Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Smoothie

Släpp vid bälgklämring

Rekommendera Poster

Hade i sär mitt 110-s drev (på en comfort 32) för tre veckor sedan för att rätta till ett installationsfel och när jag återmånterade klämringen så släppte en av bultarna i skrovet som klämringen och bälgen fästs i, det gäller alltså den bulten som är fäst i skrovet. Är det någon annan som råkat ut för detta? Någon som vet hur dessa är infästa eller hur detta kan lagas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är i din båt, men i den båt som jag hade för 20 år sedan var det ett runt plattjärn inplastat i motorbädden. I detta järn var sedan skruvhålen till flänsen borrade och gängade. Därför kan man misstänka att gängan i ditt plattjärn är förstörd då skruven inte tar. Kan du använda en grövre skruv är det väl då bara att gänga upp hålet och skruva i den hya grövre bulten. Mer proffsigt är nog att montera en gänginsats med rätt dimension.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Robert, har också funderat på om det är gängorna som gett sig och inte bulten som lossnat. Men en gänginsats borde jag kunna montera i det befintliga hålet och låta bulten gå i gängor under en längre del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Smoothie!

Jag har stött på samma problem med min Comfort 32.
2st bultar greppar ej i gängan och jag misstänker de är förstörda av tidigare ägare.
Nu försöker jag ta reda på om det är som du skriver, en ingjuten metallring med gängade hål.
Om så är fallet så är min idé att borra och gänga till en större bultdimension.
Hur löste det sig för dig?

Mvh
Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade detsamma problem med min MD2040/MS25SR saildrive några år tillbaka, bara det var 4 bultar som tappat/tappade gängan. Bytte till ett nummer grövre bultar och det har fungerat ok.

I mitt fall undrar jag om det fanns någon plattjärn planterat i motorbädden; den grövre gängtappen gick i.a.f. in förvånansvärt lätt, liksom det bara varit glasfiber där..  Värt att inte dra bultarna åt för hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...