt 2003.

 

76;an  kostade då en spottstyver av vad min gamla Garmin 45 som jag köpte i början av 1990-talet.  45;ans display gick inte att läsa och den yttre vridbara antennen hade krånglat ett par gånger. När jag köpte 45;an kostade den 7-8000 kr. Så dyr har inget av mina efterföljande elektroniska navigationsinstrument varit.

 

En Garmin Etrex, som jag köpte i Aalborg i Danmark när jag trodde att 76;an krånglade. Det var störningar från en minuskabel som orsakade problemen. Etrexen har jag aldrig använt för navigation, men jag har haft igång den varje år. 

 

När jag började med elektroniska sjökort, 2004, blev det Seaclear på den bärbara datorn med tillhörande GPS-puckar - jag har två puckar.

 

Till nuvarande båten skaffade jag 2010, en riktig plotter till sittbrunnen.

 

Då den bärbara datorn var lite svårplacerad framför ratten i  inre styrplatsen blev det en läsplatta med Navionicks Danska kort.

 

När jag sen skaffade en Sonny Experia Smartphone, gick det att ladda ner Navionicks sjökort, utan extra kostnad även i den.

 

Så jag har i princip 6 st elektroniska navigationshjälpmedel -varav 4 med sjökort - att tillgå.

 

Dessutom har jag ju pappersjökort över alla de områdena jag seglat. Många sjökort blir det. De flesta ganska gamla, men jag brukar rätta upp dem om jag skall ut och segla nånstans efter de nya elektroniska sjökorten.

 

Skall jag va ärlig är det bara nån kväll i ruffen när vi planerar nästa dags segling eller när vi berättar om gångna tiders seglatser som papperssjökorten kommer fram. :huh:  

 

De få gånger man stöter på ett bra kantarellställe hade jag kunnat lägga in dom i Etrexen. :)

 

Etrexen - Liten och gul. Dessvärre har jag aldrig haft med mig den, de få gånger detta inträffat. Jag har heller aldrig hittat det två infartsvägarna till kantarellställena heller någon höst efter att jag hittat dem  :(

 

Så än en gång tack för erbjudandet, men nej tack.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag köpte den där Garmin 12:an i augusti 2012 för 5000:- var det en jäkligt bra affär!

 

Förutom den fick jag även en Garmin 276c, en Icom m3 euro (VHF), en Johnson 4 hk 4t från 2004, 7 säckar med segel, en brandsläckare, ett Origo spritkök, en Heatpal, en bromsad 80 km trailer, en Albin 57:a och en massa andra prylar.

 

Jag sålde Garmin 276:an för 1500:- tre segel ( spinnaker, fock, genua ) för 3000:-

Kvar blev 500:- för en Garmin 12:a och lite annat. Hade jag nu sålt den till dig Tommy hade jag fått ta emot pengar för en Albin 57:a och det hade varit en drömaffär, fast det blev det ändå med facit i hand. :-D

 

Iår blir det att segla i tjockhults skärgård på semestern, nästa år blir det Luleå skärgård som får besök en vecka och sedan två veckor i Lofoten. Man kan inte ha det för bra, eller hur? ;-)

 

post-95643-0-47125000-1432410545_thumb.jpg

 

Glömde visst att säga att efter att jag köpte en ny gennaker till A57:an och promotade en del för den ungerska segelmakaren fick ett nytt storsegel helt gratis oxå. :-D värde ca, 4000:- ( som fö, gör bra och billiga segel till konkurrenskraftiga priser ) så den här båtaffären är den absolut bästa jag gjort, utan motstycke !

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fasen, jag som tyckte jag gjorde en bra affär när jag köpte en 4,30 roddbåt med 7,5 hkr snurra, MinnKota elsnurra, nytt ekolod samt fin 30-kärra. Inbackad på gården.

 

Får nog kolla lite mer annonser. Tank vad glad min hustru skulle bli över ytterligare en båt ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fasen, jag som tyckte jag gjorde en bra affär när jag köpte en 4,30 roddbåt med 7,5 hkr snurra, MinnKota elsnurra, nytt ekolod samt fin 30-kärra. Inbackad på gården.

 

Får nog kolla lite mer annonser. Tank vad glad min hustru skulle bli över ytterligare en båt ...

Haha, så är det. Att göra frun lycklig kan vara dyrt eller billigt, bara de blir nöjda till slut. ;-)

 

Mitt köp var från ett dödsbo där det inte fanns några barn, bara en syster som även fick en bil, mc, insatslägenhet, stuga i fjällen, så denna båten var bara till bekymmer därav lågt pris. En likadan Albin 57:a med originalvagn såldes 2013 för 49000:- i Stockholm. Jag säljer hellre mina andra två båtar före den här lilla pärlan.

Funderar på ett namnbyte till "Spargrisen" då det går att plöja ner mer pengar i den innan den är full. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett år sedan låg Westerly Cirrus ute för 6tkr. Inombordare, ståhöjd, toalett. Jag kollade lite och bestämde att om den låg kvar efter ett visst datum så köper jag. Nu blev den såld innan tidsgränsen.

Men dyker det upp något kul så kan jag tänka mig att köpa och lägga på något annat ställe ev någon mindre sjö. Har man tråkigt så kan man ju alltid åka runt och kolla sina båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag sålt min handhållna Garmin 12:a för 500:- så nu är de 5000:- jag gav för Albin 57:an återhämtade på diverse försäljningar av gamla saker jag fick med vid köpet. Nu ska båten få heta "Spargrisen" i fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...