Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MopresJoel

Projekt MOPRES - Renovering av gammal sportbåt

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Vad händer... Nyfiken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu vet vi ju inte hur TS kopplat sina lantärnor, kanske är den ena i reserv om den första skulle slockna.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parallellkopplade innebär nog att bägge ska lysa samtidigt. så här skrev han i ett inlägg högre upp i tråden.

 

"Jag har även monterat nya navigationslampor i vit färg, dessa köpta på jula för en hundring styck. Båda två har en kromad look och matchar därför med de andra tillbehören som sitter på akterspegeln. De är även parallellkopplade för att förenklar eldragningen."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ännu mer tugg som inte avhandlar renoveringen och glädjen över denna renovering...

Är syftet att denna unge kille ska sluta att skriva här?

 

 

 

 

 

 

post-102122-0-57743800-1438433406_thumb.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parallellkopplade innebär nog att bägge ska lysa samtidigt. så här skrev han i ett inlägg högre upp i tråden.

 

"Jag har även monterat nya navigationslampor i vit färg, dessa köpta på jula för en hundring styck. Båda två har en kromad look och matchar därför med de andra tillbehören som sitter på akterspegeln. De är även parallellkopplade för att förenklar eldragningen."

 

 

Ja nu vet vi ju inte hur TS kopplat sina lantärnor, kanske är den ena i reserv om den första skulle slockna.

 

 

Kalle

 

 

Vad händer... Nyfiken!

 

 

Har nu kommit tillbaka från ett uppehåll(bortrest) och har nu under helgen kunnat färdigställa mitt projekt, ska just ladda upp de sista bildena. Kul med så många intresserade och beklagar för att jag inte kunnat svara på kommentarer de senaste dagarna.

 

Angående mina baklanternor som tydligen blivit en väldigt stor diskussion. Orginalet av båten hade två styckna lanternor bak och därför har även jag satt på två nya. Endast en skulle ju se knasigt ut:S Jag trodde faktist att både fick vara tända samtidigt och anslöt därför både till batteriet. Som sagt parallelkopplade dessa vilket var bra då det resulterar i att jag enkelt kan koppla bort en och endast låta en lampa lysa:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir säkert bra med det. Ska du inte blinkers, bromsljus och backlampa oxå då? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om backspeglar? Själv har jag svårt att se bakåt när kapellet är uppe, så jag tänker montera en på förarsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor - Styrreglage & gasreglage

 

Tillbaka och med fortsättning på projektet med den sista delen av projektet innan båten blir körklar. Motorn alltså :)

 

Om motorn: När jag fick båten följde det med en kortriggad Merclury 35 hästars utombordare(tidigt 70 tal?) som ägaren använt för att köra båten tidigare. Detta var dock mer än 40 år sedan :wacko:

 

Hade ingen aning om den skulle fungera eller inte. Som tur var finns det ett ställe nära sommarstugan som heter marinhallen. Ligger i eskilstuna och är de ska vara kända för att kunna fixa gamla motorer. Körde dit motorn(som vägde bly), pratade sedan med ägaren där och han sa att han skulle se om han kunde få igång motorn. Efter några dagar sa han att den gick väldigt bra till min stora förvåning :D  men rekomenderade att byta impeller, startsnöre och olja vilket vi lät honom göra. Fick tillbaka motorn några dagar senare och det var då dags för montering. 

 

Den svarta Mercuryn är utombordaren som ska användas.

XJTV6Vy.jpg?1

 

 

 

Styrreglaget var även det orginal. Ett mercontrol reglage som legat i båten dränkt i vatten i åratal. Därför var det väldigt rostigt och segt att använda. Öppnade det, tvättade och fettade in det på nytt utan större resultat.

Men det fungerar(typ) så använda det tillsvidare innan jag hittat ett nyare som passar på min utombordare. 

 

Inte min bild, likadan reglage med samma färg men mitt är i ännu sämre skick.

40_mercury_mercontrol_box_throttle_shift

 

 

Styrsystemet: Det nya styrsystemet köptes på biltema (styrreglage U55) tillsammans med styrkabel och akterspegelsfäste.

 

Dessvärre var instruktionerna dåliga och båtens akterspegel väldigt liten vilket gjorde det strulit att koppla in. Men efter en tids trixande och justeringar på det såkallade akterspelgelsfästet lyckades jag få det att fungera klockrent tillsammans med den gamla ratten. Motorn kunde röra sig bra och utan hinder när ratten snurrades :D  

 

Bild på reglaget(u55) under ratten.

aKO7STK.jpg?1

 

 

 

Resultat:

Bilder på putsad motor fastsatt i akterspegeln med styr-och-gasreglage inkopplat. :) (Den lilla vita sladden är kortslutning för att stänga av motorn).

 

 

ZbilI0W.jpg?1

 

N0fnlF1.jpg?1

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färdig båt - före & efter

 

Äntligen är min mopres klarrenoverad och det är dags för den första turen. :D Här kommer några före och efter bilder för att ni ska kunna se skillnaden och allt hårt jobb som gett resultat:)

 

Skillnad? =)

qryhOD7.png

 

Ingen mer is:)

9QCUv2L.png

 

 

SYtkC0w.png?1    xxDDAQ3.jpg

 

 

 

= Jungfruturen =

Äntligen kommer ögonblicket jag väntat på sen jag började med mitt projekt. Att få åka ut med båten:)

 

Spänningen var olidlig vid sjösättningen:) 

TlAW24I.jpg?1PsZiB8Y.jpg?1

 

3RdDKFo.jpg?1

 

Motorn startades enkelt och gick som en klocka hela turen:D

wiPh9M7.jpg?1

QhzUa5C.jpg?1uit2JWr.jpg?1

 

 

Sammanfattning

Det var ett väldigt kul projekt och jag har lärt mig väldigt mycket om båtar, styr/gas-system och utombordare.

 

Jag har även bevisat att man kan renovera upp en båt snyggt utan att behöva lägga ut för mycket pengar. Den totala kostnaden jag lagt på båten är nog ungefär 3500 kr vilket jag anser vara ett väldigt hyggligt pris och har därför det mesta att tacka till biltema:)

 

Har förstås lite kvar. Säte nr 2 är t ex inte insatt än men ska det nästa gång jag är i stugan. Sen ska jag försöka skaffa ett nytt gasreglage. Men det är ju endast lite småsaker.

 

Om ni har frågor ställ gärna dem och jag ska försöka svara dem så gott jag kan.

/Joel

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om backspeglar? Själv har jag svårt att se bakåt när kapellet är uppe, så jag tänker montera en på förarsidan.

 

Har inget fungerande kapell. Det ska jag försöka fixa senare. Tills dess får jag hålla mina turer till varmare dagar:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bot mot repig och matta plast, typ rutor. Meguiars har ett kit med polish/rengöring och sedan försegling som fungerar kanon.

Tack för tipset. Hade ingen aning om detta. 

 

Lyckades faktist få låna en flaska Meguiars plastx som jag ska använda för att försöka polera rutan:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en trevlig berättelse om trevlig liten båt!!!!

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vill veta hur fort den går också :)

 

Fixa ett hamnkapell / överdrag åtminstone så att den inte återgår till hur den såg ut innan. Obs, presenning direkt mot båten förstör lacken!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ett kanonreportage för allt båtfolk som älskar att förändra och förädla. Pedagogiskt upplagt och gjort med noggrannhet och stort intresse. Killens resultat och arbetsglädje avslöjar onekligen att andra objekt kanske väntar runt hörnet.

 

Även fina reportage som detta lockar fram diverse troll och kanske det fånigaste av dem alla. Så förutsägbart men skit i det Joel. Efter ditt arbete är all credd på din sida.

 

Keep it up!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bra jobbat,  snyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett snyggt jobb och till många nya lärdomar!

Har passivt följt tråden sedan du började skriva och är imponerad.

Se till så båten inte glöms bort igen och sunkar ihop, som sagt var, och fixa ett hamnkapell om du inte ska ta in båten mellan turerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vill veta hur fort den går också :)

 

Fixa ett hamnkapell / överdrag åtminstone så att den inte återgår till hur den såg ut innan. Obs, presenning direkt mot båten förstör lacken!

 

Ska ta reda på det så fort jag får chansen att köra fullt ut:) Men mätaren som sitter inbyggd på kontrollpanelen fungerar inte så får hoppas att jag kan mäta med min mobil.

 

Tack för tipset om presseningen, visste inte det:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mycket bra jobbat med ett mycket fint resultat , nästa projekt blir väl en träbåt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad glad jag blir av sådan här läsning. Fantastiskt bra gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...