Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
dahlbo

Laga under vatten linjen på träskrov.

Rekommendera Poster

Hej! Jag vill laga tillfälligt under vatten linjen för att kunna byta ut borden senare. Vilka bra sätt finns? Jag vill inte plasta. Tidigare har man skot med kopparplåt är det ett bra sätt och hur går det till i så fall? Peter K du borde ha något bra tips :-) Tack på för hand Juha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är väl en bra metod att tillfälligt laga om du har stora sprickor mellan bord som du inte tror kommer att svälla igen. Det har ingen bärande funktion utan endast avsett som tätning. Tycker att det är enklare att jobba med blyplåt, har för mig att den är mer följsam än koppar och klarar rörelse i skrovet bättre. Vad du gör är att fylla sprickan med TäT eller liknande bitumen produkt. Stryk också på plåten som du sen spikar tätt över sprickan. Håller hur länge som helst, för mig ialla fall. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förtroendet, men jag har plastskrov, så detta är inget jag har riktigt koll på. Har hört att metoden föreslagen ovan med blyplåt och TäT eller Ettan är det som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kan man inte täta med sikaflex om sprickan är i själva bordet och inte är brededare än 4-5 mm ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. När bordet sväller i vattnet klarar inte Sikan av att komprimeras och risken är stor till stora skador. Därför skall Ettan eller TäT användas som inte stelnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...