Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
conny737

350 Mag MPI misständer, ojämnt varvtal

Rekommendera Poster

Sjösatte häromdagen efter vinterförvaringen men när jag skulle starta upp motorn så gick den bara ett par sek för att sedan stanna. Sedan var den heldöd.

 

Efter lite felsökning fann jag att säkringen till bränslepumpen gått. Ny säkring och motorn startade normalt. Efter ett par minuters tomgång gav jag gas men då storknade motorn och stoppade. Prövade igen med att väääldigt försiktigt ge gas och då fungerade det, men varvtalet var ojämnt.

 

Drog på lite mer (2000 rpm) men då misstände motorn och jag hörde också ett par puffar från insuget. Bytte bränslefilter men problemet kvarstod. Av och till kan jag få upp varvtalet ända upp mot 3500 utan misständning, men då varierar varvet upp och ned ca 200 rpm. Har inte vågat dra på mer ifall det är något allvarligt fel. Får inga felsignaler, inte heller indikerar mitt Smartcraft instrument något onormalt.

 

Misstänker vatten i bensinen eftersom jag hade 3/4 tank under vinterförvaringen, kan detta vara en korrekt diagnos? På min motor (2004) är det inte monterat något vattenavskiljarfilter, bara ett veckat pappersfilter. Så steg ett är väl att montera ett vattenavskiljarfilter som tydligen finns på nyare modeller av Mercrusier.

 

Om det nu är vatten, måste insprutningssystemet rengöras för att få bort problemet? Antar att den gamla bensinen måste ur tanken på något sätt.

 

Varför säkringen till bränslepumpen gick kan jag bara gissa, men en tanke är att den helt enkelt kärvade lite vid uppstarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som vatten i bränslet....Risken är att när bränslet står utan stabiliseringvätska under vinter, så bildas vatten pga. den höga mängden etanol (ca:7% i 95-oktanig blyfri.) Dels tycker din lågtryckspump verkligen inte om vatten, utan kan lätt skära. Dels så finns risken att spridarna är igensatta.

Testa att koppla på en trycktank med färskt bränsle och se om problemet kvarstår. Om problemet försvinner: Töm bränsletanken på gammal bensin.

 

Mvh. Marinshopen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, :)  nu hann jag göra en del saker innan jag fick svar.

Hängde på ett vattenavskiljarfilter och provade. Motorn var lite tveksam till att börja med men efterhand gick den bättre och bättre. Inte helt silkesmjukt, men en klar förbättring.

 

Så lyfte jag av flamskyddet på insugningsröret, mest för att se så spjället inte kärvade. Då gick motorn ännu bättre. Får ta och göra rent flamskyddsmodulen.

 

Men huvudproblemet tror jag som du är vatten i soppan. Ska pröva din metod med utombordartanken så får jag hoppas att det är det som är problemet. Fast ser inte fram mot att slanga ur 200 L bensin....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, :)  nu hann jag göra en del saker innan jag fick svar.

Hängde på ett vattenavskiljarfilter och provade. Motorn var lite tveksam till att börja med men efterhand gick den bättre och bättre. Inte helt silkesmjukt, men en klar förbättring.

 

Så lyfte jag av flamskyddet på insugningsröret, mest för att se så spjället inte kärvade. Då gick motorn ännu bättre. Får ta och göra rent flamskyddsmodulen.

 

Men huvudproblemet tror jag som du är vatten i soppan. Ska pröva din metod med utombordartanken så får jag hoppas att det är det som är problemet. Fast ser inte fram mot att slanga ur 200 L bensin....

Hej!

Får jag ställa några följd frågor då min 04 beter sig nästan lika. Rök den mycket innan du bytte filter? Vad var det för vattenavskijande bränslefilter du köpte? Ett som du bara monterade i stället för originalfilter??

Min går jämnt på tomgång men jag kommer inte över 2500 varv när jag kör. Har funderat på luftfiltret men det kan knappast sätta igen så grovt som det är.

/J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, sorry sent svar!

Nej ingen avgasrök varken före eller efter filter bytet. 

Jag köpte ett vattenavskiljarfilter i en vanlig båtaffär typ Watski. Det är inget orginalfilter, kommer inte ihåg vad det heter, men kan kolla nästa gång jag är i båten.Det är en filterhållare som det sitter ett vattenavskiljarfilter i (ser ut som ett oljefilter). Kapade bränsleslangen före orginalfiltret och kopplade på filtret där. Så nu har jag två filter, men det som är orginalmonterat är bara ett smutsfilter tror jag. Menar att på senare modeller så är ett vattenavskiljarfilter monterat original på motorn i stället för pappfiltret som jag har.

 

Efter närmare kontroll av flamskyddet så är det ju bara ett finmaskigt nät som ska stoppa eventuell smuts. Tvättade det i lacknafta och blåste rent det med tryckluft, men märkte ingen förbättring efteråt. Men det verkar som att när motorn blir riktigt varm så går den bättre. Skall se om jag kan prova tipset med ny bensin från dunk nästa vecka.

 

Annars verkar ju våra problem vara likartade, men jag får ju i alla fall motorn (om än lite motvilligt) upp över 2500 varv. Verkar också som den svarar bättre när man väl lirkat sig upp till 3000.

 

Redigerad av conny737

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...