Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Winders

Riggningsfrågor

Rekommendera Poster

Hej! Vi har igår mastat på, det gick bra men nu blev vi osäkra på hur fallen ska fästas i bommen. Vi har en maxi 77:a. Tacksamma för hjälp och tips. Ser detta rätt ut?

 

Vi har gjort en pålstek runt bommen genom två öglor. post-106160-0-05926400-1431599977_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi har igår mastat på, det gick bra men nu blev vi osäkra på hur fallen ska fästas i bommen. Vi har en maxi 77:a. Tacksamma för hjälp och tips. Ser detta rätt ut?

 

Vi har gjort en pålstek runt bommen genom två öglor. attachicon.gifimage.jpg

Hej!

Fallen ska inte fästas i bommen utan används för att hissa seglen. Det repet som ni har slagit runt bommen är förmodligen "dirken". Den används främst till att hålla uppe bommen när seglet inte är hissat. Lämpligvis fästs den i schakeln som syns längst bak på bommen. Ringarna som ni har dragit repet genom används förmodligen till att hålla nere "skothornet" när seglet är revat. Dvs. när ni har minskat ytan på storseglet för att det blåser för mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej! Vi har igår mastat på, det gick bra men nu blev vi osäkra på hur fallen ska fästas i bommen. Vi har en maxi 77:a. Tacksamma för hjälp och tips. Ser detta rätt ut?

 

Vi har gjort en pålstek runt bommen genom två öglor. attachicon.gifimage.jpg

Hej!

Fallen ska inte fästas i bommen utan används för att hissa seglen. Det repet som ni har slagit runt bommen är förmodligen "dirken". Den används främst till att hålla uppe bommen när seglet inte är hissat. Lämpligvis fästs den i schakeln som syns längst bak på bommen. Ringarna som ni har dragit repet genom används förmodligen till att hålla nere "skothornet" när seglet är revat. Dvs. när ni har minskat ytan på storseglet för att det blåser för mycket.

 

Tack för svar! Så det som ska hålla fast skothornet har vi gjort rätt på som jag tolkar dig?

 

Sedan har vi en följdfråga, brukar man ha linan till vajern i bommen i sittbrunnen eller hänger den bara under bommen? Tusen tack för ditt svar, vi är helt nybörjare och lite förvirrade! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej! Vi har igår mastat på, det gick bra men nu blev vi osäkra på hur fallen ska fästas i bommen. Vi har en maxi 77:a. Tacksamma för hjälp och tips. Ser detta rätt ut?

 

Vi har gjort en pålstek runt bommen genom två öglor. attachicon.gifimage.jpg

Hej!

Fallen ska inte fästas i bommen utan används för att hissa seglen. Det repet som ni har slagit runt bommen är förmodligen "dirken". Den används främst till att hålla uppe bommen när seglet inte är hissat. Lämpligvis fästs den i schakeln som syns längst bak på bommen. Ringarna som ni har dragit repet genom används förmodligen till att hålla nere "skothornet" när seglet är revat. Dvs. när ni har minskat ytan på storseglet för att det blåser för mycket.

 

Tack för svar! Så det som ska hålla fast skothornet har vi gjort rätt på som jag tolkar dig?

 

Sedan har vi en följdfråga, brukar man ha linan till vajern i bommen i sittbrunnen eller hänger den bara under bommen? Tusen tack för ditt svar, vi är helt nybörjare och lite förvirrade! :)

 

Nej ni har inte gjort rätt. Linan som ni har dragit ska gå direkt till schakeln längre bak på bommen, i syfte att hålla uppe bommen som Peter skriver. Fallen, som ni skriver om i första inlägget, ska inte dras till bommen överhuvudtaget utan användas till att fästa i fallhornet på seglet och hissa det med. Öglorna används till att reva seglet med "revlinor" (heter något). Men de fästes senare, och har inte något med bommen att göra. Vajern som går därbak fästes i skothornet på seglet. Den går förmodligen in i bommen och fram till masten. Man kan spänna seglets "bomlik" (kanten av seglet som är mot bommen) med hjälp av den vajern. 

Men för att bryta ner vad som sagts.

1. ta reda på vilket som är "dirken" och vad som är "fallet". Fallet är oftast tjockare, för det ska hålla för att hissa och hålla uppe seglet. 

2. Fäst dirken i schakeln i änden på bommen och spänn lite tills bommen är på trevlig arbetshöjd.

3. trä på seglet på mast och bom.

4. Koppla vajern ("uthalet") till ringen på skothornet i seglet.

5. Hissa seglet. Spänn "uthalet"

6. Släpp lite på dirken när seglet håller uppe bommen. Lossa inte dirken inte från bommen, utan släpp lite så att det sitter löst.

7. Segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag passar på att nu att lära ut hur du ska göra för att undvika att fallen och eventuellt även spinnackerliften slamrar mot masten. Det här är något som en och annan retar sig på oavsett om man är seglare eller inte. Därför tycker jag att det här här är ett bra tillfälle att lära ut detta enkla knep nu när du ändå frågar om riggdetaljer.

1. Kontrollera att du har en stoppknop på alla fallen och spinnackrliften om du har någon sådan. Spinnackerliften är den korta tampen som brukar sitta halvvägs upp på mastens framsida. Den är till för att hålla upp spinnackerbommen när du ska använda den.

2. Lossa ett fall i taget av de som sitter fastkopplade i ringen på framsidan på masten.

Det är i den ringen som man sätter fast någon av yterändarna av spinnackerbommen i, men det ämnet utvecklar jag inte mera här och nu.

3. Dra ut det det urkopplade fallet en bra bit från masten och leta efter ett lämpligt ställe att fästa de i t ex en mantågsstötta/mantåget. Den skall fästas så att fallet får en tillräcklig stor vinkel från masten och stagen så att den inte kommer att slå mot någonting när du därefter ha spänt upp

4. Spänn upp fallet hårt.

5. Gör så med alla de fall vars schackel sitter fast i öglan på masten.

6.Eftersom storfallet löper akter ut  så bör du även fästa det akterut så att den inte ska gå emot masten högst upp. Jag har fäst storfallet i samma schackel som dirken. Då försvinner det vibrerande ljudet som kan uppstå i dirken, men det förutsätter att du har spänt upp storfallet så mycket att dirken slackar. För att kunna höja bommen i bakre änden måste kicken/kicktaljan vara lös. Den sitter på undersidan av bommen och är dragen ned mot mastfoten ungefär och förhoppningsvis därefter dragen till en Clemcleat eller en avlastare på rufftaket. Den skall vara släck vid det här läget och även när du hissar storseglet och när du kryssar. Du skall spänna den hårt för att hålla ned bommen när du seglar allt från halvvind till läns. Annars lyfter bommen för mycket och seglet får då en felaktig buk.

7. Trots de här åtgärderna kan du nu ha lite slamrande kvar mot masten. Det tar du bort genom att dra en kort tamp så högt upp du kan runt de fallen (oftast spinnackerfallet och liften) som fortfarande ligger  nära  masten. Se till att dessa ligger på samma sida om mastlanternan och spänn de hårt runt ett innerstag eller toppstag.

 

Om du tar till dig det här så har du i mina ögon stigit i graderna rejält som en omsorgsfull seglare med utvecklingspotential. Att inte ha slamrande fall är inte bara hänsynsfullt, det minskar också risken för skador och repor på masten.

Lycka till!

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att du lär ut hur man undviker smattrande fall, Segelfreaken. Det behövs och ganska få verkar kunna detta.

På min trämast fanns det jack på spridarna där man la fallen, enkelt och effektivt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Härligt bhemac att jag har minst en själsfrände i ämnet:)
Tänk att jag aldtig har hört talas om att finna riggar där man har jack i spridarna där man lägger in fallen. Smart! Det borde vara standard på alla segelbåtar som har spridare, bara deär tillverkade på ett idiotsäkert dätt som inte kan försvaga hållfastheten på spridarna.
Men tänk! Det är inte alltid som man lever som man lär tyvärr. Inte ens jag:( Jag känner mig lite kymig för att jag inte dragit fallen slammerfria på hobien :( Den ligger vid ett ställe som hela sällskap kan hyra och det har faktiskt framkommit klagomål tidigare på att fallen slamrat. I regel brukar jag/vi spänna upp dem, men den här gången vet jag att vi inte har gjort det. Nu vet jag att verksamheten knappt har börjat där än, men jag vet vad som skall göras så snart som möjligt . Vi är alla bara vanliga människor som bl a kan vara tanklösa och aningslösa. Men lite dåligt samvete och självkritik då och då ställer till mindre obehag än slamrande fall anser jag i alla fall.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger bara mina fall över spridarna och kopplar i spinnakeröglan och sträcker sedan upp allt. Nackdelen att fästa fallen i mantåget är att de kan vara i vägen när man rör sig på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns givetvis ett flertal alternativ till att fästa fallen så att de inte slamrar. Pulpit och relingslister fungerar om man har det. Visst har Maxi 77:an en stålbåge en bit framför masten har jag för mig?  Det borde väl kunna vara ett bra alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inne och tittade på lite Maxi77-bilder. Bågen som vid masten tror jag sitter för nära och lär nog inte ge någon bra vinkel plus har inga öglor att fästa schackel i vilket innebär att de kan glida. I regel har väl Maxi77:or pulpit i fören så där är en bra fästpunkt. Visst håller jag med Peter K om att man begränsar rörelsefriheten lite om man har dragna fall till friborden när man inte seglar. Men det gör det även om man har en rulle till förseglet frånsett om man inte har rullen och inrullningstampen under däck. Men smakar det, så kostar det :(

Om man har rullen över däck så har man reda begränsat rörelsemöjligheten lite på den sidan där inhalningslinan löper. Då kan man lika bra sluta att gå på den sidan och även fästa spinnackerfallet där. Det låter intressant det där med att lägga fallen över spridarna och dra åt dem genom spinnackerfallet. Det har jag aldrig prövat på! Det viktigaste tycker jag är att man observerar oljudet samt får motivation och kunskap till att göra något åt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag bör nog förklara den slammerfria lösningen som vi kör med på vår båt eftersom det givetvis finns många olika varianter och lösningar.

Eftersom vi har rullfock och kapell till den, så hissar vi upp den med spinnackerfallet.

En del som har rullade försegel har inte kapell utan ett insytt uv-skydd i akterkant på förseglet, men vi använder alltså spinnackerfallet i detta sammanhang. Det innebär att på framsidan av masten är det endast liften, nedhalet till liften och en del av spinnackerfallet som riskerar att slamra mot mastens framsida. Eftersom nedhalet till spinnackerns infästning i däcket har en bra vinkel till masten så slamrar aldrig den. Men det gör spinnackerfallet och liften om jag/vi inte gör något åt det.För att lösa det så tar vi en tamp runt de båda och spänner upp det mot ett innerstag eller toppstag så högt som möjligt så att det inte är i vägen. Vi drar dessa på samma sida om mastlanternan som den sida vi skall spänna upp åt.

Voila! Fungerar :)

Hoppas att det här inte blir för mycket och förvirrat för dig/er Winders.

Har du/ni rulle till förseglet/genuan/focken?

Om du/ni tittar upp mot masten så blir det lättare att förstå vilka tampar/fall som är vad.

Jag ger här en en kort beskrivning på vilka de olika tamparna är och hur du ska förstå det.

Den här beskrivningen bygger på att alla fall och tampar finns och är korrekt dragna.

Jag börjar förklara detta från mastens framsida uppifrån och ned:

Spinnackerfallet

Mynnar ut knappt någon dm över genuafallet

Genuafallet

Mynnar ut knappt någon dm under spinnackerfallet

Liften

Mynnar ut  ungefär i mitten på masten

Nedhalet

Är fastsatt i spinnackeröglan på framsidan av masten

ALLT DETTA FINNS PÅ FRAMSIDAN AV MASTEN

 

Dirken

Mynnar ut allra högst upp och ibland parallellt med storfallet Dirken är oftast en mycket tunn, men stark o hållbar lina som ska hålla upp bommen när man inte seglar

Storfallet

Mynnar ut allra högst upp och ibland parallellt med dirken

ALLT DETTA FINNS PÅ BAKSIDAN AV MASTEN

 

TRIMNINGSTAMPAR FÖR STORSEGLET

Cunningham

Är ett trimtamp dragen genom ett hål med öljett i storseglet som sitter någon dm upp närmast masten. Med den ser man till att inga vertikala veck uppstår, vilket det riskerar att göra ju mer det blåser

Uthal

Är den trimtampen som sitter sitter längst bak i nedre kanten i en öljett på storseglet/skothornet. Med den reglerar man storseglets form/buk.

Storseglets form skall i princip trimmas så att den ser ut som ovansidan på en flygplansvinge.

Kicken

Är den tampen som går genom några block där de övre blocken är fästa en halvmeter - meter på undersidan framtill på bommen och de nedre blocken sitter nära mastfoten. Kicken skall som skrivet vara lös då man kryssar, men vara spänd när man seglar allt från halvvind till läns

Enkel kryssteori

Om du tänker dig vinden/vindströmmar som trådar som skall passera seglet så är det en kortare bit för vinden att passera på lovartsidan än att passera på läsidan. Denna skillnad och även rätt vinkel mot vinden när man kryssar skapar ett tryck och utgör själva magin med att man kan kryssa! Det är samma princip som gör att ett flygplan kan flyga. Med vinden kommer man alltid, men att kryssa är en konst! Men om en pilot har ambition att stiga för brant och en seglare vill segla för nära vinden så går det definitivt inte bra!

Då ska man ha is i magen, falla ned lite som pilot och falla av från vinden lite som seglare för att hitta samspelet igen. Det måste få finns en skillnad i tryck på bägge sidorna av vingen/seglet!


GIPPRISKEN!!

Det är lätt att man kan tro att det farligaste momentet är när man kryssar och båten lutar, men det är det inte! Till och med reklammakarna har insett det när de gjorde bioreklamen för Kalles kaviar för många år sedan:

En man sitter i ensam i sittbrunnen och seglar i en behaglig medvind (läns?) Hans hustru står frånvänd mot honom inne i ruffen och gör ordning ett par smörgåsar åt honom. -Vill du ha en smörgås kalle?säger hon och vänder sig om för att ge honom den..

BORTA!!!

Jag tänker inte gå in i detalj på jipprisken mer än att råda dig/er som nybörjare bör ni inte segla så att focken/genuan vill över till motsatta sidan som storseglet står eftersom då ökar risken för en ofrivillig gipp. Det är säkrare att "kryssa sig fram" /slöra när man har medvind. Att länsa med saxade segel kräver stor vaksamhet på vindex/vindriktningen och är som att segla på en vass egg.

Sug på den här tråden då och då Winders och återkom gärna med frågor.

Det finns såå mycket kunskap och erfarenheter att ta del av här på forumet :)

 

 

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...