Jump to content
Monday 09 December 2019
conny737

350 Mag MPI misständer, ojämnt varvtal

Recommended Posts

Sjösatte häromdagen efter vinterförvaringen men när jag skulle starta upp motorn så gick den bara ett par sek för att sedan stanna. Sedan var den heldöd.

 

Efter lite felsökning fann jag att säkringen till bränslepumpen gått. Ny säkring och motorn startade normalt. Efter ett par minuters tomgång gav jag gas men då storknade motorn och stoppade. Prövade igen med att väääldigt försiktigt ge gas och då fungerade det, men varvtalet var ojämnt.

 

Drog på lite mer (2000 rpm) men då misstände motorn och jag hörde också ett par puffar från insuget. Bytte bränslefilter men problemet kvarstod. Av och till kan jag få upp varvtalet ända upp mot 3500 utan misständning, men då varierar varvet upp och ned ca 200 rpm. Har inte vågat dra på mer ifall det är något allvarligt fel. Får inga felsignaler, inte heller indikerar mitt Smartcraft instrument något onormalt.

 

Misstänker vatten i bensinen eftersom jag hade 3/4 tank under vinterförvaringen, kan detta vara en korrekt diagnos? På min motor (2004) är det inte monterat något vattenavskiljarfilter, bara ett veckat pappersfilter. Så steg ett är väl att montera ett vattenavskiljarfilter som tydligen finns på nyare modeller av Mercrusier.

 

Om det nu är vatten, måste insprutningssystemet rengöras för att få bort problemet? Antar att den gamla bensinen måste ur tanken på något sätt.

 

Varför säkringen till bränslepumpen gick kan jag bara gissa, men en tanke är att den helt enkelt kärvade lite vid uppstarten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter som vatten i bränslet....Risken är att när bränslet står utan stabiliseringvätska under vinter, så bildas vatten pga. den höga mängden etanol (ca:7% i 95-oktanig blyfri.) Dels tycker din lågtryckspump verkligen inte om vatten, utan kan lätt skära. Dels så finns risken att spridarna är igensatta.

Testa att koppla på en trycktank med färskt bränsle och se om problemet kvarstår. Om problemet försvinner: Töm bränsletanken på gammal bensin.

 

Mvh. Marinshopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipset, :)  nu hann jag göra en del saker innan jag fick svar.

Hängde på ett vattenavskiljarfilter och provade. Motorn var lite tveksam till att börja med men efterhand gick den bättre och bättre. Inte helt silkesmjukt, men en klar förbättring.

 

Så lyfte jag av flamskyddet på insugningsröret, mest för att se så spjället inte kärvade. Då gick motorn ännu bättre. Får ta och göra rent flamskyddsmodulen.

 

Men huvudproblemet tror jag som du är vatten i soppan. Ska pröva din metod med utombordartanken så får jag hoppas att det är det som är problemet. Fast ser inte fram mot att slanga ur 200 L bensin....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipset, :)  nu hann jag göra en del saker innan jag fick svar.

Hängde på ett vattenavskiljarfilter och provade. Motorn var lite tveksam till att börja med men efterhand gick den bättre och bättre. Inte helt silkesmjukt, men en klar förbättring.

 

Så lyfte jag av flamskyddet på insugningsröret, mest för att se så spjället inte kärvade. Då gick motorn ännu bättre. Får ta och göra rent flamskyddsmodulen.

 

Men huvudproblemet tror jag som du är vatten i soppan. Ska pröva din metod med utombordartanken så får jag hoppas att det är det som är problemet. Fast ser inte fram mot att slanga ur 200 L bensin....

Hej!

Får jag ställa några följd frågor då min 04 beter sig nästan lika. Rök den mycket innan du bytte filter? Vad var det för vattenavskijande bränslefilter du köpte? Ett som du bara monterade i stället för originalfilter??

Min går jämnt på tomgång men jag kommer inte över 2500 varv när jag kör. Har funderat på luftfiltret men det kan knappast sätta igen så grovt som det är.

/J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, sorry sent svar!

Nej ingen avgasrök varken före eller efter filter bytet. 

Jag köpte ett vattenavskiljarfilter i en vanlig båtaffär typ Watski. Det är inget orginalfilter, kommer inte ihåg vad det heter, men kan kolla nästa gång jag är i båten.Det är en filterhållare som det sitter ett vattenavskiljarfilter i (ser ut som ett oljefilter). Kapade bränsleslangen före orginalfiltret och kopplade på filtret där. Så nu har jag två filter, men det som är orginalmonterat är bara ett smutsfilter tror jag. Menar att på senare modeller så är ett vattenavskiljarfilter monterat original på motorn i stället för pappfiltret som jag har.

 

Efter närmare kontroll av flamskyddet så är det ju bara ett finmaskigt nät som ska stoppa eventuell smuts. Tvättade det i lacknafta och blåste rent det med tryckluft, men märkte ingen förbättring efteråt. Men det verkar som att när motorn blir riktigt varm så går den bättre. Skall se om jag kan prova tipset med ny bensin från dunk nästa vecka.

 

Annars verkar ju våra problem vara likartade, men jag får ju i alla fall motorn (om än lite motvilligt) upp över 2500 varv. Verkar också som den svarar bättre när man väl lirkat sig upp till 3000.

 

Edited by conny737

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy