Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
bobofender

ctek dual D250S

Rekommendera Poster

Hej. Har köpt en ctek dual som jag tänkte använda som regulator till vindsnurra och solcellspanel. Tänkte koppla grejerna direkt på förbrukningsbatterierna någon som kan visa hur jag ska koppla grejorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellspanelen är ska kopplas på sin respektive port. Vindsnurran kopplas på generatorporten tror jag.

 

Den här filmen torr jag är lättaste instruktionen, men den har också med smartpass:

https://www.youtube.com/watch?v=aN6oF-wj9XQ

 

Dock är det mest att den nedre röda går till generator och startbatteriet samt den nedre orangea går till förburkarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-90555-0-03308000-1431442360.jpg

Solcellspanelen är ska kopplas på sin respektive port. Vindsnurran kopplas på generatorporten tror jag.

 

Den här filmen torr jag är lättaste instruktionen, men den har också med smartpass:

https://www.youtube.com/watch?v=aN6oF-wj9XQ

 

Dock är det mest att den nedre röda går till generator och startbatteriet samt den nedre orangea går till förburkarna.

 Hej Azguz. Som du ser på bilden jag bifoga över Dualen som är den enda ctek enheten jag har.Så verkar det som om jag ska vira ihop dom tre trådarna från vindsnurran o koppla dom på kontakten nere i vänstra hörnet på dualen. och från solpanelen,pluskabeln till den övre vänstra kontakten, o minus kabeln till den övre högra kontaten. Sen en kabel från sammakontakt till minus på batteriet och en kabel från den nedre högra konakten till plus på batteriet.Kan det va så tror du???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-90555-0-52368700-1431443081_thumb.jpg

attachicon.gifd250s-dual-500x312.jpg

Solcellspanelen är ska kopplas på sin respektive port. Vindsnurran kopplas på generatorporten tror jag.

 

Den här filmen torr jag är lättaste instruktionen, men den har också med smartpass:

https://www.youtube.com/watch?v=aN6oF-wj9XQ

 

Dock är det mest att den nedre röda går till generator och startbatteriet samt den nedre orangea går till förburkarna.

 Hej Azguz. Som du ser på bilden jag bifoga över Dualen som är den enda ctek enheten jag har.Så verkar det som om jag ska vira ihop dom tre trådarna från vindsnurran o koppla dom på kontakten nere i vänstra hörnet på dualen. och från solpanelen,pluskabeln till den övre vänstra kontakten, o minus kabeln till den övre högra kontaten. Sen en kabel från sammakontakt till minus på batteriet och en kabel från den nedre högra konakten till plus på batteriet.Kan det va så tror du???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

attachicon.gifmaxresdefault.jpg

attachicon.gifd250s-dual-500x312.jpg

Solcellspanelen är ska kopplas på sin respektive port. Vindsnurran kopplas på generatorporten tror jag.

 

Den här filmen torr jag är lättaste instruktionen, men den har också med smartpass:

https://www.youtube.com/watch?v=aN6oF-wj9XQ

 

Dock är det mest att den nedre röda går till generator och startbatteriet samt den nedre orangea går till förburkarna.

 Hej Azguz. Som du ser på bilden jag bifoga över Dualen som är den enda ctek enheten jag har.Så verkar det som om jag ska vira ihop dom tre trådarna från vindsnurran o koppla dom på kontakten nere i vänstra hörnet på dualen. och från solpanelen,pluskabeln till den övre vänstra kontakten, o minus kabeln till den övre högra kontaten. Sen en kabel från sammakontakt till minus på batteriet och en kabel från den nedre högra konakten till plus på batteriet.Kan det va så tror du???

 

Jag ska altså inte ladda startbatteriet bara förbruknings batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

attachicon.gifmaxresdefault.jpg

attachicon.gifd250s-dual-500x312.jpg

Solcellspanelen är ska kopplas på sin respektive port. Vindsnurran kopplas på generatorporten tror jag.

 

Den här filmen torr jag är lättaste instruktionen, men den har också med smartpass:

https://www.youtube.com/watch?v=aN6oF-wj9XQ

 

Dock är det mest att den nedre röda går till generator och startbatteriet samt den nedre orangea går till förburkarna.

 Hej Azguz. Som du ser på bilden jag bifoga över Dualen som är den enda ctek enheten jag har.Så verkar det som om jag ska vira ihop dom tre trådarna från vindsnurran o koppla dom på kontakten nere i vänstra hörnet på dualen. och från solpanelen,pluskabeln till den övre vänstra kontakten, o minus kabeln till den övre högra kontaten. Sen en kabel från sammakontakt till minus på batteriet och en kabel från den nedre högra konakten till plus på batteriet.Kan det va så tror du???

 

Jag ska altså inte ladda startbatteriet bara förbruknings batteri.

 

Kan det va så här?

post-90555-0-14372400-1431446227_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, naje.

 

+ från solcellen ska gå till övre vänstra.

- från solcellen ska gå till negativ i batterikretsen och då inte nödvändigtvis till dualen direkt. Den kan dras till en kopplingsplint. Du kan även dra duaelns minus till en kopplingsplint. Sen kopplingsplinten till batterinegativ.

 

En vindkraftsgenerator har jag ej på min båt så vet inte hur den ska kopplas. Likväl saknas relevant info om det, men som du ser så ska den kopplas in där generatorn från motorn annars går in. Troligen har väll vindgeneratorn en + och en -. + kopplas in på nedre högra i dualn och minus i kopplingsplinten eller hur du nu väljer att ansluta negativa. Den tredje vet jag inte alls vad det är för något? Kanske en spänningsgivarkabeln? Någon som vet?
 

I övrigt borde du dra en grov negativ mellan en plint och rätt sida på batterbanken, sen ansluter du enskilda brukare till den plinten. istället för att dra varje enskild sak ner till batteriet.

Tänk också på att gängorna i d250 s är inte djup så det är svårt att stapla flera skor på varandra. Bättre är som sagt att dra 1 kabel och koppla in på plint innan istället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förövrigt, varför inte koppla in startbatteriet också? När förbrukningsbanken är full så går systemet över och laddar startbatteriet. Finns ingen nackdel med det av vad jag kan se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant tänker jag såhär:

post-104460-0-69408900-1431448219_thumb.jpg

 

Men, då kanske du givetvis måste sätta in generatorn i plinten och då limiteras ju motorns generator till max 20A förvisso. Det är ju en nackdel.

 

Sen är det den 3:e kabeln från vindkraftgeneratorn som jag inte vet vad det är, men fungerar den i botten som en motorgenerator så kan det ju vara en spänningsgivarkabel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan startbatteri kanske du ska koppla såhär:

post-104460-0-73361100-1431448406_thumb.jpg

 

Men jag är osäker med vindgeneratorn, men den le ju ha plus och minus den med. Frågan är vad den 3:e är, men som sagt, remdrivna generatorer på motorn kan ju ha en spänningsgivarkabel så kanske är en sådan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag kan ha tokfel om vindgeneratorn för jag har aldrig kopplat en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag kan ha tokfel om vindgeneratorn för jag har aldrig kopplat en sådan.

Vindgeneratorns tre kablar kunde jag sätta hur som helst på den regulatorn jag köpte till, det viktiga va plus o minus kablarna satt rätt på regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast jag kan ha tokfel om vindgeneratorn för jag har aldrig kopplat en sådan.

Vindgeneratorns tre kablar kunde jag sätta hur som helst på den regulatorn jag köpte till, det viktiga va plus o minus kablarna satt rätt på regulatorn.

 

 

Vad är det för märke på vindgeneratorn?

 

http://www.bluemoment.com/manuals/air-x-marine-manual.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fast jag kan ha tokfel om vindgeneratorn för jag har aldrig kopplat en sådan.

Vindgeneratorns tre kablar kunde jag sätta hur som helst på den regulatorn jag köpte till, det viktiga va plus o minus kablarna satt rätt på regulatorn.

 

Kan det vara en trefas växelspänningsutgång på vindgeneratorn? Vad är det för regulator du pratar om? Kan denna vara en extern likriktare/regulator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fast jag kan ha tokfel om vindgeneratorn för jag har aldrig kopplat en sådan.

Vindgeneratorns tre kablar kunde jag sätta hur som helst på den regulatorn jag köpte till, det viktiga va plus o minus kablarna satt rätt på regulatorn.

 

Kan det vara en trefas växelspänningsutgång på vindgeneratorn? Vad är det för regulator du pratar om? Kan denna vara en extern likriktare/regulator?

 

Ista brezze 500 heter vindsnurran o regulatorn köpte jag av samma firma till snurran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 http://www.plaisance-pratique.com/IMG/pdf/i500_manuel.pdf

 

3 fas alltså! Då kanske det bara är att koppla in alla tre direkt? Någon annan måste tyvärr hjälpa dig. Informationen är knapphändig om detta. Prova och ring CTEK och fråga hur du ska koppla in en 3-fas vindgenerator till d250s

Ok ska göra det återkommer tack för hjälpen så länge då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är målet att eliminera w-genens orginal charge controller?.

Om så, måste du nog likrikta 3-fasen innan du visar den åt Cteken.

Antingen strippar du likriktaren från orginal controllern eller så skaffar du 6 st dioder för ändamålet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vindgeneratorn ska absolut inte köras utan sin regulator, så brukar det vara. Regulatorn både likriktar och reglerar spänningen. Skulle man bara likrikta så kan spänningen bli väldigt hög och förstöra annan utrustning. Dessutom kan regulatorn innehålla en "load-dump" som ska bromsa generatorn när det blåser för mycket och batterierna är fulla. Därför är det också oftast viktigt att koppla regulatorn direkt till batterierna för att den ska kunna känna batterierna laddningstillstånd. Enl manualen kan man även koppla sina solpaneler direkt till regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att snurra ihop kablarna från vindsnurran och sätta dem på samma plint är ett 100% säkert sätt att kortsluta vindsnurran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste lite  mer om Ista breeze, och hittade detta: http://www.cruisersforum.com/forums/f14/istabreeze-500-product-experience-100219.html

Söker man på "ista breeze 500 fraud" så hittar man flera liknade beskrivningar. Sorry

Jag har också läst det inlägget och sorry min snurrar utav helvete när det blåser så vad den gubben e ute efter blir jag inte klok på turkar o tyskar berlin e ju turkiets näst största stad numera turkarna kan dom med remember gallipoli..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag läste lite  mer om Ista breeze, och hittade detta: http://www.cruisersforum.com/forums/f14/istabreeze-500-product-experience-100219.html

Söker man på "ista breeze 500 fraud" så hittar man flera liknade beskrivningar. Sorry

Jag har också läst det inlägget och sorry min snurrar utav helvete när det blåser så vad den gubben e ute efter blir jag inte klok på turkar o tyskar berlin e ju turkiets näst största stad numera turkarna kan dom med remember gallipoli..

 

Och sen e det ju så att ctek dual e ju en regulator. För vindsnurra och solpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag läste lite  mer om Ista breeze, och hittade detta: http://www.cruisersforum.com/forums/f14/istabreeze-500-product-experience-100219.html

Söker man på "ista breeze 500 fraud" så hittar man flera liknade beskrivningar. Sorry

Jag har också läst det inlägget och sorry min snurrar utav helvete när det blåser så vad den gubben e ute efter blir jag inte klok på turkar o tyskar berlin e ju turkiets näst största stad numera turkarna kan dom med remember gallipoli..

 

Och sen e det ju så att ctek dual e ju en regulator. För vindsnurra och solpanel.

 

www.youtube.com/watch?v=MrnV4STAQY0
  •  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte bara ett inlägg om denna vindsnurra, det finns ganska många. Det denna killen menade var väl att denna snurran säljs som en tysk kvalitetsprodukt vilket kanske kan ifrågasättas. Men det finns massor av bra produkter som tillverkas i Turkiet, inga problem med det. 

Youtube-klippet är gjord av en turkisk kille som har gjort ett antal filmer om denna produkten, man kan kanske misstänka att han kan ha en koppling till det tillverkande företaget.

 

Ctek D250S är en regulator som kan hantera vilken likströrmskälla som helst 10-22V. Men själva vindsnurran levererar växelström så den kan inte kopplas direkt utan likriktare. 

I någon annat klipp visas att snurran kan lämna uppåt 50VDC, det kommer inte D250 att tycka om.

 

En bekant till mig funderar på vindsnurra, Ista Breeze 500 finns inte med på den listan. Det finns för mycket kritik mot den. Men den kanske vara bra ändå, jag vet inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte bara ett inlägg om denna vindsnurra, det finns ganska många. Det denna killen menade var väl att denna snurran säljs som en tysk kvalitetsprodukt vilket kanske kan ifrågasättas. Men det finns massor av bra produkter som tillverkas i Turkiet, inga problem med det. 

Youtube-klippet är gjord av en turkisk kille som har gjort ett antal filmer om denna produkten, man kan kanske misstänka att han kan ha en koppling till det tillverkande företaget.

 

Ctek D250S är en regulator som kan hantera vilken likströrmskälla som helst 10-22V. Men själva vindsnurran levererar växelström så den kan inte kopplas direkt utan likriktare. 

I någon annat klipp visas att snurran kan lämna uppåt 50VDC, det kommer inte D250 att tycka om.

 

En bekant till mig funderar på vindsnurra, Ista Breeze 500 finns inte med på den listan. Det finns för mycket kritik mot den. Men den kanske vara bra ändå, jag vet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu var det ju inte bara ett inlägg om denna vindsnurra, det finns ganska många. Det denna killen menade var väl att denna snurran säljs som en tysk kvalitetsprodukt vilket kanske kan ifrågasättas. Men det finns massor av bra produkter som tillverkas i Turkiet, inga problem med det. 

Youtube-klippet är gjord av en turkisk kille som har gjort ett antal filmer om denna produkten, man kan kanske misstänka att han kan ha en koppling till det tillverkande företaget.

 

Ctek D250S är en regulator som kan hantera vilken likströrmskälla som helst 10-22V. Men själva vindsnurran levererar växelström så den kan inte kopplas direkt utan likriktare. 

I någon annat klipp visas att snurran kan lämna uppåt 50VDC, det kommer inte D250 att tycka om.

 

En bekant till mig funderar på vindsnurra, Ista Breeze 500 finns inte med på den listan. Det finns för mycket kritik mot den. Men den kanske vara bra ändå, jag vet 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du att laddströmmen blir klen med Dual250S så kan du komplettera med en Smartpass från CTEK. Då blir det redig fart på laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du att laddströmmen blir klen med Dual250S så kan du komplettera med en Smartpass från CTEK. Då blir det redig fart på laddningen.

 

Jag vill se den vindgenerator på båt som lämnar mer än 20A. Med Smartpass går strömmen direkt till batterierna utan behandling, det kan bli dyrt. Har man en större vindgenerator så ska det till en riktig regulator för vindgeneratro som kan bromsa om den snurrar för fort mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till er med lite erfarenhet av Smartpass etc. 

 

Nu när jag köpt nya fina AGM-batterier så vill jag ju inte ladda sönder dom med generatorn.

Jag har en Ctek M300 som sköter sig själv när jag ligger på landström men hur skall jag göra för att inte koka sönder mina batterier vid motordrift?

 

Generatorn laddar upp mot 14.7 V konstant, och AGM-batterier har ju en betydligt lägre floatspänning...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...