Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
gulnar

Ska man bottenmåla över akterspegelgivare för ekolod?

Rekommendera Poster

Förra året skaffade jag en Garmin 421s med akterspegelgivare. Med hjälp av ett par lite för överviktiga vänner i fören lyckades jag tippa upp båten så den gick att montera fint utan att ta upp den.

 

I höstas var den helt övervuxen med havstulpaner.

 

Nu funderar jag på om jag ska måla den med antifouling för att undvika problemet.

 

I en gammal tråd lämnar folk råden att måla den och att inte måla den, ingen som verkar ha testat själv ärligt talat.

 

Har Maringuidens forum samlat på sig mer information om detta sedan 2005 och är någon beredd att dela med sig av sina erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker måla min givare med giftig Romson färg.

 

Ja, jag lutar åt att slabba på lite International cruiser AF. Precis som på resten av botten. Men det vore ju surt om ekolodet började bete sig skumt. Lite svagare gör inte så mycket, men falska ekon etc skulle ju vara illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förvisso givare som sitter i genomföring genom botten men har alltid målat ekolodsgivaren med antifoulingfärg. Jag har aldrig noterat några störningar i mätningarna som har kunnat kopplas till målningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målar min akterspegelgivare med trilux propeller som jag också använder till drevet. Det har fungerat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...