Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jonhul

Ingen effekt i motorn. 350 Mag MPI - 04

Rekommendera Poster

Det började förra året med att motorn tappade effekt. Gick ej att varva ut den till max fart. Den verkade kväva sig själv. Det luktade väldigt mycket oförbränd bensin. I 5 knop fungerade det rätt bra men när man gav gas så ville den dö. Efter hand så blev den mer svårstartad och tomgången försvann mer eller mindre. Till slut gick det knappt att starta den vilket innebar att vi låg still. Börjagde felsöka och bytte delar enligt nedan och den blev lite bättre efter varje grej men problemet kvarstod. Det sista vi gjorde var att byta TPS och efter det startade den lätt och den rök inte lika mycket. Nu i våras så startade den direkt och tomgången var låg men jämn och vid belastning efter sjösättning uppstod samma problem. Den går ej över 2000-2500rpm ca 10-13 kn. Vilket den kan göra utan att drevet är inkopplat.

 

Jag har bytt i följande ordning:

  • Vatten Temp givaren
  • IAC, Idle Air Control
  • T-MAP-sensor
  • Tändstift (original) + Tändkablar,
  • Rotor och Fördelarlock
  • TPS, Trottle position sender (gasspjällsgivare)

På bränsle sidan så har jag gjort följande:

  • Spridare bortplockade och provtryckta utan anmärkning
  • bytt Low Pressure bränsle pump
  • bytt Fuel pressure regulator + filter till High pressure fule pump
  • bytt Inline filter
  • bytt Bränslefilter och oljefilter
  • och Backventilen till bränsleledningen är borttagen.

 

Det som inte är gjort är:

  • Kompressionsprov
  • Ej kontrollerat bränsletrycket
  • Ej bytt bränsletrycksregulatorn
  • Ej kontrollerat tändningen

 

Mina tankar:

  • Kan det vara drevet som håller emot. Man kan dock vrida runt propeller utan större motstånd.
  • Just nu är det lite mycket olja i motorn, kan det påverka?
  • Kan det vara datorstyrningen som det är fel på?
  • Kan motorn ha gått in i safetymode och att den därför ej går att varva ut?
  • Kan den få för lite luft?
  • Kan det vara vatten i bränslet?

 

Det som är märkligt är att den går ok på tomgång men inte när jag belastar motorn.

 

Är det någon som har några förslag för nu är jag tom på ideér.

 

MVH

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du både bytt och inte bytt bränsletrycksregulatorn(fast på olika språk)? Att kolla komp, bränsletryck och tändning är sådant man normalt gör ganska tidigt i ett felsökningsskede så jag råder dig att börja där. Innan det är gjort blir det bara fortsatt delbytande med eskalerande kostnader som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom Manges förslag, så skall du tillse rätt mängd olja i motorn! Ja, det påverkar effekten dramatiskt för motorn !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter väl en vakumslang på bränsletrycksregulatorn. Ryck bort den och se så det inte är hål i membranet (kommer spruta bensin i sådana fall så var beredd).

Jag hjälpte några kompisar förra sommaren med en extrem tjurig VP 350 MPI som precis vägrade gå utan att bli startad med WOT och bara över 2000 varv med ett enormt surgeande ljud från insuget. Den till och med överfyllde en cylinder med bensin och ställde till med ett enormt bekymmer. Allt testades, stift, rotor, lock, kablar, spridarna, hela pumpenheten byttes, båte LP och HP på denna modell. Inget hjälpte, till sist visade det sig att det var dålig kontakt i kabelhärvan till LP-pumpen. Något som antagligen ingen skulle kunna gissa sig till.(?)

Så, utöver det du redan gjort. Gå igenom kabelhärvan, spruta electroclean-liknande spray på alla kontakter och mät efter korrekt spänning på pumparna. 

 

Nu är ju ditt problem precis tvärtemot vad som var situationen ovan men börja där och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Angående bränsle regulatorn så sitter det en nere vid High pressure pumpen och en på railsen (den man kopplar vakumslangen på) Har bytt den där nere men inte den på railsen. Har haft vakumslangen borta och det kommer ingen bensin.

 

Ska kolla elkablar och spruta kontaktsprej på dem.

 

Ingen som tror på vatten i bensinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar choken på denna motor? Har den ett separat spjäll? Om spjället stänger för så kommer den att gå bra på tomgång och låglast, men ge symptom som du beskriver när man drar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dubbelpost

Redigerad av -PLM-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen choke. IAC modulen styr tomgången som jag förstår det hela.

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kontrollerar man tändningen och ställer densamma på en MPI motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Denna motor måste väl ändå ha något form av interface där man kan läsa felkoder och realtidsdata? Om så är fallet skulle jag börjat där, ta ut någon med rätt kompetens och utrustning och läs av istället för att planlöst byta dyra delar och spendera massor med timmar. 

 

Har du inte testat redan så kan du ju köra motorn på fräsch bensin från en dunk för att utesluta att du inte har gammal soppa med vatten i.

 

Och att ställa tändningen på en MPI "går inte" om man inte har tillgång till att programmera tändkurvor i ECUn skulle jag tro. 

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...