Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Niklas-L

Serva/underhålla Wallas 800 med Värmelock 220

Rekommendera Poster

Sjösatte båten i söndags, kallt och fullt med imma blev det. 

 

Tänkte nu ta tag i att få gång värmaren/kokplattan i den. 

 

Det handlar alltså om en Wallas 800 kokplatta med ett värmelock som visst heter 220. 

 

Den föregående ägaren, som haft båten under 3 år, så hade han inte ens försökt sig på att starta värmaren. 

 

Jag testade, när jag köpte båten. Den gav ifrån sig ett tickande ljud och en röd lampa lyste, jag nöjde mig med det. 

 

Det jag gjort än så länge. Tömt tanken. Köpt Statoils camping paraffin. 

 

Tänkte först testa fylla tanken med 4-5 liter av paraffinet. Sedan även köra motorn samtidigt, som jag gör ett startförsök. Hört att värmaren behöver bra krut vid start. I båten sitter 2 st Optima Blue 75ah. Men var taskigt laddade när jag köpte båten (tror dock inte det är skadade)

 

Om den startar, så är allt bra. Men hur skall man förebygga problem med denna värmare?

 

Återkommer senare i veckan, om du startförsöket gått!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper ny fotogen varje år efter rekommendation från Wallas-tekniker. På hösten tar jag bort den gamla dunken och då töms även slangen på fotogen. Överbliven fotogen används till lampor. När jag stänger av plattan vrider jag upp vredet till max innan och då står den även på max när den ska startas nästa gång. När man har tryckt på off och man kommer på att man behöver använda plattan en stund till ska man ändå vänta tills den stängt av sig plus 5-10 minuter till annars kan den börja strula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om värkarna brukar man säga att de ska köras en gång i månaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade värmaren idag, men Camping paraffin får Statoil. 

 

Den startade! satte max på vredet, tryckte på knappen. Först hände inte så mycket, mer än att pumpen gick. Sedan efter ett tag, så blev plattan varm. Där efter startade fläkten. Sedan, började lampan lysa. Körde 20 min eller så, slog sedan av på knappen och vred ner vredet.

 

Riktigt bra! Nu kan jag fixa allt annat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...