Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
weissblau

Vilken färg till botten glasfiberskrov (blank polerbar, ej anti-fouling)?

Rekommendera Poster

Jag köpte båten (21fot DC, Bayliner 2052 -91) förra sommaren. Båten var då bottenmålad med svart bottenfärg (anti-fouling), dock tyvärr inte jäms med vattenlinjen utan högre upp i fören (fult).

Denna färg var flera år gammal och började flagna rejält.

Under den svarta bottenfärgen sitter ett lager av porös/mjuk vit färg (äldre bottenfärg?) och under det en grön färg som jag antar är epoxi.

Jag har avlägsnat bottenfärgen (ner till gröna färgen) med högtryckstvätt, och den lossnar fint där den varit under vattenlinjen, resten ska jag slipa bort. På några ställen är det hål på epoxifärgen och har även hittat 2-3 små ställen där det är hål på gelcoaten.

 

Eftersom jag inte har båtplats utan förvarar båten huvudsakligen på trailer så tycker jag det verkar onödigt med bottenfärg av anti-fouling typ för tillfället. Jag vill bara ha en vit blank färg (liknande båtens vita gelcoat) som skyddar skrovet mot vatteninträngning, antar att det ska vara någon form av epoxifärg..?

 

Därför undrar jag, vilken färg rekommenderar ni? Gärna billig naturligtvis, men ska ju vara bra också..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enbart epoxifärg tål inte UV-ljuset så bra, den missfärgas med tiden och börjar krita, till slut så spricker den och flagnar. Att behålla epoxifärgen är inte fel då den är tätare än gelcoaten är. Bättra på den med något lager och måla sedan över med någon 2-komponent färg som tål vatten bra. De flesta 2-komp färgerna är inte gjorda för att ha permanent under vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack!

Så vilken Epoxifärg kan ni rekommendera för att bättra på skyddet?

Vad för typ av 2-k färg ska jag ha som tål UV, och finns det någon jag kan ha även under vattenlinjen? (Funkar billack?) Om inte, kan jag bara ha Epoxi under vattenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...