Jump to content
Wednesday 05 October 2022

Recommended Posts

Hej

Jag står i startgroparna till att limma upp ny takbeklädnad i min Winga 25. Rev ner allt i en hast utan att tänka på hur det satt. Nu undrar jag, var lägger man skarvar lämpligast?

Det måste väl bli skarvar någonstans? Även ur materialsynpunkt så blir det ju väldigt oekonomiskt med ett stort stycke. Går det att sträcka och böja beklädnaden runt hörn och vinklar utan att skarva? Lägger man omlott i skarvar eller kant i kant? Finns det någon arbetsgång/teknik som underlättar? Lägger med några bilder, men det är kanske svårt att se på dom hur det ser ut. Tror att det bara var en skarv innan, centrerat i ruffen.

Tacksam för alla tips jag kan få.

//Bosse

post-105810-0-94325900-1431370930_thumb.jpg

post-105810-0-48992200-1431370952_thumb.jpg

post-105810-0-54754000-1431371028_thumb.jpg

Edited by Bobjo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många mattor kan man sträcka ganska rejält om man värmer.

Kan man, så sätt mattan på skivor av plywood eller masonite, det underlättar monteringen och framförallt, om man behöver göra om något i framtiden.

 

Själv tänker jag använda skummad pvc, mycket enklare att jobba med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har själv klätt om och isolerat förpiken på tre av mina båtar.

 

Isolerat med dubbla 10 mm liggunderlag - tillden senaste inköpta på Ö&B och sen limmat en ytmatta utan på.

 

Skrivit ett antal inlägg med mycket bilder i min blogg. Det finns ju många sätt att göra ett jobb på. Så här gjorde jag just i det här fallet.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/forpiksrenovering.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/02/arbete-i-forpiken.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/en-isolerande-foretelse.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/mer-issolerande.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/fardigisolerat.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/super-marina.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/allting-vitt-vitt-vitt.html

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Själv tänker jag använda skummad pvc, mycket enklare att jobba med.

Vad är detta för produkt?

(Även jag skall limma i taket i år!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skummad PVC används mycket till skyltar mm.

Såg någon som tipsade om det så jag åkte till reklammakaren och fick några provbitar. 

En tjocklek på 3-5 mm verkar vettig. Man kan sätta skivorna med skruv och karosseribrickor. Det går att böja runt hörn om man värmer men jag tro man ska vara väldigt van om det ska bli bra. Finns i olika färger och det går att printa på, kanske Sixtinska kapellets tak i båten?

Vi provade med kladdiga fingrar, sot från ett ljus mm. Enklare att rengöra än de mattbitar jag hade liggande.

En bra egenskap är att det är ganska brandhärdigt, det måste det vara för att få användas till montrar på mässor mm.

Lite info: http://www.scandraft.se/artikel/469/skummad-pvc.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förstår jag rätt att man (du) sätter en skiva med skummad pvc istället för en plywoodskiva klädd med ytmatta i taket? Eller kör du skummad pvc även på väggytorna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanken är att köra "ren" skummad PVC i taket. Ytan är lika hållbar som matta. Man kan göra den ännu mer hållbar genom att lack. Gör man en exakt mall inkl skruvhål så kan man byta ut en skiva på högst en halvtimma.

 

Man skulle nog kunna klä skrovsidorna också men då kanske använda 10 mm skiva. Men för min del blir det troligen liggunderlag + matta i förpiken. Där får det gärna var lite mjukt och isolerat.

 

Att sätta matta direkt i taket är enligt min erfarenhet ett rent helvete. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Tack för era svar. Vet dessvärre inte riktigt hur jag ska skära till bitarna och var skarvarna ska läggas. Finns det någon med en Winga 25 som kan lägga upp lite bilder så vore jag tacksam.

// Bosse

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag gör nåt jobb brukar jag fundera ganska mycket till att börja med, så att jag ser (för min inre syn) hur det ser ut när det är klart. Sen får man jobba sig fram mot det målet.

 

Jag har tre delar under däcket på min båt. Alla tre var klädda med målade plyfaskivor. Limmade liggunderlag direkt mot däcket och klädde med ytmatta på de facken på sidorna. Lät ytmattan gå in på mittfacket.

 

Mittfacket klädde jag en plyfaskiva med ytmatta och skruvade fast skivan med plåtskruv och karossbrickor.

 

Man får ju va försiktig så skruvarna inte går genom däcket. Det kan ända den bäste ;)  - det har hänt mig.   :angry:

 

Man kan täcka skarvar med symetriskt placerade lister i teak eller mahogny - beroende på vilket materia övrig inredning har.

 

Det finns många lösningar och det blir lättare för varje båt man ger  sig på  :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

För alla passningsjobb gäller alltid att det går åt mycket mer tid för mallen än för den färdiga delen.

Jag stod på ett skutvarv och kollade när de bytte ett bord. Två gubbar gick mellan skutan och bandsågen mest hela tiden. Efter ett tag hade de bytt till en ny bräda. När de äntligen verkade klara såg gick de in och sågade till det riktiga bordet. De kunde sitt jobb och det jag lärde mig var att lägga tid på mallen.

 

Ska man sätta matta tex i en båt så börjar man malla med brunpapper och tejp. Först med mindre bitar som tejpas ihop och sedan med större bitar. Det går ganska snabbt. Sen lägger man ut hela mallen och funderar på hur mattvåderna ska läggas, mycket bestäms ju av mattans bredd.

För den som är van går det mycket fortare, jag hade en mattläggare till hjälp, det tog inte honom lång stund att sätta mattan. Men även han började med brunpapper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ännu enklare är det att göra mallar med genomskinlig plast som fästs med dubbelhäftande tejp, rita på plasten med märkpenna och malla av på skivor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag brukar köra med wellpapp. Den är ju så pass styv, så den är stadig i sig själv. Är det "besväliga" ställen man skall malla av kan jag göra upp till fyra bitar, som avpassas var och en och sedan tejpas ihop..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brunpapper tycker jag ofta är det enklaste, det är ganska plant om man motrullar någon dag i förväg, i hörn och över hårda kanter får man direkt en markering om man trycker lite. Fäster upp gör jag oftast genom att skära ut hål och sen tejpa över med maskeringstejp. Sen har jag en flaska med vad jag tror är textlim som fungerar  ungefär som sättlim, man lägger en sträng, trycker fast och sen kan man ta bort det inom någon timma. Det brukar vara enklare att skara rakt på frihand i papper än i plast. Även gråpapp är bra som mallar men i ett senare läge. 

Wellpapp fungera också, kan ibland vara jobbigt när man ska skära nästan parallellt med rillorna. Men wellpapp har jag sällan hemma.

Nu har jag inte mallat så mycket i tak utan mera för skott, kök, durkar mm. Där kommer ofta frigolit till användning för att staga upp. Sista steget brukar bli masonite, ett underbart material som kan användas på många ställen i en båt. Masonitmallen kan användas för att för fräsa fräsa kanten på plywood med en kantfräs.

 

I ett tak, eller rättare sagt, underdäck skulle jag börja med ca 60x20cm bitar längs kanterna och sen jobba mig in mot mitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Så här blev det till slut. Tack för tips!

Det var betydligt mer jobb än vad jag trodde och gör nog inte om detta i första taget.

post-105810-0-70603700-1435292675_thumb.jpg

Edited by Bobjo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har beställt ett par skivor skummad PVC, 1520x1000x3mm a 240kr/st. På måndag ska jag till Hjertmans och köpa några "inredningsbrickor". 

Sen är det nog bara några timmars jobb att få dit dem.

Värsta delen verkar vara att få bort järnskruvarna som håller upp mahognylisterna men det är nästan klart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fråga om ord, heter det inte underdurk eller minns jag fel. Jag tycker det är roligt med dessa numera "glömda" sjömansord

Share this post


Link to post
Share on other sites

Underdäck är nog det riktiga ordet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2015-07-05 vid 01:35 skrev bhemac:

Underdäck är nog det riktiga ordet.

Nu kommer jag med ett riktigt sent inlägg, ursäkta för det,  med anledning av ditt inlägg om underdurk. Jag kände en kille/gubbe som varit till sjöss, han använde ordet underdurk om taket i båten. Rätt eller fel jag själv vet inte?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev vega1959:

Nu kommer jag med ett riktigt sent inlägg, ursäkta för det,  med anledning av ditt inlägg om underdurk. Jag kände en kille/gubbe som varit till sjöss, han använde ordet underdurk om taket i båten. Rätt eller fel jag själv vet inte?

Verkar tveksamt. I alla fall svårt att hitta användande av ordet underdurk på nätet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...