Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Muerto

Båtplats Uppsala - var ska jag bli medlem?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har idag båten ute i Herräng men funderar på om det inte vore smidigare att ha den lite närmare stan (Uppsala). Även om det innebär segling i sötvatten, *rys*. Men hellre sötvatten och båten nära än bräckt vatten och båten "långt" bort.

 

Kikar lite på UMS och USS och funderar över var det är störst chans att få en båtplats före pensionsåldern (37 år kvar till dess - så det är bråttom). Är intresserad av både hamnplats och plats på land. UMS varv ligger på gångavstånd vilket är lockande. Men jag misstänker att fler är av den åsikten...

 

Någon Uppsalabo som har ett inside scoop? Var ska jag bli medlem? Var finns det lediga platser? Helst vill jag ha plats till kommande vinter, men till kommande sommar kan duga det också.

 

28 fot segelbåt, 2,90 bred, 1,5 m djup. Mellan 3,5 och 4 ton beroende på vad som gömmer sig i tankar och skåp.

 

Har provat att maila båda klubbarna, men ingen verkar sugen på att svara. Med tanke på att båda klubbarna vill ha drygt 1 000 kr innan jag ens står i kö vill jag göra rätt val. Inte för att 1000 kr är mycket om det leder till en plats, men det är mycket pengar för att bli medlem i en klubb som inte har någon verksamhet där jag har min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med signaturen Ciarud. De har båten i den hamnen (gissar). Kanske kan lägga ett gott ord för en MG-are.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frossbrytningar av sötvattensegling? Jag är ingen vän av saltvatten och skulle mycket hellre segla i sött. Tänk att slippa bottenfärg, kunna använda rostfritt istf syrafritt, kunna köra enkla material i skrovgenomföringar, kranar osv.

 

 

Seglade en hel del i Mälaren på 60 och 70-talet. Väldigt trevligt vatten med många fina ställen. Första långseglingen gick från Rastaholm via Södertälje till Mariefred. En vecka med en man i en båt. Inget kök ombord och övernattning i medhaft tält. Maten blev nåt som hette "mat för en" och var som en stor barnmatsburk. Åts kall direkt ur burken och var fantastiskt gott. Sjön suger som man sa förr. Har fått lite omvänd betydelse numera pga amerikanska influenser.

 

I vilket fall som helst ett minne för livet och som gav blodad tand för framtida seglingsupplevelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare hängt i insjöar och tycker att det känns instängt och sunkigt. Havet är trevligare. Herräng är iofs inte optimalt (Singöbasängen är trist och det är en tråkig tur ner till Sthlm. Norrut är det bara....Gävlebukten), så steget till Mälaren känns inte så stort.

 

Gjorde nattnavigeringen för kustskepparn i Västerås och minns att det var ganska fint. Har även hämtat motorbåt i Mälaren för leverans i Saltsjön vilket gjorde att jag fick se en annan del av sjön som även den var fin. Så, jag ser fram emot nya äventyr i Mälaren om det nu vill sig med båtplats...

 

Jag saknar dock st Anna, gryt, och Västervik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag skojade lite. Det är klart att jag helst seglar i havet där det är större plats, vi seglar ju gärna dygnet runt och på natten ska man helst vara långt från land.

 

Fast det kunde gärna vara sött vatten i havet också. Möjligen salt i sjöarna som motvikt om det nu absolut måste vara salt i nåt annat än potatisvattnet.

 

Mälaren är nostalgi för mig och första båten hade jag liggande på SSS klubbholme i Mälaren. Det var en OK-jolle i kryssfanér med säckigt segel som jag egentligen var för lätt för på kryssen. Två man var bättre och det var vi också ibland. Utmärkt packåsna och långfärdsbåt faktiskt. "Vattentäta" stuvfack fram och bak. Med ett bra öskar klarar den öppna havet.

 

Vid båtbyte till större jolle blev det Göta Segelsällskap och fortfarande Mälaren då hamnen låg i Gröndal. Lite trött var man på transportsträckorna. 5 timmar till Nämndöfjärden och ett par timmar till "öppet" vatten i Mälaren. Men många fina minnen och kanske en nostalgisegling kunde vara nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både USS och ESK är trevliga klubbar! Genom USS fick jag plats både på land och i vattnet för en segelbåt samma år som jag gick med. Kan rekommenderas!

UMS betalade jag medlemskap till också för att optimera mina chanser att få plats men efter det har jag aldrig hört något livstecken från deras håll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då får jag försöka pallra mig ut till USS på onsdag kväll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom inte iväg förrän igår. ESK hade 30 före i kön... Uss var jättetrevliga och där verkade förutsättningarna lite bättre. Så, det fick bli uss. Får se vad dom skakar fram för plats, det lät positivt iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...