Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Silverminc

Grått vatten i tunnan

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en uttern 6000-87 med en yamaha autolube 50 hk 2-takt från samma år.

Båten har stått på land ett par år. Idag bytte jag stift, drevolja och fyllde på med ny och fin motorolja.

Den startade direkt och gick riktigt fint förutom att jag måste höja tomgången något. Nu till min fråga....

 

Motorn startades i en tunna och vattnet blev grått efter ett par minuters varvning. Är detta normalt? Jag tänkte om det blir så av avgaserna? Jag hällde även i en skvätt med tillsats som ska vara bra för bränslesystemet i motorn. Under provkörningen varvade jag ganska friskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Du kallar motorolja var väl 2-takts olja/utbordarolja hoppas jag. Skall stå TCW-3 på flaskan.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om förrre ägaren var noggrann så kan han ha kört igenom motorn med konserveringsolja i samband när den lyftes av från båten. Då sitter det en oljefilm inne i kylkanalerna som blir emulgerad av kylvattnet när du kör motorn i tunna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Du kallar motorolja var väl 2-takts olja/utbordarolja hoppas jag. Skall stå TCW-3 på flaskan.

/Claes

Japp det är tvåtaktsolja som jag även har till min andra båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om förrre ägaren var noggrann så kan han ha kört igenom motorn med konserveringsolja i samband när den lyftes av från båten. Då sitter det en oljefilm inne i kylkanalerna som blir emulgerad av kylvattnet när du kör motorn i tunna.

Så kan det mycket väl vara.... motorn såg ut som ny när jag tog av kåpan. Han verkar ha varit rädd om grejorna och kan absolut ha konserverat den på riktigt. Han finns dock inte i livet längre och därför kunde jag inte fråga.

 

Jag får köra den lite till helt enkelt. Tyckte att det kom ganska mycket rök också, vilket kanske kan bero på det också?

 

Är det bra att låta motorn stå och gå en stund i tunna när den har stått på land i 4 år?

 

Finns det något mer jag bör göra? Enligt instruktionsboken skulle man lufta oljepumpen om den har stått på land länge. Ska prova det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om förrre ägaren var noggrann så kan han ha kört igenom motorn med konserveringsolja i samband när den lyftes av från båten. Då sitter det en oljefilm inne i kylkanalerna som blir emulgerad av kylvattnet när du kör motorn i tunna.

Så kan det mycket väl vara.... motorn såg ut som ny när jag tog av kåpan. Han verkar ha varit rädd om grejorna och kan absolut ha konserverat den på riktigt. Han finns dock inte i livet längre och därför kunde jag inte fråga.

 

Jag får köra den lite till helt enkelt. Tyckte att det kom ganska mycket rök också, vilket kanske kan bero på det också?

 

Är det bra att låta motorn stå och gå en stund i tunna när den har stått på land i 4 år?

 

Finns det något mer jag bör göra? Enligt instruktionsboken skulle man lufta oljepumpen om den har stått på land länge. Ska prova det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall kanske kolla impeller om den kan ha torkat ut efter 4 år på land.

Rök kan ha berott på konserveringen, jag brukar konservera mina 2-taktare med 10% olja i bränsket och det rycker som bara den vid 1a starten på våren. Då är det bra att byta tändstift efter någon timme.
En annan sak, den 1a körningen på våren brukar jag alltid blanda olja i dunken för att kolla om autolube funkar. En försiktighetsåtgärd.
Brukade också får grått vatten i tunnan, avgaser med lite sot blandas in i vattnet så blir det grått.
Du skulle ha luftat oljepumpen INNAN du startade motorn, verkar att den funkar nu så kanske ingen luftning behövs. Kör annars med olja i bensinen på 1:a turen och kolla att oljenivå i oljetanken sjunker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall kanske kolla impeller om den kan ha torkat ut efter 4 år på land.

Rök kan ha berott på konserveringen, jag brukar konservera mina 2-taktare med 10% olja i bränsket och det rycker som bara den vid 1a starten på våren. Då är det bra att byta tändstift efter någon timme.

En annan sak, den 1a körningen på våren brukar jag alltid blanda olja i dunken för att kolla om autolube funkar. En försiktighetsåtgärd.

Brukade också får grått vatten i tunnan, avgaser med lite sot blandas in i vattnet så blir det grått.

Du skulle ha luftat oljepumpen INNAN du startade motorn, verkar att den funkar nu så kanske ingen luftning behövs. Kör annars med olja i bensinen på 1:a turen och kolla att oljenivå i oljetanken sjunker.

Ok, jag får göra det. Skönt att höra att ditt vatten också blir grått.

Nu har jag bytt tändstift precis, men kan göra det igen sen.

Är impellerns uppgift endast att leverera kylvatten till motorn? Om jag får en stråle från motorn borde den alltså göra sitt jobb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är impellerns uppgift endast att leverera kylvatten till motorn? Om jag får en stråle från motorn borde den alltså göra sitt jobb?

 

Svar JA på bägge frågor, men du vet inte hur gammalt impellern är och hur länge den håller. Det finns väldigt många åsikter här om impellrarnas hållbarhet. På min 30 hk Yamaha höll den i 12 år och över 1000 timmar (sen sålde jag motorn).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är impellerns uppgift endast att leverera kylvatten till motorn? Om jag får en stråle från motorn borde den alltså göra sitt jobb?

 

Svar JA på bägge frågor, men du vet inte hur gammalt impellern är och hur länge den håller. Det finns väldigt många åsikter här om impellrarnas hållbarhet. På min 30 hk Yamaha höll den i 12 år och över 1000 timmar (sen sålde jag motorn).

Ok. Kanske bäst att byta den då.

Efter kvällens fippel upptäckte jag något annat mer alarmerande....

När jag körde motorn utan kåpa såg jag att det läckte bensin från motorn.

Jag stängde av motorn och tryckte på bränslblåsan och såg att det flödade fritt från den undre förgasaren.

Jag läste i andra trådar om nål och flottör. Kan det vara det mest troliga felet?

Motorn verkar gå ganska bra annars förutom att den dräller soppa.

Någon som vet var den sitter och hur den ser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag uppfattade frågan rätt men om du undrar var nålen och flottören sitter så är det just i förgasaren. Det är troligt att nålen (som stänger till tillförseln av bensin till förgasaren) som är kopplad till flottören har hängt sig och att den därför släpper in så mycket soppa att förgasaren blir full och flödar.

 

När du tar isär för att kontrollera detta bör du samtidigt kolla så att flottören är helt tät och inte läcker. Finns där hål i den så fyller den såklart inte sin uppgift att flyta upp när flottörhuskoppen fyllts med lagom mängd bensin, även detta kan orsaka att förgasare flödar/*dräller soppa*.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag uppfattade frågan rätt men om du undrar var nålen och flottören sitter så är det just i förgasaren. Det är troligt att nålen (som stänger till tillförseln av bensin till förgasaren) som är kopplad till flottören har hängt sig och att den därför släpper in så mycket soppa att förgasaren blir full och flödar.

 

När du tar isär för att kontrollera detta bör du samtidigt kolla så att flottören är helt tät och inte läcker. Finns där hål i den så fyller den såklart inte sin uppgift att flyta upp när flottörhuskoppen fyllts med lagom mängd bensin, även detta kan orsaka att förgasare flödar/*dräller soppa*.

Ok jag ska prova att skruva isär förgasarna och ta in dem i garaget där jag har tryckluft också. Även om det bara är den understa som läcker kan jag ju kolla de andra två också, när jag ändå är i farten.

Jag hoppas att den bara hängt sig och att det inte är värre än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver Yamahas förgasare synkroniseras efter reparationen ? Jag minns att det fick man göra på Saab 99 med dubbla förgasare ! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök här på forumet. Tror att Jard eller Guestsson har ganska extensiva guider i just 3cyl-3förgasarsynk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kolla om flottören hängt sig kan det många ggr gå att knacka lite lätt på förgasaren med skaftet från en skruvmejsel eller liknande. Slutar den att flöda då så var det flottören som fastnat. Om det inte alls hjälper bör du ta isär och göra rent men annars smörjer den sig själv när den börjar röra på sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har precis köpt en uttern 6000-87 med en yamaha autolube 50 hk 2-takt från samma år.

Båten har stått på land ett par år. Idag bytte jag stift, drevolja och fyllde på med ny och fin motorolja.

Den startade direkt och gick riktigt fint förutom att jag måste höja tomgången något. Nu till min fråga....

 

Motorn startades i en tunna och vattnet blev grått efter ett par minuters varvning. Är detta normalt? Jag tänkte om det blir så av avgaserna? Jag hällde även i en skvätt med tillsats som ska vara bra för bränslesystemet i motorn. Under provkörningen varvade jag ganska friskt.

fullt normalt,hade en likadan båt som du i tjugo år,men med en 60hk Yamaha,

har du någon fråga om båten så vet ja ju en del om den efter tjugo år,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Jag har precis köpt en uttern 6000-87 med en yamaha autolube 50 hk 2-takt från samma år.

Båten har stått på land ett par år. Idag bytte jag stift, drevolja och fyllde på med ny och fin motorolja.

Den startade direkt och gick riktigt fint förutom att jag måste höja tomgången något. Nu till min fråga....

 

Motorn startades i en tunna och vattnet blev grått efter ett par minuters varvning. Är detta normalt? Jag tänkte om det blir så av avgaserna? Jag hällde även i en skvätt med tillsats som ska vara bra för bränslesystemet i motorn. Under provkörningen varvade jag ganska friskt.

fullt normalt,hade en likadan båt som du i tjugo år,men med en 60hk Yamaha,

har du någon fråga om båten så vet ja ju en del om den efter tjugo år,

Det låter ju bra! Då kanske du har något tips om var man hittar styrvajer som passar. Jag har varit på biltema två svängar. Första gången stämdee längden men inte tjockleken. Andra gången stämde tjockleken men inte längden. De nya styrvajrarna verkar inte heller se ut som på det glada 80-talet. Nu verkar det vara länkarm och annan infästning vid akterspegeln.

Jag ska hör med Hjertmans imorgon tänkte jag och ta med den gamla.

Det är ju klart en fördel att kunna styra båten också :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kolla om flottören hängt sig kan det många ggr gå att knacka lite lätt på förgasaren med skaftet från en skruvmejsel eller liknande. Slutar den att flöda då så var det flottören som fastnat. Om det inte alls hjälper bör du ta isär och göra rent men annars smörjer den sig själv när den börjar röra på sig.

Jag ska testa att knacka lite.

Det läcker liksom från toppen på den understa förgasaren. Där sitter en metallbit med två skruvar monterad. Finns det kanske någon packning där under som kan vara kass månne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ha

 

 

Hej!

Jag har precis köpt en uttern 6000-87 med en yamaha autolube 50 hk 2-takt från samma år.

Båten har stått på land ett par år. Idag bytte jag stift, drevolja och fyllde på med ny och fin motorolja.

Den startade direkt och gick riktigt fint förutom att jag måste höja tomgången något. Nu till min fråga....

 

Motorn startades i en tunna och vattnet blev grått efter ett par minuters varvning. Är detta normalt? Jag tänkte om det blir så av avgaserna? Jag hällde även i en skvätt med tillsats som ska vara bra för bränslesystemet i motorn. Under provkörningen varvade jag ganska friskt.

fullt normalt,hade en likadan båt som du i tjugo år,men med en 60hk Yamaha,

har du någon fråga om båten så vet ja ju en del om den efter tjugo år,

 

Det låter ju bra! Då kanske du har något tips om var man hittar styrvajer som passar. Jag har varit på biltema två svängar. Första gången stämdee längden men inte tjockleken. Andra gången stämde tjockleken men inte längden. De nya styrvajrarna verkar inte heller se ut som på det glada 80-talet. Nu verkar det vara länkarm och annan infästning vid akterspegeln.

Jag ska hör med Hjertmans imorgon tänkte jag och ta med den gamla.

Det är ju klart en fördel att kunna styra båten också :-)

 

har vajern gått av? annars är det ju bara att låta någon dra ratten åt höger lossna muttern i motorbrunnen och ta ut vajern,göra ren den och sen smörja den med fett. Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har vajern gått av? annars är det ju bara att låta någon dra ratten åt höger lossna muttern i motorbrunnen och ta ut vajern,göra ren den och sen smörja den med fett.

 

Styrvajern går inte att rubba. Den är sönderrostad och sitter som berget. Lyckades knappt rubba vajern med kraftigt våld.

 

Så det blir till att köpa nytt. Men det var inte så enkelt som jag trodde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har vajern gått av? annars är det ju bara att låta någon dra ratten åt höger lossna muttern i motorbrunnen och ta ut vajern,göra ren den och sen smörja den med fett.

 

Styrvajern går inte att rubba. Den är sönderrostad och sitter som berget. Lyckades knappt rubba vajern med kraftigt våld.

 

Så det blir till att köpa nytt. Men det var inte så enkelt som jag trodde

tyvärr finns det ju båtägare som tror det inte behövs underhåll på styrning mm,nu får du ta smällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken tur jag hade!

Jag åkte till sea sea idag med den kassa kabeln och de sa att den typen av kabel inte tillverkas längre. De är kraftigare nu när de är över 5 meter, dvs m66 isf m58. I så fall skulle jag behöva byta styrsnäcka och hela rubbet.

Ägaren till butiken kom förbi och sa att han trodde att han hade en sån kabel i en container utanför. Han kom tillbaka med en exakt identisk!!!

Dessutom fick jag den för 500 spänn :-)

 

Läckaget i förgasaren är också löst. Jag monterade isär allt och tvättade/blåste rent, sen höll den tätt.

 

Nu är det andra typer av problem jag behöver hjälp med ang motorn, men jag startar en annan tråd för det istället :-)

 

Tack för all hjälp!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstoppning i förgasaren så att de fick ta till nödventilen kanske - hur som helst: skönt med problem som i princip löser sig själv med metoden "skruva isär - skruva ihop".

 

Gissar att de hade förvaring ute i en container - annars 500 kr för en kasserad del känns lite ocker - även om den helt klart är värd det för dig  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstoppning i förgasaren så att de fick ta till nödventilen kanske - hur som helst: skönt med problem som i princip löser sig själv med metoden "skruva isär - skruva ihop".

 

Gissar att de hade förvaring ute i en container - annars 500 kr för en kasserad del känns lite ocker - även om den helt klart är värd det för dig :)

Nej nej. Jag var otydlig. Den var ny men utgången ur sortiment. Alltså flong i kartong :-). Jag antar att det var en sån låst container.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...