Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mollejosef

Lufta styrning Dph-drev

Rekommendera Poster

Hej!

 

Håller på att montera en volvo penta d4 i min båt.

Har nu kommit till momentet där man ska fylla på och avlufta styrsystemet.

är det någon här inne som vet hur man fyller på och avluftar det?

Enligt instruktionsboken ska man använda en påfyllnadstank när man gör detta men jag känner inte för att lägga 2000 på en grej man använder en gång.

 

Mvh Josef

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur gick det för dig? Jag har samma problem just nu och är väldigt tveksam till att köpa dyra prylar för att använda en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Håller på att montera en volvo penta d4 i min båt.

Har nu kommit till momentet där man ska fylla på och avlufta styrsystemet.

är det någon här inne som vet hur man fyller på och avluftar det?

Enligt instruktionsboken ska man använda en påfyllnadstank när man gör detta men jag känner inte för att lägga 2000 på en grej man använder en gång.

 

Mvh Josef

 

Hittade just den här länken, ifall du är bra på att läsa Norska

http://baatplassen.no/i/topic/43375-lufting-av-styring-vp-dph-drev/,

 

men vid det här laget har du kanske löst ditt problem?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kenterik.

Jo det slutade med att jag köpte det tillbehöret som man luftade styrningen med.

För att det skulle gå lätt och bli bra så köpte jag en sån och efter att jag fattat att drevet va tvunget att vara på när man vred ratten fram och tillbaka så tog det kanske fem minuter och blev väldigt bra.

 

Detta:

 

http://www.comstedt.se/produkter.asp?nr-HA5438

 

fick jag som tips att man kunde testa men att resultatet inte skulle bli alls lika bra som med Volvo Pentas påfyllningstank så jag ville inte chansa.

Mvh Josef

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kenterik.

Jo det slutade med att jag köpte det tillbehöret som man luftade styrningen med.

För att det skulle gå lätt och bli bra så köpte jag en sån och efter att jag fattat att drevet va tvunget att vara på när man vred ratten fram och tillbaka så tog det kanske fem minuter och blev väldigt bra.

 

Detta:

 

http://www.comstedt.se/produkter.asp?nr-HA5438

 

fick jag som tips att man kunde testa men att resultatet inte skulle bli alls lika bra som med Volvo Pentas påfyllningstank så jag ville inte chansa.

Mvh Josef

 

Tack för tipset. Vad kostade tillbehöret som du skaffade? Jag ska kanske köpa det av dig om du inte behöver det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen i den här tråden. Jag renoverade mina styrkolvar på mitt DPH-drev. 
Jag byggde en luftninganordning på en tratt från Jula och vanliga vattenkopplingar från Biltema. 
Det visade sig att gängan vid ratten är en 1/4 rörgänga. 
Det gick lätt att fylla och lufta systemet genom att vrida ratten åt höger och vänster. 
 

86BDF1AC-86A6-45FB-A468-B8F06316A7A0.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag renoverade mina cylindrar. Fyllde bara på ny vätska i behållaren och i rattpumpen, svängde upprepade gånger höger vänster. Allt klart!

Läste någonstans att man kunde göra så och det funkade.

Tror det luftar sig själv in till behållaren om man gör så, luftningen upp till ratten löser ju sig utan problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyvärr haft mina röranslutningar vid drevet, öppna några dagar, så mycket av oljan hade runnit ut. Jag var också tvungen att få lite vattenskadad olja då ena cylindern hade läckt in saltvatten. 

Det gick åt över en liter olja. 

I år slipper jag förhoppningsvis att få oljeutsläpp bakom båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-05-10 vid 11:25 skrev Daniel71:

Jag renoverade mina cylindrar. Fyllde bara på ny vätska i behållaren och i rattpumpen, svängde upprepade gånger höger vänster. Allt klart!

Läste någonstans att man kunde göra så och det funkade.

Tror det luftar sig själv in till behållaren om man gör så, luftningen upp till ratten löser ju sig utan problem. 

Hej,

 

Jag behöver renovera eller byta ut min styrcylinder till mitt DPH drev.

Vilket märke var det på de packningssatser som du använde vid renoveringen av dina styrcylindrar?

Var det lätt att byta dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev SeaRayeller:

Hej,

 

Jag behöver renovera eller byta ut min styrcylinder till mitt DPH drev.

Vilket märke var det på de packningssatser som du använde vid renoveringen av dina styrcylindrar?

Var det lätt att byta dessa?

Jag missade den här tråden. Bäst att svara här också ifall någon inte hittar den andra tråden där vi löser dina frågor,

https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/drev-skold/produkter/reparationssats-styrkolv-for-volvo-penta-dph-dpr-rec22170/

Andra tråden,

https://www.maringuiden.se/forum/topic/96986-fylla-på-servoolja-i-flybridgebåt/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...