Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

post-78960-0-14114500-1431459182_thumb.jpg

Hej,

 

Min första vårrustning med min Nimbus 28Dc pågår förfullt.

Dessvärre inser jag att jag inte har fått ut allt vatten ur varmvattenberedaren i höstas och en slang har fryssprängts. Slangen var lättbytt men när jag sen slår på pumpen för trycket så ser jag att det droppar från varmvattenberedaren...

 

Är det någon som har erfarenhet av detta, är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ny beredare för typ 3000:- eller går det att reparera till vettig peng? Vad säger ni?

 

/Anders

 

 

 

Redigerad av Flipper-620

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svårt att reparera inuti tror jag... Men är det från höljet vattnet rinner? Inte en anslutning? (gammal tätning som gett sig tänker jag...)

 

Vatten expanderar 10% ungefär när det fryser helt vilket innebär att det är mindre sannolikt att själva kärlet spruckit eftersom vatten där har gott om plats? Men den där beredaren ser lite äldre ut. Korrosion kanske?

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela tanken är isolerad med någon form av neoprenliknande massa så jag kan inte komma åt och se infästningarna eller anslutningarna. Det gör det hela lite mer knöligt såklart.

Jag funderade en hel del igår och tycker inte riktigt att det borde skadas då det enbart var lite vatten kvar. det borde inte frysspränga så lätt, men kanse som du säger så kanske det är någon gammal tätning som spräckts i anslutning där vattnet stod .

då långhelg vankas så kanske det är bäst att åka och inhandla en ny beredare och ge sig på ett utbytesprojekt direkt då sjösättningsdatument närmar sig med stormsteg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt är nytt, brukar man säga.  Du får ytterligare problemfria år om du slänger i en ny istället för att lägga x timmar på felsökning av den gamla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt är nytt, brukar man säga.  Du får ytterligare problemfria år om du slänger i en ny istället för att lägga x timmar på felsökning av den gamla.

 Mycket sant.

Mot SeaSea nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ända måste montera ur vvb, riv isoleringen o koppla på vattnet hemma för att se läckan. Kan var väldigt lätt at svetsa eller löda om det är på rätt ställe.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När du byter beredaren, passa på att göra en riktig installation, istället för råttboet med trädgårdsslangar som du har nu. Övertrycksventilen med avtappningen måste monteras nedåt. Annars går det inte att tömma beredaren.

Redigerad av Rollen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landgren: jag skall se om jag ser nått uppenbart och ev trycktesta. Jag har dock ingen möjlighet att löda själv så då kommer det tyvärr bli en tidsödande och säkerligen relativt dyr åtgärd. Jag återkommer dock med lite info när den är utplockad.

 

Rollen;

Jepp, skall bli:) Lite upprensning skall jag göra. Detta var ju inte ett planerat ingrepp då jag gjort en hel del annat under våren. Det ser lite ut som ett ihopplock, men det har fungerar iaf :)

Återkommer med rapport

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lödning funkar inte, om man inte lägger en plåt över sprickan. Kan man få ihop sprickan så att plåten ligger kant i kant, så kan man svetsa ihop den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lödde min vvb förr våren. Silverlod,flussmedel o liten gasbrännare funkade fint. Den hade spruckit i en svets vid ena gaveln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Ser nu att jag skrivit fel i rubriken, årsmodellen skall vara -90. Modellen är Nimbus 28DC årsmodell 1990.

 

Det blev helt enkelt en ny varmvattenberedare för mig. Jag vet inte hur många år den gamla hade på nacken, dock så fungerade den i höstas så det var helt enkelt jag som inte lyckades få ut allt vatten.

 

Jag har haft massa nytta av andra renoveringstrådar här så jag delar här med mig lite av mitt projekt och för hoppningsvis kanske någon kan ha någon hjälp av detta framöver.

 

Det blev en ny beredare från SeaSea, en "Varmvattenberedare ATI Standard 20liter" kostade 2850:- plus termostatblandare ca 600:-

 

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8944

 

Denna var större en den tidigare som jag hade monterat. Den sitter monterad i min båt vid förvaringsutrymmet babord i stickkojen. Luckan/hålet in i utrymmet var 34cm (bör kontrollmätas) brett och beredaren var 32cm i diameter så det var på håret att den gick in. Man kan kanske eventuellt kan komma in uppifrån med lite påverkan på inredningen bak i stuvutrymmet bak på babord sida. detta var dock inget som jag när jag började ville överväga. Så här i efterhand kanske jag skulle ha undersökt möjligheten lite mer då detta troligtvis hade sparat in en hel del sendrag, kramper mm.

 

Som tur vad kunde jag använda befintlig hållare som var monterad på väggen för beredaren. det var bara metallbanden som håller fast beredaren som jag bytte då dessa var längre. Jag fick dock ersätta skruvarna som höll banden på plats från ca 40mm till 80mm långa så metallbandet nådde runt beredaren.

 

Det blev en del skarvar i de olika övergångarna från 19mm till 12mm som vattenledningarna är. Dessa blev tyvärr inte täta i första monteringen. Detta var en relativt tråkig upplevelse efter 2 timmars montering inkrupen i ett utrymme som man fick dyka in i, att upptäcka att det läckte och enda lösningen var att demontera allt.

 

Jag fick höra att måttet för gängtape var lika många varv som gängor, detta visade dock inte riktigt stämma för mig i mitt fall. så när jag väl monterat ut allt och började om så drog jag galet mycket gängtape samt drog åt riktigt hårt.

Detta visade sig vara lyckat och vid andra monteringen var alla skarvar täta.

 

Dagens tips vid tömning av beredaren för att få ut allt vatten och glykol spill är att använda sig av blöjor.

Jag tog 5 blöjor och klippte upp dem så de blev plana, jäklar vilken sugförmåga och inget mer kladd och spill! Så ni som inte har blöjbarn, det kan vara värt att köpa ett paket pampers för en dryg hundring :-)

 

Bifogar några bilder från installationen.

 

Den gamla beredaren står ännu på uppfarten påväg mot tippen.. Någon som vill ha? :-)

 

 

post-78960-0-30322000-1431979791_thumb.jpg

post-78960-0-02982900-1431979817_thumb.jpg

post-78960-0-34470900-1431979827_thumb.jpg

post-78960-0-71891600-1431979818_thumb.jpg

post-78960-0-88441800-1431979932_thumb.jpg

post-78960-0-57865300-1431979978_thumb.jpg

post-78960-0-43180300-1431980022_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alltså...gängtejp.     :-(

 

Jag tillhör det konservativa gänget som övergått till lin och tätmassa.  Inte så kladdigt som man skulle kunna tro och har blivit tätt alla projekt hittils. Rekommenderas.

 

Fast nu är du ju klar.   Grattis och njut av sommaren!  :-)

 

Och med tanke på böket med montering/demontering så hade det varit nästan lika mycket jobb med den gamla reparerade. Skönare att veta att det sitter nya prylar på plats.. :-)

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, lin kanske är bättre. Då jag inte hade någon erfarenhet, stod jag lite naivt i affären och sa "hjälp, berätta vad och hur ni tycker jag skall göra det..."

Jag har ingen som helst ånger över att jag inte försökte reparerade den gamla. Den här skall sitta i många år så nu hoppas jag bara att den förblir tät :)

Kan det finnas risk för att gängtape tappar sin tätningsförmåga med åren? Någon som har erfarenhet? Knappt att jag vill veta... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, lin kanske är bättre. Då jag inte hade någon erfarenhet, stod jag lite naivt i affären och sa "hjälp, berätta vad och hur ni tycker jag skall göra det..."

Jag har ingen som helst ånger över att jag inte försökte reparerade den gamla. Den här skall sitta i många år så nu hoppas jag bara att den förblir tät :)

Kan det finnas risk för att gängtape tappar sin tätningsförmåga med åren? Någon som har erfarenhet? Knappt att jag vill veta... :)

 

Oroa dig inte, utan njut av att du gjort bytet och att det är tätt. Kan hålla tätt hela livslängden på din nya beredare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, lin kanske är bättre. Då jag inte hade någon erfarenhet, stod jag lite naivt i affären och sa "hjälp, berätta vad och hur ni tycker jag skall göra det..."

Jag har ingen som helst ånger över att jag inte försökte reparerade den gamla. Den här skall sitta i många år så nu hoppas jag bara att den förblir tät :)

Kan det finnas risk för att gängtape tappar sin tätningsförmåga med åren? Någon som har erfarenhet? Knappt att jag vill veta... :)

 

Lugn lugn!

Gängtejp fungerar bra!!  Ville bara vidarebefordra att lin kanske låter krångligt och gammeldags men är egentligen ganska enkelt att använda.

 

Har du fått det tätt och OK så håller det!  Gängtejp är gjort för att täta.   Jag har haft lite pyssel och svurit när jag använt det tidigare. Men när det sitter där det ska så funkar det.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...