Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
amigon

Rätta knycket handstarta fin gammal Yanmar YS 8?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vad kan orsaka att en Yanmar YSE8 (eller YSB/YSM) inte går att veva runt med handveven? 

 

Vi startade motorn per handvev hela förra sommaren, då startmotorn var dålig. Det gick hur bra som helst. Den kylde bra, ny olja, ny termostat, bytt impeller, ny offeranod, spolat igenom kylkanaler. Efter obligatorisk rensning av dieseltank och bränsleslang var det svårare att starta och den behövde väl luftning. Men det gick runt hur bra som helst bara man använde dekompressionsspaken på toppen.

 

(Utan dekompressionsspak = omöjlig att röra = bra kompression får man tro.)

 

Den har sedan stått konserverad över vintern, men går nu inte att rubba med handveven. Startmotorn är demonterad för åtgärd.

 

Vad kan vara problemet? Den kan ju knappast ha skurit medan den stod helt stilla på land?

 

Stort tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir alltid misstänksam när någon nämner spolat kylkanaler, Hur gick du tillväga?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kalle för snabbt svar!

 

Jag spolade igenom från termostat-hålet och fick bra flöde ner genom avtappningskranen på undersidan av motorns topp. Inget högtryck, bara krantryck.

Och motorn startade och gick bra i många timmar efter detta. Den är sjövattenkyld och väldigt enkel i konstruktionen. Motoroljan ser fin ut, inga missfärgningar.

 

Det känns som om det satt en mekanisk spärr av något slag. Omöjligt att rubba veven. Vi är två olika som försökt. Det är lätt att tro att man mist förståndet helt...

 

Att jag monterat bort startmotorn, kan det påverka på något vis? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag härom året hade slarvat och låtit min Farymanndiesel stå utan topplock en tid hade kolven rostat fast i loppet, omöjlig att rubba. Torkade ur vattnet och sprejade mycket Biltema universalsprej i loppet ovanför kolven och lät den stå ett par dar, då släppte det. Kolvringarna oskadda, några tag med smärgelduk i loppet, sen funkade det som vanligt hela säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skönt att du fick ordning på din motor på det sättet, det låter ju hoppingivande! 

Jag har ändå svårt att förstå hur kolven under en vinter ska kunna rosta fast så till den milda grad att den inte går att rubba. Det är ju ändå dieselolja/smörjolja på delarna. Och topplocket var på. Du skriver "utan topplock en tid". Hur länge ungefär, har du någon uppfattning om det? Hur kan man se att kolvringarna är oskadda? Monterade du ur kolven eller förstår man det genom att kompressionen är god? Tack för er hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skönt att du fick ordning på din motor på det sättet, det låter ju hoppingivande! 

Jag har ändå svårt att förstå hur kolven under en vinter ska kunna rosta fast så till den milda grad att den inte går att rubba. Det är ju ändå dieselolja/smörjolja på delarna. Och topplocket var på. Du skriver "utan topplock en tid". Hur länge ungefär, har du någon uppfattning om det? Hur kan man se att kolvringarna är oskadda? Monterade du ur kolven eller förstår man det genom att kompressionen är god? Tack för er hjälp!

Jag hade tagit av toppen för att fixa något med färskvattenkylningen tror jag, och när den ändå var loss tog jag hem den för att slipa ventilerna. Sen kom det väl något emellan så det blev stående en vecka. Något misstag hade jag gjort för när jag kom tillbaka stod det vatten över kolven. Gissa vad man säger då! Inget vatten hade i alla fall lyckats ta sig förbi kolven ner i oljan.

När kolven väl hade lossnat var det bara ett dra bort cylindern och inspektera loppet och ringarna, fungerar kanske annorlunda på Yanmar.

Jag skulle nog ta bort spridaren och försöka titta ner och ev. torka upp genom hålet och sedan spruta in någon olja den vägen. Om kolven lossnar, vrid vevaxeln åt det håll som gör att kolven går neråt. Vad jag var mest rädd för var att det hade bildats en kant ovanför kolven som skulle knäcka kolvringarna om jag försökte starta, men det var lätt fixat med smärgelduk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...