Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
auxvoice

Makrillfisket 2015

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har ni fått något än? Fiskbilen har för 50kr/kg.

 

 

Vilken är er favorithäckla?

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni fått något än? Fiskbilen har för 50kr/kg.

 

 

Vilken är er favorithäckla?

 

Det drar väl igång snart förhoppningsvis :) Men jag dörjar mest men fiskar jag med häckla så blir det oftast 2 st 5 kroks med små bläckfiskar på, Nappar som bara den! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bläckfiskar?!?

 

Ah, så det var inte bara jag som reagerade! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrill på vid Åstol / Marstrandsfjorden..........men de simmar inte i stora "flockar".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrill på vid Åstol / Marstrandsfjorden..........men de simmar inte i stora "flockar".

 

 

Okej, kul. Hur många har du fått upp? Väldigt små än så länge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Makrill på vid Åstol / Marstrandsfjorden..........men de simmar inte i stora "flockar".

 

 

Okej, kul. Hur många har du fått upp? Väldigt små än så länge?

 

Pen makrell, som man sejer på Tjörn.

 

Inte jag, men grannen har fått ett tjog kullt.................o de' är ju kult............;-)

 

PS. Norska o Bohuslänska namn på makrill:

 

Lokalt • bolt (stor-) pir (små-), sigar (liten små-), japs (liten små-)kult (stor småmakrell, stor pir),  geir (ungfisk), spir (ungfisk), kuvl (ungfisk), stokkål (stor-), makrella 

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde precis att Stig på Hållöfärjan har varit ute med garn ett par dar.

 

Häckla är inte min favorit.

 

Brukar bara köra med två krokar på dörjen.

 

När jag är ute och seglar och inte kommer hem på kvällen har jag ransonering på dörjefisket. Får jag napp måste jag ta upp och så får jag bara dörja var annan dag.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde precis att Stig på Hållöfärjan har varit ute med garn ett par dar.

 

Häckla är inte min favorit.

 

Brukar bara köra med två krokar på dörjen.

 

När jag är ute och seglar och inte kommer hem på kvällen har jag ransonering på dörjefisket. Får jag napp måste jag ta upp och så får jag bara dörja var annan dag.  ;)

 

 

Vad sa herr stig? Några makrillar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hörde precis att Stig på Hållöfärjan har varit ute med garn ett par dar.

 

Häckla är inte min favorit.

 

Brukar bara köra med två krokar på dörjen.

 

När jag är ute och seglar och inte kommer hem på kvällen har jag ransonering på dörjefisket. Får jag napp måste jag ta upp och så får jag bara dörja var annan dag.  ;)

 

 

Vad sa herr stig? Några makrillar?

 

Han fick tydligen (?) bara upp ett garn..........;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bläckfiskar?!?

Japp som bilden som auxvoice la upp fast dem mindre storlekarna:) Fungerar suveränt håller lite bättre än "fjäderhäcklorna". Brukar klippa av lite av dem så dem inte är så långa :)

Redigerad av MrFreddan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Bläckfiskar?!?

Japp som bilden som auxvoice la upp fast dem mindre storlekarna:) Fungerar suveränt håller lite bättre än "fjäderhäcklorna". Brukar klippa av lite av dem så dem inte är så långa :)

 

 

Nappar de bättre på dom som brukar användas till torsk än de andra alltså? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Bläckfiskar?!?

Japp som bilden som auxvoice la upp fast dem mindre storlekarna:) Fungerar suveränt håller lite bättre än "fjäderhäcklorna". Brukar klippa av lite av dem så dem inte är så långa :)

 

 

Nappar de bättre på dom som brukar användas till torsk än de andra alltså? ;)

 

Det är nog inte så noga dem hugger på det mesta;) Men tycker dem håller bra, Är ju inte så duktig på att skölja mina redskap lägger in dem i sjöboden bara till nästa gång :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Bläckfiskar?!?

Japp som bilden som auxvoice la upp fast dem mindre storlekarna:) Fungerar suveränt håller lite bättre än "fjäderhäcklorna". Brukar klippa av lite av dem så dem inte är så långa :)

 

 

Nappar de bättre på dom som brukar användas till torsk än de andra alltså? ;)

 

Det är nog inte så noga dem hugger på det mesta;) Men tycker dem håller bra, Är ju inte så duktig på att skölja mina redskap lägger in dem i sjöboden bara till nästa gång :)

 

 

 

Ja det är sant, men hoppas ändå man kan hitta någon som är extra bra. :)

 

Finns de tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, såna bläckfiskar. Jag har aldrig fiskat med annat än agnad krok eller tom krok med blänke, så jag fattade inte att det var en plastbläckfisk som avsågs. Jag trodde det var riktiga, köpta bläckfiskar, vilket kändes onödigt dyrt och komplicerat för att fiska makrill... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, såna bläckfiskar. Jag har aldrig fiskat med annat än agnad krok eller tom krok med blänke, så jag fattade inte att det var en plastbläckfisk som avsågs. Jag trodde det var riktiga, köpta bläckfiskar, vilket kändes onödigt dyrt och komplicerat för att fiska makrill... :)

haha hade vart fint kg pris på den! ;) Men Sill strimla går ju fint det med, Men det är rektigt skoj när man får alla häcklerna fulla! Använder ej spö så brukar binna fast runt hela båten med häcklor på olika djup så får man på den man håller i så är det bara att dra upp dem andra med så har man fullt i lådan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så när man får napp, hur många sekunder ska man vänta innan man ska dra upp så fler fiskar ska nappa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så när man får napp, hur många sekunder ska man vänta innan man ska dra upp så fler fiskar ska nappa?

Dra upp direkt, ta av fisken och direkt i met igen så fort du kan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så när man får napp, hur många sekunder ska man vänta innan man ska dra upp så fler fiskar ska nappa?

Dra upp direkt, ta av fisken och direkt i met igen så fort du kan :)

 

 

 

Om man vill ha 5st varje gång man drar upp då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra upp när det nappar har du tur så är de ett stim så då är det bara att fortsätta tills du är nöjd:) Men man blir sällan nöjd ;) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite för kallt i vattnet ännu tyvärr!

Och vad annat kan man förvänta med 4-6 grader på morgonen varenda dag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite för kallt i vattnet ännu tyvärr!

Och vad annat kan man förvänta med 4-6 grader på morgonen varenda dag....

 

11,5 grader nu. Hur många brukar de va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ut i morgon om de inte blåser på kvällen. Funderar på Marstrand inomskärs eller bör man åka till pater noster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog en fin dag. Den prognos jag tittade på säger solsken hela dagen.Västlig vind, vridande till syväst på kvällen.

 

Lagom med vind.  ;) På morgonen (vid 5-tiden) 12 m/sek i medelvind och 16 i byarna.

 

Sen mojnar det.Medelvind på eftermiddagen 5-6 m/sek med byvind under 10 m/sek.

 

Va katten är man i Stockholmstrakten för och förbereder för att byta ett ruttet tak på en Friggebod.  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ut i morgon om de inte blåser på kvällen. Funderar på Marstrand inomskärs eller bör man åka till pater noster?

Åk hellre ut en bit om du skall prova men det är tidigt... Själv brukar jag börja runt midsommar, man får ha tålamod :) men allti kul att komma ut så kör på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Så när man får napp, hur många sekunder ska man vänta innan man ska dra upp så fler fiskar ska nappa?

Dra upp direkt, ta av fisken och direkt i met igen så fort du kan :)

 

 

 

Om man vill ha 5st varje gång man drar upp då?

 

 

Är du åben.

 

Finns väl en viss risk att det bara blir röra på Häcklan och du får ett styvt arbete att gre ut det hela. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

Så när man får napp, hur många sekunder ska man vänta innan man ska dra upp så fler fiskar ska nappa?

Dra upp direkt, ta av fisken och direkt i met igen så fort du kan :)

 

 

 

Om man vill ha 5st varje gång man drar upp då?

 

 

Är du åben.

 

Finns väl en viss risk att det bara blir röra på Häcklan och du får ett styvt arbete att gre ut det hela. 

 

 

Japp!

 

Det är väldigt sällan man får trassel med de vanligaste häcklorna på 4-5 krokar, endast om man brukar fiska med fler ca 10 blir det lätt trassel.

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Japp!

 

Det är väldigt sällan man får trassel med 5 krokar, endast om man brukar fiska med fler ca 10 blir det lätt trassel.

 

 

Brukar köra med en paravan på var sida med två krokar och ett mycket tungt bly i mitten med två krokar. Är det ycket makrill kanske jag bar kör med en dörj.

 

Finns det makrill får man alldeles för många ändå. Man kan väl ha nån enstaka i frysen, men det får inte va för länge. När jag är ute och seglar, vill jag inte ha mer än en makrill högst var annan dag. Efter tre veckor vill man i det närmaste spy åt makrill.

 

Var iland på Hamneskär,veckan innan man satte Pater Noster på plats efter renoveringen. Så¨fort jag kastat loss, hissat seglen och satte kurs mot Ramnholmen, gjorde jag ut en dörj. Fick två pena makrillar direkt. Frugan - som var med ombord för en gångs skull - erbjöds sig att styra, om jag stekte makrillarna. 

 

Att hon erbjudit sig styra, har nog bara hänt en gång tidigare - sen 1973. 

 

Var tvungen att slå ihjäl makrillarna för att kunna filea dom. Så färsk makrill har jag aldrig ätit, varken förr eller senare. Dessutom var det sommarens första makrill.  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...