Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
bytorpet

alu till rostfritt

Rekommendera Poster

Hej!

Tänker byta propeller från alu till stål,köper man rakt av med samma storlek o stigning, eller  måste man prova sig fram? Nuvarande är en 13 1/4 x 17 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Hur nära maxvarv ligger du på motorn idag? Jag skulle räkna med att motorvarvtalet sjunker ca 200 rpm. (förstås mycket beroende på propellermärke/modell och förutsatt att nuvarande propellern är i bra skick) om du byter till samma dimension i stål p.g.a. bättre grepp=mindre slir.

 

Ifall du nu alltså ligger i lägre regionen av rekommenderade varvtalsområdet (ex. 5600-5700 rpm. på en motor med rek. varvtalsområde 5500-6000 rpm.) kan det hända det skulle löna sig att gå ner ett steg i stigning. I annat fall är risken stor att du landar under rekommenderade varvtalsområdet = motorn går för tungt.

 

Jag vet ju inte vad du har för motor och propeller idag, men om vi fortsätter anta i "standardbanor" så ger ett steg sänkning i stigning (normalt 2"/steg --> från 17" till 15") +300 rpm. Om sen byte från alu till stål ger -200 rpm. så blir ju slutresultatet: +300-200=+100 rpm.

 

Som sagt helt beroende på vad du har för grejer och hur du ligger i rekommenderade varvtalsområdet idag.

 

Mvh

Steff

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!

Då provar jag med en 13 1/4 x15!

Köper från en seriös firma så att man kan byta om det inte blir bra....... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt. Dock är jag fortfarande lite nyfiken. Vad har du för båt, motor och maxvarv idag?

 

Mvh

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Nu har jag inte fullt koll på motorn, men jag gissar att rekommenderade varvtalsområdet mycket riktigt ligger mellan 5500 och 6000, eller? Ligger du så nära maxvarvet (5900) tror jag nästan jag skulle satsa på samma stigning som du har nu, alltså 17".

 

Sen skulle jag kanske höja motorn ett steg. Jag har gjort motsvarande procedur ett antal gånger (alltså bytt från alu till stål) och varje gång upplevt att maxfarten sjunkit en aning, liksom varvtalet. Dock tillåter det bättre greppet med stål att man höjer motorn och det är där man har några knop att hämta.

 

En vild gissning i ditt fall är att byte från 17" alu till 17" stål sänker maxvarvet från 5900 till 5600-5700 och en höjning av motorn ett steg höjer maxvarvet med 100 rpm vilket gör att du skulle landa på 5700-5800.

 

Jag kan, som sagt, ha fullständigt fel, men som du skriver är det bäst att köpa propeller med bytesrätt så du får prova olika.

 

En sak till att ta i beaktande är ju förstås hur du använder båten. Kör du ofta tungt lastad, drar vattenskidor e.d. är en lägre stigning att rekommendera emedan för normal cruising är en högre stigning att föredra eftersom det bl.a. normalt ger lite lägre förbrukning i marschfart.

 

Mvh

Steff

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...