Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
gulnar

Hur lång härdtid för topcoat innan det går att slipa?

Rekommendera Poster

Jag har nästan avslutat lagningen av en otäck spricka i fören.

 

Första lagret gelcoat har härdat med den förväntat klibbiga ytan. Nu ska jag avsluta med topcoaten och sedan slipning.

 

Är det någon som vet hur lång tid man bör vänta efter topcoaten blivit hård innan man kan börja våtslipa? Räcker det med att det känns hårt eller bör man vänta ytterligare?

Själva polyestern blev ju stenhård på några timmar och kändes slipbar samma dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipbart så snart det inte degar igen slippappret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra. Så när den går att slipa är den alltså slipbar! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju sällan och längesen jag gjorde nån gelcoatreparation, men spacklade man ena kvällen, så kunde man vattenslipa nästa kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skälet att jag frågar är att jag gärna skulla lägga på det imorgon tidigt på dagen och sedan slipa på kvällen. Egentligen tror jag att det är lite för kort tid, men det får vi se.

Degar inte pappret igen så funkar det.

 

Det är för övrigt inte gelcoatspackel utan vanlig gelcoat med vax. Fast det borde väl inte göra någon jätteskillnad i härdtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid skynda på härdningen med lite värme, tex ställa en kartong över lagningen som du har en kupévärmare i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så här: En kupévärmare innanför skadan värmde upp luften i ruffen till 35 grader. Utvändigt med en lufttemperatur på ca 13 grader gav det en yttemperatur på strax över 20 grader på skrovet. Att täcka gick inte med mindre än ett tält, stor skada och knepigt ställe.

Efter 3-4 timmar var gelcoaten helt hård på ytan. Jag väntade ytterligare cirka två timmar, sedan våtslipade jag.

Det gick bra, inget gegg i pappret. Men fy fan vad trist det är att slipa gelcoat. Skadan är cirka en halv kvadrat så det är mycket gnuggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...