Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gaidin

Det kommer vatten ur dräneringen från kylboxen?

Rekommendera Poster

I dag när jag fyllde båtens vattentank och startade tryckvattensystemet upptäckte jag att kylboxen fylldes med vatten underifrån?!?

 

Ett hål i botten på kylen leder ner till en slang, jag har tidigare trott att detta var en dränering som rann ut i kölsvinet. Nu när jag följer slangen går den akterut, dit tryckvattenpumpen finns tillsammans med varmvattenberedaren. Närmre än så har jag inte lyckats identifiera den.

 

Min tanke är att något har frusit sönder under vintern, båten är ny för mig och jag har kanske missat något inför vintern. Varmvattenberedaren tömde jg med vådammsugare genom kranen i pentryt. Kan någon avluftning vara kopplad på något märkligt sätt? Viker jag slangen så stannar tryckpumpen och allt verkar fungera.

 

Varför skulle man vilja koppla tryckvatten till ett hål längst ner i kylen? Vad kan ha hänt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den slangen brukar mynna i kölsvinet och så har man en pumd där?

Tryckvatten? Hmmm... Har du kollat att det inte finns en läcka och du fyllt upp kölsvinet eller vart nu dräneringen mynnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kunde inte släppa din slang där… seglade med en god vän som köpt en ny båt - jag med som tekniskt stöd ( han är i finansbranchen och har råd med en ny båt men nackdelen är väl att han jobbar jämt så han inte hunnit lära sig något om båtar förutom hur man styr… vilket han är väldigt bra på vid tex kappseglingsstarter… )  I alla fall… vi fick vatten i kölsvinet, mer än jag tyckte var rimligt för en ny båt? Läcka från kölbultar eller! Till slut ser jag en tunn slang som jag följer upp till en liten ficka i kylboxen ( en enormt stor box som jag rekommenderade att balka av med plexi, drog ström som tusan…  )

 

Så teorin måste vara att man PLUGGAR slangen utom då man har tömt kylen och vill spola ur den, varvid allt rinner ner i kölsvinet och kan pumpas därifrån. Om det inte är pluggat så kommer ju kyla att åka ner i slangen och landa i kölsvinet!
 I mitt tycke en tveksam funktion överhuvudtaget eftersom man slipper torka upp i kylen men måste till slut lägga sig och torka upp i kölsvinet istället? Inte bara vatten och kondens i botten på kylboxen efter några veckor? Hade det vart så i min egen båt hade jag pluggat permanent...

 

Du bör kolla upp hur fasiken slangen kan fyllas med vatten.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet kommer inte från kölsvinet utan från slangen och det pumpas från tryckvattnet. Som sagt, viker jag slangen där vattnet kommer så stannar till slut tryckpumpen, vilket den inte gör när vattnet kommer upp i kylen, då pumpar den för fullt.

 

Vattnet som kom först var dessutom rejält fullt med flagor precis som om det spolats genom en slang som inte använts på länge. Min tanke är att plugga slangen men jag blir funderasam på hur detta är kopplat.

 

Om kondensvatten från kylen hamnar i kölsvinet är inget problem, det är ju bara att länsa bort. Även duschvatten från toalettutrymmet hamnar i kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte släppa din slang där… seglade med en god vän som köpt en ny båt - jag med som tekniskt stöd ( han är i finansbranchen och har råd med en ny båt men nackdelen är väl att han jobbar jämt så han inte hunnit lära sig något om båtar förutom hur man styr… vilket han är väldigt bra på vid tex kappseglingsstarter… )  I alla fall… vi fick vatten i kölsvinet, mer än jag tyckte var rimligt för en ny båt? Läcka från kölbultar eller! Till slut ser jag en tunn slang som jag följer upp till en liten ficka i kylboxen ( en enormt stor box som jag rekommenderade att balka av med plexi, drog ström som tusan…  )

 

Så teorin måste vara att man PLUGGAR slangen utom då man har tömt kylen och vill spola ur den, varvid allt rinner ner i kölsvinet och kan pumpas därifrån. Om det inte är pluggat så kommer ju kyla att åka ner i slangen och landa i kölsvinet!

 I mitt tycke en tveksam funktion överhuvudtaget eftersom man slipper torka upp i kylen men måste till slut lägga sig och torka upp i kölsvinet istället? Inte bara vatten och kondens i botten på kylboxen efter några veckor? Hade det vart så i min egen båt hade jag pluggat permanent...

 

Du bör kolla upp hur fasiken slangen kan fyllas med vatten.

 

Men slangen från kylen ska ju inte gå *rakt* ner i kölsvinet - den ska ha en liten 'knyck' som fungerar som vattenlås (jämför med en toastol); på så sätt rinner inte den kalla luften ur kylboxen, men kondensen klarar av att rinna ut.

 

Om man inte rengör slangen ibland så samlas där så småningom allt möjligt, som pluggar igen slangen. Kanske därför han kopplat in den på tryckvattnet; för att spola rent, men sedan glömt koppla bort...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God tanke men förra året fungerade allt och jag har inte själv gjort några omkopplare.

 

Hur fungerar avluftningen till varmvattenberedaren? Skulle det kunna vara en flottör som har fastnat och att man kopplat ihop avluftning från varmvatten till kylen av någon anledning?

 

Hur som helst så får jag ju fixa till dräneringsslangen rätt, ett vattenlås var ju en enkel lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förslag: Varmvattenberedarens säkerhetsventils avloppsslang är ihopkopplad med boxens dränage (y-stycke). Säkerhetsventilen har blivit öppen efter höståtgärder (eller skadad) och vattnet flödar till kölsvin och box....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Automatisk avluftare på VVB ha jag men den har ingen anslutning för slang. Det har ju däremot en säkerhetsventil.

På dräneringen till kylboxen kan man enkelt sätta en kateterklämma. Då kan man hälla i lite vatten i boxen och skura ut den. 

Har man spillt ut mjölk och ketchup i boxen vill man kanske inte att det ska rinna ut okontrollerat i kölsvinet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerhetsventilen såklart... Troligen stod det lite vatten i den över vintern med resultat att den nu har frusit sönder.

 

Är det standardkoppling på dessa, samma som varmvattenberedaren hemma? Vilka krav ställs på en sådan när det gäller material och dylikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sällan fryser de sönder om du tömt VVB:N. Som bhemac säger, ge den lite gymnastik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övertrycksventilen på VVB går att vrida runt och ställa i öppet läge på en liten klack. Den är gjord så för att kunna "parkeras" i det läget när beredaren ska vintertömmas. Vrid på ventilen så känner du när den "hoppar ner" i det stängda läget. Jag har själv en slang från övertrycksventilen på min VVB. Men min slang mynnar i avloppsröret från köksvasken så jag slipper få ner det i kölsvinet.

 

En VVB byggs oftast med kallvatteninlopp nertill och varmvattenutlopp upptill. Då blir beredaren självluftande genom att vattnet tappas ur upptill.

 

Sedan kan det vara praktiskt att sätta en ventil (t.ex. ballofix) på ett T-rör vid varmvattenutloppet för att enklare få in luft i tanken när den ska tömmas på hösten för att inte frysa sönder när det blir kallt. Tömningen sker ju oftast genom att öppna övertrycksventilen och låta vattnet rinna ut den vägen, eller suga ur vattnet som TS gjorde.

 

PS När tanken är tömd så drag ur elkontakten till VVB från eluttaget så att elvärmeslingan inte av misstag kopplas in när tanken är tom på vatten. Elslingan kan gå sönder om den kopplas in utan vatten i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att förra ägaren kopplat in alla slangar efter vintern och råkat montera dräneringsslangen på pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra ägaren kopplade ingenting, kanske förr-förra men nu är det löst.

 

Jag motionerade övertrycksventilen ett par gånger och sedan var det bra. Jag kopplade isär slangarna så att slangen från VVB rinner ner i kölsvinet och även dräneringen från kylen går ner via en liten böj som fungerar som vattenlås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Dock har jag en åsikt on de där med vattenlås. Du kan inte undvika att vattnet i böjen har rikligt med näring för bakterieflora. Enligt min åsikt, ta bort böjet och plugga hålet. Öppna det vid rengöring av boxen.

Enligt min logik bör det förbättra hygienet i boxen... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med, dränering bör vara normalt stängd. Det kan vara en plugg i ändan på slangen eller en kateterklämma. Om ni inte vet vad det är så vänta bara, ni kommer att få lära er det med tiden. Alternativt, om ni känner någon i vården.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar bhemac, är att dreneringen bör slutas proximalt. En distal tillslutning skapar ett utrymme med okontrollerbar bakterieflora som kontaminerar hela systemet. Kateterklämman är därför heller inte det optimala.

 

Detta efter en livsgärning i vården    :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar bhemac, är att dreneringen bör slutas proximalt. En distal tillslutning skapar ett utrymme med okontrollerbar bakterieflora som kontaminerar hela systemet. Kateterklämman är därför heller inte det optimala.

 

Detta efter en livsgärning i vården    :)

 

Haha, jag du har naturligtvis rätt, bra tänkt. Nu fick jag en ide, kateter + kateterpåse. Dvs ev spill rinner ner i påsen och kan tas omhand (eller återvinnas om innehållet medger det).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får nog bli en stomi-operation på kylen :-)

 

Ja, ett vattenlås kanske inte är så bra, det är ju en smal sak att sätta en lite gummiplugg direkt i dräneringshålet i boxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle bygga ny kylbox så skulle jag sätta ett avloppshål som i en diskbänk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår gamla kylbox har kanske varit isbox, vad vet jag. Den är numera iallafall kylbox med kompressor. Allt är ok men en kyl försöker ju att avfukta båten och det blir en del is som blir vatten. Åtminstone när kompressorn stängs av. Avrinning genom en tunn slang utmynnar i kölfickan men är alltid igentäppt. Plugg i avloppet låter som en bra lösning. Det det långsamma sipprandet av näringslösning flödar inte så lätt i den tunna slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...