Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
gulablixten

Startmotordrevet "studsar ner" och rasslar mot svänghjulet

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har läst ett antal trådar på forumet för att försöka få svar på vad som är fel på min 50 kh Evinrude (1984). Tyvärr blir jag inte riktigt klok ändå.

 

Problemet är att startmotorn på helt rätt sätt drar upp bendixdrevet upp till svänghjulet, men sen bara hänger med kanske bara ett halvt varv, sen så studsar den ner igen ifrån svänghjulet. Detta innebär att det blir väldigt kort chans för motorn att starta. Oftast (då jag har tur), så räcker det med att göra kanske 2-5 startförsök för att igång motorn, men ibland kan man få hålla på kanske en 5 minuter och försöka. Rätt vad det är så startar den som den ska.

 

Jag lägger upp en liten kort videosnutt på det hela.

 

Är det någon som har ett bra förslag?

Jag har prövat både med fulladdat och halvladdat batteri, men symptomet är det samma. Jag skulle vilja att drevet stannar kvar där uppe längre utmed svänghjulet! Startmotor och batteri är hyfsat nytt båda!startmotor_problem_2.mov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK tack!

 

Dum fråga kanske, men sitter denna intill startmotorn? :wacko:

Är startsolenoid detsamma som ett relä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du byter något testa med ett annat batteri som du vet är bra, kan bli samma symptom om batteriet blivit dåligt trots att det är fulladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med MartinX har haft en likadan motor och fick detta symptom när batteriet var dåligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla hjälpsamma...

 

Jag har inte haft tid att fixa tidigare, men idag fick jag resultatet. Jag har bytt både startsolenoid och skaffat ett nytt batteri. Men tyvärr är problemet detsamma :( .

 

Jag har tidigare försökt att smörja upp bendixdrevet (både med tunn olja och med tjockare fett) men inget av dessa två alternativ gjorde nån större effekt. Då jag torkade bort att fett och typ körde med 5-56, så nästan fastnade drevet längst upp vilket man ju inte heller vill.Har därför kört med motorolja på drevet efter detta test.

 

Jag tänkte nu ta och byta alla tjocka kablarna från batteriet och till startmotorn och tillbaka. Kan detta vara en bra idé tro? Jag är ingen hejare på eltekniken, så jag har inte gjort några bra mätningar som jag kan felsöka med. Nån som har nåt annat tips på vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helst ska man bara byta det som är anledningen till felet. Inte lätt men kan vara ett trevligt tidsfördriv i bästa fall.

 

Med många frågor på nätet och ett universalinstrument kan man slippa några av felaktiga byten av delar. Ibland kommer man inte ifrån att testa genom prylbyte men först en bra teori och en bekräftande mätning.

 

T.ex kan en spänningsmätning direkt på startmotorn vid startförsök bekräfta att något är fel på matningen. Är det inget bortfall av spänning utan en jämn spänning är det inget fel på matningen. Då får felet finnas nån annan stans.

 

En normal spänning ligger väl på 10V ungefär, barteriell blir ju belastat. Det bör ge tillräcklig effekt för en start.

 

Är det så att spänningen på startmotorn går kraftigt ned när startmotorn konstrar kan man kolla på batteriet. Blir det samma sak där kan det vara startmotorn som drar för mycket ström t.ex.

 

Ja så får man hålla på och testa olika teorier. Ett sätt att slippa felsökning med prylbytesmetoden är att testa de misstänkta delarna.

 

Man kan ju tycka att när kugghjulet väl kommit upp till svänghjulet att det då skulle vara ok. Att byta kablar kanske inte är rätt ansats om inte de är av. Glappt i en kabelände kan ge plötsliga strömfall.

 

Får du jämn spänning på motorns anslutning är det väl den som är boven och bör testas.

 

Ett lätt sätt att utesluta allt utom startmotorn är startkablar direkt på den från ett fräscht batteri. Glöm inte att mäta spänningen samtidigt. Det är bra att ha ett sånt värde att jämföra med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först nu såg jag den utmärkta videosnutten. En sån beskrivande video med ljud är nästan som att vara på plats. Det är bara lukt och känsel (vibrationer) som saknas.

 

Känner du nån lukt från motorn dvs att den ger en kick från en tändning på en cylinder? Om svänghjulet får högre fart än startmotorn tvingar den ned lilla drevet tillfälligt. Måste se om snutten.

 

Det kan ju vara så att allt är ok på startsidan men motorn av nån anledning inte startar mer än ett kolvslag på en cylinder. Det blir extra klurigt att finna det felet.

 

Har du fösökt dra igång motorn med snöre? Brukar finnas nödstart på svänghjulet.

 

Spännande fel detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag mig se att motorn faktiskt startar och får snurr på svänghjulet och trycker ner bendixdrevet. Håller man då inne startknappen snurrar startmotorn som den ska. Drevet däremot hålls nere då det kräver ett nytt startförsök. Principen är ju så att drevet trycks upp av den snabba varvtalsökningen.

 

Man kan tvinga upp drevet genom att bromsa det med något.

 

Du får lämna huvudspåret och utöka sökområdet till att innefatta även motorn.

 

Varför klarar den bara några kolvslag? Får den soppa? Blir det bättre om du prajmar? Kan du spruta in lite bensin i en förgasare? Eller hålla för och få lite choke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har inte försökt att starta med snöre. Lukt kan jag inte heller känna. Som du konstaterade så startar alltid motorn förr eller senare. Jag kan hålla på upp till en 20-30 gånger i värsta fall (med hela båthamnen stirrande på oss ..... :angry: ). Däremot när väl motorn startar så går den alltid alldeles utmärkt. Att starta om motorn när den väl varit varm kräver alltid bara ett vrid på nyckeln så sparkar den igång fint som en katt.

Jag håller med om idén att det kan ha med motorns egenskaper att göra. Jag får verkligen just som du skriver känslan av att svänghjulet liksom "slår" ner bendixdrevet när den svänghjulet accelererar upp.

 

När man hör andra båtmotorer startas så hör man ett mer jämnt "malande" från startmotorn innan den går igång. När jag haft ett dåligt batteri inkopplat har jag upptäckt att effekten blir att drevet får snurra med fler varv än annars (lite mer av detta "malandet" ). Då ser man det att "slå-effekten" blir mindre. Sammanfattningsvis kan man säga att man får känslan av att min motor (2 cyl) har mer kompressionseffekt så att den inte snurrar runt så jämnt som andra båtmotorer.

 

Sist men inte minst måste jag också lägga till att förra ägaren (2010 strax innan jag köpte den) hade bytt startmotor och batteri. Varför han gjort detta och vad för problem han hade tidigare kommer jag inte ihåg att han nämnde. Man misstänker kanske att han hade liknande problem ... :wacko:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar sällsynt lättstartad men kompenserar  tyvärr den fina egenskapen med att stanna lika fort. 

 

Då den startar fint som varm motor misstänker jag att prime-funktionen inte fungerar så bra. Det brukar ju vara att man duttar på startnyckeln så det klickar till i primesolenoiden. Funkar det på din motor?

 

Försök annars att hålla för med handen i ett insug om det går. Då får motorn mer soppa och mindre luft och kan vara ett bra test på att den får för mager blandning vid kallstart. Att den startar fint när den är varm tyder ju på det. Varma motorer gillar inte för fet blandning.

 

Vill du nöta på starten lite längre kan du bromsa kugget (det lilla) med en brädstump eller nån hård plast, skärbräda t.ex. Då tvingas lilla kugget att stanna uppe (skruvas upp av det bromsande momentet).

 

Det har jag nyttjat när startmotorns kugg inte velat hoppa upp pga geggig ihoptorkad bendixskruv.

 

Den har du smort upp precis som man ska (egentligen fettas in) så startmotorn verkar ju sällsynt pigg med den hoppfunktionen. Men i ditt fall kunde en lite mer flegmatisk bendix vara att föredra. Då kanske den inte knuffas ner lika lätt.

 

Du förstår kanske den mekanismen att när väl kugget åkt ner finns ingen kvarhållande kraft. Det krävs antingen en hela tiden ökande rotationshastighet eller ett kvarhållande moment för att kugget inte ska halka ned. Det bromsande momentet består en motor med så länge den inte har startat. Det räcker med ett kraftigt kolvslag för att svänghjulet ska få högre fart än lilla kugget och då är startmotors högsta varv redan uppnått och lilla kugget har tappat lyftkraften. Men prova med en brädstump mot kugget. Det låter mer drastiskt än vad det är. Du kan då se om den startar lättare när du får gnida med starten en stund och hittar kanske nån ny ände att nysta i.

 

Jag skulle nog kolla med lite extra bensin i sprutflaska eller hålla för i insug/förgasare. Eller se om primen funkar som den ska. Trycka på blåsan också förstås. Ja likn. åtgärder som ger fetare blandning.  

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

apropå fetare blandning...

 

Jag brukar alltid pumpa med blåsan på bränsleslangen innan startförsök samt använda primefunktionen (trycker in startnyckeln). Jag brukar "primea" tre fyra gånger totalt under startprocessen. Man hör ett klick varje gång. Vet ej om hur man kan kolla att det väl kommer fram nån bensin.....

 

Hur som helst. Jag ska testa....

  • spraya bensin
  • hålla för insug
  • bromsa med bräda på lilla kugghjulet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem. Bendixdrevet flög upp för att sedan fastna i sitt nedre läge. Där snurrade det bara utan att åka upp mot svänghjulet. Provade att smörja och med andra batterier.
Bytte drevet för 400kr inkl arbete sen har det fungerat perfekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem. Bendixdrevet flög upp för att sedan fastna i sitt nedre läge. Där snurrade det bara utan att åka upp mot svänghjulet. Provade att smörja och med andra batterier.

Bytte drevet för 400kr inkl arbete sen har det fungerat perfekt.

 

Snurrade svänghjulet på din motor? Det kanske finns nån ofullständighet i bendixfunktionen som gör att ett visst bett måste finnas i kugget eller axeln som det sitter på. Fast jag tycker ju att det är naturligt att det åker ner när svänghjulet får skjuts av några motorpuffar. Att det då inte kan orka upp igen med startmotor snurrande för fullt är ju också naturligt. Lyftkraften kommer ju bara när varvtalet ökar snabbt. Ju snabbare desto högre kraft. 

 

Har väl lilla drevet kommit i ingrepp på stora kugget krävs rätt stor kraft för att få det att halka ned. Varför det sker på din motor kan jag inte förstå om den inte tänder till som jag tycker TS motor gör. 

 

Det som är vanligast på dessa startmotorer är däremot att det aldrig kommer upp till och i ingrepp med svänghjulets stora kuggkrans. Då snurrar bara startmotor med lilla kugget på halv stång. Kan orka upp vid start trots kärvning om batteriet är riktigt fulladdat eller om man bromsar kugget. Har man inget snöre och får detta problem kan man ändå få upp det med en brädbit som man bromsar bendixkugget med. Har hjälpt mig en gång på en 30hk Johnson med Ryds 480 så jag slapp ro 10 M hem. Hade väl tagit hela dagen kan jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade liknande problem. Bendixdrevet flög upp för att sedan fastna i sitt nedre läge. Där snurrade det bara utan att åka upp mot svänghjulet. Provade att smörja och med andra batterier.

Bytte drevet för 400kr inkl arbete sen har det fungerat perfekt.

 

Snurrade svänghjulet på din motor? Det kanske finns nån ofullständighet i bendixfunktionen som gör att ett visst bett måste finnas i kugget eller axeln som det sitter på. Fast jag tycker ju att det är naturligt att det åker ner när svänghjulet får skjuts av några motorpuffar. Att det då inte kan orka upp igen med startmotor snurrande för fullt är ju också naturligt. Lyftkraften kommer ju bara när varvtalet ökar snabbt. Ju snabbare desto högre kraft. 

 

Har väl lilla drevet kommit i ingrepp på stora kugget krävs rätt stor kraft för att få det att halka ned. Varför det sker på din motor kan jag inte förstå om den inte tänder till som jag tycker TS motor gör. 

 

Det som är vanligast på dessa startmotorer är däremot att det aldrig kommer upp till och i ingrepp med svänghjulets stora kuggkrans. Då snurrar bara startmotor med lilla kugget på halv stång. Kan orka upp vid start trots kärvning om batteriet är riktigt fulladdat eller om man bromsar kugget. Har man inget snöre och får detta problem kan man ändå få upp det med en brädbit som man bromsar bendixkugget med. Har hjälpt mig en gång på en 30hk Johnson med Ryds 480 så jag slapp ro 10 M hem. Hade väl tagit hela dagen kan jag tro.

 

 

Bendix drevet flög upp och svänghjulet snurrade runt. Hade ett försök på mig att starta motorn men min var lite tjurig så det krävdes ett par försök. Då bendex drevet flög ned efter första försöket så fastnade det där, det snurrade utan att flyga upp mot svänghjulet. Man fick pilla med en träbit eller skruvmejsel för att lirka upp det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat alla förbindningar på kablarna mellan batteri och startmotor (både plus o minus) så att det inte är dålig förbindelse någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte riktigt friskt den där bendixfunktionen. Har det börjat kärva igen? När jag hade en sån Johnson 30 så lyckades jag inte smörja upp den utifrån utan fick ta isär och rengöra. Det var nog aldrig gjort. Kan tänka mig att geggan tillfälligt löstes upp och fungerade men när lösningsmedlet dunstar är man tillbaka där man började.

 

Du har nog två problem kan jag gissa. Eller tre.

 

Den elektriska misstanken om darrig spänning vid startmotorn kan lättast uteslutas. Skaffa ett par klämmor så du kan fästa mätsladdarna på startmotorns polskruvar och stirra stint på instrumentet. Går det ned till noll en kort stund synkront med att drevet ramlar ner så har du även nåt elektriskt glapp.

 

Jag har ett svagt minne av att det var lite knepigt att ta isär bendixen men det är det ofta första gången man gör nåt. Kommer inte ihåg hur man gjorde men det kan nån annan säkert. Den behöver nog lite kärlek iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte haft tid att testa och felsöka min motor under sommaren. Jag har tagit upp båten nu, så därför passade jag på nu på torra land att felsöka.

 

Jag har kommit fram till att det inte är något fel på strömmatningen till startmotorn. Jag testade med att ansluta batteriet direkt till startsolenoiden och jordade i motorblocket. Detta test visade faktiskt ingen skillnad jmf med när samma batteri sitter anslutet på normalt sätt. Jag drar slutsatsen att jag snarare har problem med prime-funktionen. Ska testa lite mer med att få fetare bränsleblandning vid kallstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...