Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

Haloj!

Har hittat en monark 50 ht i en lada. Den har stått i många år både ute och inne men sen rätt hyffsad ut under smutsen och känns inte mjuk nånstans direkt. Det sitter en långriggad 70 tals mercury 20hk på den. Och den står på en dålig 30 kärra. Vad skulle ett sånt objekt kunna vara värt? Ägaren ville ha ett bud. Hur går dom i vattnet? Låter som liten motor till storleken. Men har en 30hk som jag hade tänkt att hänga på i så fall. Mvh Lars

post-95449-0-43212300-1432046369_thumb.jpg

post-95449-0-98578000-1432046369_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nån bra prisbild? :( och hur dom går med så små motorer? Ska inte vara nån räserbåt men hade man kunnar marcha 15 knop med ett par vuxna och ett par ungar och packning med 30hk hade jag vatt glad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ sånt som jag brukar köpa på mig, men då ser jag till att starta upp motorn på plats och ser till att kapellet är räddningsbart - annars skiter jag i alltihopa. Även vid det tillfället skulle jag inte ge många pengar för objektet.

Är kärran en riktigt 30-kärra som faktiskt går att använda till sjösättning är ju det en bonus, men med tanke på hur pass mycket jobb det ligger bakom att bara vilja sätta sig i båten skulle jag inte bjuda mer än ett par tusenlappar för allt. En sån där båt kan gå mot bortskänkes, motorn om den går är värd ett par tre tusenlappar (sällan långriggad 20 hp med reglage eftertraktas), kärran är troligen det mest värdefulla i det där ekipaget.

 

En gubbe i viken har en sådan HT med 35 hk, tycker mest att den plöjer fram när han drar på. Mycket sidostänk om man inte baklastar hårt kan jag tänka mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Då har jag lite att tänka på. Hade tänkt att ge max 5000:- men då är det i överkant kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget specifikt om just denna modellen, men får vissa bestämda intryck av bilder från blocket, som jag kan spekulera utifrån.

 

Den har ett väldigt runt skrov även bak i aktern. Det innebär att den på sin höjd är halvplanande. Max rekommenderad motor uppges vara 20 hk. Större motor hjälper nog inte jättemycket. Det säger nåt om tillverkarens fartambitioner. Lätt lastad och med stark motor kanske den kan göra 15 knop, men då drar den nog upp hiskeliga svall. 12 knop är nog en rimligare förväntan som maxfart, kanske 8 knop är en rimlig marschfart.

 

Detta är en båt som är byggd för lite grövre sjö. Den ska följa med vågornas rörelser, inte skumpa ovanpå. Därför kan den nog kännas rank och gungig, men det är själva kvittot på att den är säker. Den gungar, men slår inte runt.

 

Priset: de verkar ligga runt 20-30 tkr som önskepris beroende på skick. Då ingår kapell, som kostar många sköna tusenlappar. Det gissar jag att det inte finns nåt dugligt i detta fallet. Gammal motor. Jag skulle inte ge mer än 5-10 tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nån kolla på hur dom går i vattnet? Som jag har fått för mig är det nån halvplanande historia. Ingen som har en sån? För jag är inte ute efter en deplacment båt. För jag åker crescent 415dl idag och tänkte att denna är bättre med barnen och kan man marcha 10-15 knop utan att fören pekar upp i himlen. För det är väll det som är tänken men halvplanande båtar? Googlar man så hittar man många monark 520. Är det samma som denna tro? Mvj Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nån kolla på hur dom går i vattnet? Som jag har fått för mig är det nån halvplanande historia. Ingen som har en sån? För jag är inte ute efter en deplacment båt. För jag åker crescent 415dl idag och tänkte att denna är bättre med barnen och kan man marcha 10-15 knop utan att fören pekar upp i himlen. För det är väll det som är tänken men halvplanande båtar? Googlar man så hittar man många monark 520. Är det samma som denna tro? Mvj Lars

Nej, det är inte samma båt, 520 är något större och sätter sig kanske inte på ändan lika mycket när man gasar. Jag köpte en ny 520 med 20 hk 1971 och hade ett par år. Min slutsats av det är att det där med halvplanande är rena skojeriet. Med familj, 2 vuxna + 2 barn 3 och 5 år gjorde den 9-10 knop och drog 1 liter per distans. Motorljudet var outhärdligt så jag byggde en låda över motorn som dämpade något. Annars var det en trevlig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag hade en ryds "eka" på 5 meter som var halvplanande och skummet fullt med vatten. Den gjorde typ 12 knop med 20 hk och gick rätt hyffsat i vattnet när man släppte av lite och låg på runt 10 knop. Och hade ju hoppats att detta va nått liknande :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten köptes i alla fall då den stog 5 km hemifrån :) den verkade i bättre skick än jag först trott och bra med stuv utrymme om man jämför med min 415D som jag har idag. Så vi får se till helgen om min 30hk lyckas putta upp den från vattnet så man får lite fart :) mvh Lars

post-95449-0-48062800-1432500556_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu vatt ute med båten och den ligger som en tunna. Inte tanke på att halvplana ens. Nu va det väll mycket packning med men liten mer en 6 knop skulle väll 30 hästar orka putta upp båten i? E här ingen på detta eminenta forum som har en crescent 50c som har några erfarenheter att dela med sig av? Är det flytskum i dubbelskrovet på dessa som gör den så tung i vattnet? Motor är frisk och går fint. Puttade upp min crescent 430 i 25 knop för 2 veckor sen :) mvh Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jeg funderer på at købe en magen til, dog med en 20 hp evinrude. Fandt du nogensinde ud af hvorfor den gik så dårligt i vandet? Var der vand i skummet i bunden? Og hvordan er det ellers med den? Blev du tilfreds med den, eller endte du med at sælge den igen? 

Mvh

Søren (jeg håber du kan forstå mit danske) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är byggd på samma sätt som sitt större syskon Monark 520 som nämns ovan, så består golvet/durken av en plywoodskiva som plastas över. Under denna finns bara luft. På 520 fanns ett inspektionshål där man kunde se och pumpa ut ev. vatten med en handpump. Båten var också försedd med dyvika.

 

Akterut fanns sittbänkar på ömse sidor, med packutrymme och längst akterut flyttankar, som var fyllda med skum. Jag tror dock att detta var av typen med slutna celler som inte absorberar vatten.

 

Man skall inte hoppas på att kunna köra fort med en Monark 50. Jag tror liksom

@trewq att denna är för smal i aktern. Monark 520 är bredare och funkade mycket bättre med med en större motor. Vi gick från 25 hk Evinrude till 40 hk Mercury och slutligen 55 hk Yamaha, varpå toppfarten med 4 personer steg från ca 10 till 20 och slutligen 23 knop. Förbrukningen i marchfart sjönk från ca 1,2 l/nm till ca 0,7 l/nm. Den funkade till och med till att dra vattenskidor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...