Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rorkulten

Såga, limma teakfaner

Rekommendera Poster

Hej

Hur sågar/skär ut en sektion teakfaner?

Sågar jag, skär jag.

Vilket klister använder jag?

Teakfaneren skall monteras i segelbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en stor yta..? Typ, ett skott eller bordsyta? I så fall får du nog ge upp tanken för det kommer inte bli snyggt utan att ha tillgång till en fanérpress (vilket bättre snickerier brukar ha)och det innebär att demontera hela skivan först.

 

Skaffa en tunn plywood istället i så fall. Eller måla ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder för att få bra svar!

 

I övrigt håller jag med Peter-K

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur sågar/skär ut en sektion teakfaner?

Sågar jag, skär jag.

Vilket klister använder jag?

Teakfaneren skall monteras i segelbåt.

Min far som inte var snickare, men en j-vel på att konstruera/bygga saker, bl.a. en bandspelare helt från scratch, även banden! Han ville naturligtvis ha en fin yta, så han fanerade hela prylen, 5 sidor c:a 40x40 cm, med två olika träslag.

Jag tror att jag minns lim i form av någon sorts gulbrun duk och att han körde ett strykjärn över faneret. Någon press hade vi inte, möjligen använde han ett par tvingar och några bräder som press. Resultatet var i proffsklass, något annat hade inte godkänts.

Det var 60 år sedan så det kan vara fel i detaljer. Vet någon vad det kan ha varit för lim? Hittar inget om det på internet.

Jag skulle behöva lägga på fanér på en rufflucka c:a 25x60 cm.

Nästa problem är vem säljer fanér i så små bitar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska fanér hålla så måste man ha en fanérpress, limtrycket ska ligga på 3-6kg/cm2 dvs ganska mycket. Lim är kan vara vitt trälim. Det går att kontaktlimma fanér för tex reparationer, det ska bli snyggt sägs det fast det har jag sällan sett ...

Epoxilim går också, man behöver inte så mycket tryck men det är lätt att det blir lite kladd runt om.

Det har ju sålts kantband av faner med ett lim på så aktiveras med ett strykjärn. Ser ofta ut som om man gjort det själv.

 

Sågar gör man i en fanérsåg fast det har man oftast inte. Alternativet är två brädor som klämmer fast faneren och en cirkelsåg med fintandad klinga. Skär går bra men tejp helst innan. Bäst är den typ som är klisterremsor som man blöter och lägger på, man brukar använda dessa när man lägger ihop fanerbitarna. Den är väldigt tunn och slipas enkelt bort när fanerat är på plats.

 

 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska fanér hålla så måste man ha en fanérpress, limtrycket ska ligga på 3-6kg/cm2 dvs ganska mycket. Lim är kan vara vitt trälim. Det går att kontaktlimma fanér för tex reparationer, det ska bli snyggt sägs det fast det har jag sällan sett ...

Epoxilim går också, man behöver inte så mycket tryck men det är lätt att det blir lite kladd runt om.

Det har ju sålts kantband av faner med ett lim på så aktiveras med ett strykjärn. Ser ofta ut som om man gjort det själv.

 

Sågar gör man i en fanérsåg fast det har man oftast inte. Alternativet är två brädor som klämmer fast faneren och en cirkelsåg med fintandad klinga. Skär går bra men tejp helst innan. Bäst är den typ som är klisterremsor som man blöter och lägger på, man brukar använda dessa när man lägger ihop fanerbitarna. Den är väldigt tunn och slipas enkelt bort när fanerat är på plats.

Min lucka 25x60=1500 cm2, 4500-9000 kg tryck. Undrar om luckan pallar för det. Kanske ska prova något med en pelardomkraft med max 2 ton? Har inte mycket att förlora, kul experiment. Blir svårt att hitta två plana stabila ytor. Vad är orsaken till att det höga trycket krävs? För att limmet ska tränga in i fanéret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror behovet av tryck beror dels på äldre limtyper men även för att få det slätt, inga luftbubblor mm. Fanerar man tex en skrivbordsskiva så är ju ytan ganska stor.

Jag skulle tro att, på en mindre del som en lucka skulle epoxi och vakuumlimmning vara det bästa. Men då ska man ju ha en vakuumpump ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det då med one-off byggen, vad jag förstår flera skikt med faner och epoxy? Knappast en jättevacuumpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var det mycket på en gång, ska försöka ge min syn på saken.

 

Presstrycket. Olika lim kräver olika presstryck, epoxy ska inte ha för stort tryck limfogen kan då bli "svulten" som dom gamla snickarna sa, alltså för tunn,för lite lim i fogen, epoxn ska sugas in i ytorna en fördel är att förbehandla ytorna med oförtunnad epoxy. dock är inte detta optimalt för faner.

 

Om limmet ska tränga in i faneret, nej det vill man inte uppnå då det kan missfärga godsidan, inte heller vattenbaserade lim är det optimala då vattnet även det kan missfärga.

 

Presstrycket ska även jämna ut faneret, då det inte är slätt som en plåt, utan snarare bucklig och ojämn, limmet ska påföras i ett jämt lager inte för mycket på vissa ställen och för tunt på vissa, tandspackel är bra om man inte har tillgång till en limspridare.

 

Det far snickaren använde var nog en typ gasbinda indränkt i horn/ben lim, en produkt som tyvärr knappast går att köpa längre, levererades i knäckebrödsliknande kakor som smältes i limpannan, gick att värma upp och limma om.

 

För hemma faneraren kan man nog använda två kraftiga spånskivor för lite mindre detaljer, som belastas med alla tunga saker man har i sin närhet, kanske köra upp bilens ena hjul, ja fantasin sätter bara gränsen.

 

 

Ja det va mycket svammel om fanerning.

 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det då med one-off byggen, vad jag förstår flera skikt med faner och epoxy? Knappast en jättevacuumpump.

Däck vakuumlimmas ganska frekvent, det behövs inga stora vakuumpumpar. Hur de gör med one-off vet jag inte, men de har nog en ganska bra budget och sen byggs ju båtarna inte för att hålla i alla evighet heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det då med one-off byggen, vad jag förstår flera skikt med faner och epoxy? Knappast en jättevacuumpump.

 

Formen på fanerremsorna på ett sådant bygge är positiv för limmfogen och som jag skrev innan inte för högt presstryck till epoxylimmning, plus att man brukar fästa med massor av häftklammer under härdningen.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...