Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Pauce

Trimgivare VP behövs justeras eller är den trasig?

Rekommendera Poster

Efter sjösättning så beter sig instrumentet för powertrimen underligt. Är ett Volvo Penta instrument som visar trimmet på en skala -4 till 40 (om jag mins rätt), där -4 är helt nere och 40 så långt upp det kommer.

 

Skalan pendlar nu stundtals upp och ner (även om drevet ej rörs) och ibland tycks det stämma med hur drevet är tiltat. Lite oregelbundet sådär.

 

Kan det lösas genom att trimsändaren på skölden ställs in eller är det kanske kontakterna som glappar. Har haft ner drevet under vintern och även lackat det. Har då såklart målat på trimsändaren, kan det påverka?

Någon som varit med om samma fenomen?

post-102253-0-53157900-1431435583_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som ett sx drev, den lilla runda plattan mitt i bild på höger sida gaffeln är trimgivaren, troligen fukt i den, byt

Kan vara svårt att få igenon sladden med sin lilla gummifläns genom skölden dock, efter 50-11 försök kapade jag den och lät den sitta kvar i skölden och gjorde ett nytt hål i akterspegeln ovanför vattenlinjen som jag stoppa in den nya sladen från den nya givaren och sikaflexade, funkat i 3 säsonger nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan skarva kabeln med klämhylsor med smältlim och krympfilm, allt i ett. Funkar även under vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ett DP-SM drev och SX-M sköld.

Är lite ute efter vad som är troligaste felkällan med tanke på symptomen. Är inte helt sugen på att köpa ny givare om man inte måste. Behöver ju ta upp båten igen också om det ska åtgärdas så vill gå igenom eventuella olika alternativ först.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ett DP-SM drev och SX-M sköld.

 

Är lite ute efter vad som är troligaste felkällan med tanke på symptomen. Är inte helt sugen på att köpa ny givare om man inte måste. Behöver ju ta upp båten igen också om det ska åtgärdas så vill gå igenom eventuella olika alternativ först.

 

 

Vill inte låta negativ men jag hade likadant fel på mitt sx diesel drev evc varnade för electric fault och hörde mig för, fick till svar att givarna är undermåligt konstruerade så jag chansade och köpte ny och felet försvann, så det troligaste är att givaren börjar ge upp tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har likadant drev på min båt. Visade sig att kabeln var av till sensorn. Tycker det fungerar bra utan. Man känner när motorn är rätt tilltad vid planing. Skitdyr att köpa ny tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har likadant drev på min båt. Visade sig att kabeln var av till sensorn. Tycker det fungerar bra utan. Man känner när motorn är rätt tilltad vid planing. Skitdyr att köpa ny tycker jag

Stämmer så tillvida att man inte har evc system på motorn, då får du hela tiden varning Electric fault och det blir man galen på till slut Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju som du Ivan65 säger. Har EVC och får ett felmeddelande, däremot så talade felmeddelandet tydligt om att trimmet är för högt. Så förstod direkt vad det var. Men ja, väldigt irriterande.

Följdfrågor;

Minns du varifrån du köpte din nya? Varifrån billigast?

Går det att koppla ur så den inte varnar? Man klarar sig ju egentligen utan själva funktionen, så man slipper varningen tills jag får tummen ur och kan lösa det.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Åkte på att byta båda mina (dubbla SX-drev) nu på våren. Jättevanligt att dom ger upp enligt varvet. Om du ska byta så observera att det finns två varianter - en med två och en med tre kablar. Kostar ca. 1800:- respektive 2600:- styck. 

 

Ett annat problem man kan få om dessa inte funkar korrekt är att mätarna indikerar "Beachläge" vilket innebär att man inte kan trimma ut utan att hålla in "beachspärren". Blir rätt meckigt med tvåhandsfattning med dubbla drev kan jag säga... :-)

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På ebay finns för 1000 kr med 2 kablar och ca 1500kr med 3 kablar, ta reda på vilken du har bara! Sök på volvo penta sx trim sensor.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vill du inte lyfta upp båten och byta givaren så kan du köpa en ny och sätta den i motorrummet, fixerad på ex vis 0 så slipper du felmeddelanden, den är skarvad på insidan en meter upp från drevet, följ bara kabeln som går från övre insidan drev till kopplingen

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är du nog inne på nått i sånt fall, kan vara en temporär lösning. Är den alltså skarvad inne i motorrummet? Enligt verkstadshandboken finns det ett kontaktdon i ganska nära anslutning till sändaren. Där man ska kunna mäta och justera sändaren. Alltså inte inne i motorrummet, kanske finns fler.

 

Hur fungerar givaren? Är den tvådelad och ena delen rör sig när drevet rör sig och den andra är fixerad?

Tack för din hjälp!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Där är du nog inne på nått i sånt fall, kan vara en temporär lösning. Är den alltså skarvad inne i motorrummet? Enligt verkstadshandboken finns det ett kontaktdon i ganska nära anslutning till sändaren. Där man ska kunna mäta och justera sändaren. Alltså inte inne i motorrummet, kanske finns fler.

 

Hur fungerar givaren? Är den tvådelad och ena delen rör sig när drevet rör sig och den andra är fixerad?

 

Tack för din hjälp!

 

Precis, en inre del som följer med drevets rörelser, på mitt sx drev sitter kopplingen/kontakten ca 70-100 cm in om man följer kabeln(svart) en rund koppling vill jag minnas. (Inne i motorrummet) Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes det sitter ett kontaktdon i bakkant på motorn (oftast). Följ kabeln där den kommer in från skölden. Givaren är ett vanligt vridmotstånd egentligen så man justerar den genom att lossa lite grann på givarens skruvar och försiktigt vdrider på givaren tills du har rätt värde.

Har för mig att du ska ha ett värde på 11 Ohm mellan de två givarkablarna när drevet står i helt intrimmat läge. När jag gjorde justering efter att ha bytt givare så trimmade jag in drevet helt, lossade kablarna upp på trimindikatorn på panelen och mätte där. justerade sedan givarens position tills motståndet var 11 Ohm vid indikatorn (kablarna ska ej vara anslutna på indikatorn när du justerar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland har man tur, kontakten var uppmärkt. Endast två kablar till kontakten så borde då vara den sändaren med två kablar (?) VP nr 3849411?

Fö så bekräftas exakt det du skrev Figo av verkstadshandboken, toppen, tack!

 

post-102253-0-64120100-1431673918_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall någon i framtiden har samma problem så kan jag berätta att jag ledsnade på att det larmade så ryckte ur kontakten till sändaren. Resulterade i att "servicelampa" tändes och att när tändningen går på så står det i menyraden en varning om att en sändare är ur funktion.

Nu larmar det inte iaf vid gång så kör omkring såhär tills jag orkar ta upp och byta ut sändaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...