Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flippermannen

Är Lefant Non-Slip Wax bra?

Rekommendera Poster

Jag har alltid haft som vana att behandla båtens däck samt även de halkskyddade ytorna på skarndäck med vanlig polish och vax. Nackdelen är ju att däcket blir riktigt halt...

 

Har nu sett att det finns Lefant Non-Slip Wax och funderar på att beställa detta på postorder. Är det någon som testat detta vax och vet om det är värt att satsa på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag prövat detta vax på ytorna med halkskyddsmönster på för- och skarndäck. Ger en lite sträv yta som inte är det minsta hal. Skall bli intressant att se hur det funkar efter sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har använt vaxet i flera år, helt suveränt!

Även släta ytor blir sträva.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle vilja lyfta fråga igen, ur ett annat perspektiv.

 

Har en båt med absolut högblank gelcoatyta på hela fördäck och just där man kliver ombord från peken, se bifogad bild, skulle jag vilja halkskydda.

Jag vill undvika permanenta lösningar i stil med att rolla på halskyddsmönstarad gelcoat etc. Jag inser självklart att allt utom just detta är minder optimalt ur ett halkskyddsperspektive men som allt annat som har med båtar att gör är det en avvägning mellan olika faktorer.  Jag önskar därför i nuläget inga diskussioner kring annat än erfarneheterna av Lefant Non Slip Wax, alternativt andra icke permanenta lösningsförslag. Men först och främst nedanstående frågor.

 

Hur väl fungerar Lefant Non Slip Wax på högblank gelcoat ur ett halkskyddsperspektiv?

Hur påverka detta utseendet av ytan? Blir den matt eller får den ett nyansskifte, ?

Några utamningar i att hålla ytan ren?

Om man vill återställa ytan, finns det utamningar då?

 

mvh

Jole

Fördäck halkskydd yta.jpg

Redigerad av Jole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Jole:

Skulle vilja lyft fråga igen, ur ett annat perspektiv.

 

Har en båt med absolut högblank gelcoatyta på hela fördäck och just där man kliver ombord från peken, se bifogad bild, skulle jag vilja halkskydda.

Jag vill undvika permanenta lösningar i stil med att rolla på halskyddsmönstarad gelcoat etc. Jag inser självklart att allt utom just detta är minder optimalt ur ett halkskyddsperspektive men som allt annat som har med båtar att gör är det en avvägning mellan olika faktorer.  Jag önskar därför i nuläget inga diskussioner kring annat än erfarneheterna av Lefant Non Slip Wax, alternativt andra icke permanenta lösningsförslag. Men först och främst nedanstående frågor.

 

Hur väl fungerar Lefant Non Slip Wax på högblank gelcoat ur ett halkskyddsperspektiv?

Hur påverka detta utseendet av ytan? Blir den matt eller får den ett nyansskifte, ?

Några utamningar i att hålla ytan ren?

Om man vill återställa ytan, finns det utamningar då?

 

mvh

Jole

Fördäck halkskydd yta.jpg

Vet inget om vaxet men halkskyddstejp borde väl funka. Det går ju att ta bort.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Caribic410

Jo, det stämmer. Har använt mig av det på andra båtar med framgång och det är fortafrande ett alternativ även här. Det jag som förstahandsval  försöker finna är en lösning om ger ett tillräckligt halkskydd samtidigit som det  någerlunda bibehåller estetiken.

Det är därför jag söker information kring Lefant Non Slip Wax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jole:

Hur väl fungerar Lefant Non Slip Wax på högblank gelcoat ur ett halkskyddsperspektiv?

Hur påverka detta utseendet av ytan? Blir den matt eller får den ett nyansskifte, ?

Några utamningar i att hålla ytan ren?

Om man vill återställa ytan, finns det utamningar då?

 

2015-06-01 vid 12:43 skrev Mackey:

Vi har använt vaxet i flera år, helt suveränt!

Även släta ytor blir sträva.

Släta ytor blir som sagt sträva, fast 80-tals gelcoat är ju inte direkt högblankt.

För att så långt som möjligt behålla ditt däck blankt måste du ju vaxa för att skydda gelcoaten och då är antihalkvaxet 100 ggr bättre än vanligt vax avseende halkskydd.

 

Vaxet funkar som ett vanligt flytande vax och blir blankt efter polering.

Innehållet har samma färg som vanligt vax, men om det ger några nyansskillnader över tid kan jag inte svara på.

 

Ytan upplever inte jag som svårare att hålla ren efter vaxning.

 

Vaxet tvättas vad jag förstår bort som vilket vax som helst, dvs. med nästan alla rengöringsmedel. Yes är väldigt effektivt, används av vissa bilrekondare, men bör undvikas när båten ligger i vattnet. Det är skadligt för vattenlevande organismer, men...

Att använda Yes hemma när diskvattnet går genom ett vattenreningsverk är ypperligt. Bättre diskmedel för handdisk finns nog inte.

Redigerad av Mackey
Rättat rättstavaren som ändrar lite som den tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-13 vid 11:47 skrev Jole:

Tack Caribic410

Jo, det stämmer. Har använt mig av det på andra båtar med framgång och det är fortafrande ett alternativ även här. Det jag som förstahandsval  försöker finna är en lösning om ger ett tillräckligt halkskydd samtidigit som det  någerlunda bibehåller estetiken.

Det är därför jag söker information kring Lefant Non Slip Wax.

Tejp! Det finns så kallat "golvlaminat" som har nästan samma yta som halkskyddstejp, kanske inte riktigt lika grov men ger ändå ett bra halkskydd. Detta laminat sätter tejp- och dekalfirmor på utskriven tejp men du kan be dem sätta det på vit eller genomskinlig tejp. Då får du halkskydd samtidigt som man inte egentligen påverkar estetiken, dvs. ytan är fortsättningsvis vit. Plus att du kan ta bort tejpen om man vill återställa. Ytterligare plus är att tejpen skyddar ytan från repor etc.

 

Fråga din lokala dekalfirma/bilfolierare! Bara ett förslag 😁

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vaxade hela mitt däck med nonslip-vaxet. Både halkskyddade och blanka ytor. Tycker att det känns lite mer halkskyddande på de blanka ytorna än vad jag är van vid. 

 

Har inte gått på dem medan det är blött, men tyckte att det kändes tydlig skillnad jämfört med i höstas då de inte hade något vax alls på sig.

 

Tänker att ytan är oerhört vattenavvisande så förhoppningsvis blir den aldrig så hal som förra sommaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du? Tyckte inte jag fick till det med maskinen. Iofs är det ju om våren alltid svårt att hitta det där vädret med över 17 grader men ingen sol som brukar rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev AndW:

Hur gjorde du?

 

Jag gjorde det en dag i mars när det var strålande solsken (hade nog dock mulnat på lite när jag väl vaxade) men jag hällde ut lite vax i taget och polerade ut det med en trasa. Gick förvånansvärt smidigt. När jag gått över hela däcket tog jag en ny trasa och polerade de blanka ytorna. De halkmönstrade torkade jag bara av där det kommit lite mycket. 

 

Använde ungefär en tredjedel av flaskan till min segelbåt på 8x2 meter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...