Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
-Flashen-

AQD40A kokar

Rekommendera Poster

Har problem med en Aqd40a som kokar vid full gas.

De som är gjort senaste åren är.

Ny turbo och avgaskrök. Värmeväxlaren rengjord i vintras. Impeller bytt. Vattenslang utsida sköld bytt för inkommande vatten. Kylsystemet luftat. Remmar kontrollerade och spända. Inget smuts i sjövattenfilter.

Tips på nästa åtgärd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade för några somrar ut för att impellern kollapsade totalt på min Aqad41a (mycket lik din motor). Resultatet blev en mycket kraftig kokning. Tydligen kokade sjövattnet i värmeväxlaren också och bitar av den trasiga impellern kastades bakvägen ända ut i  i drevet. (har ingen annan förklaring till att flisorna hamnade där). Blev till att torrsätta och sanera, men det fungerade dåligt ända tills jag upptäckte att bitar hade kilat fast i den avstängningskran för sjövatten som sitter på insidan av skölden. Där finns tydligen en "åtsnörpning" och dessutom gör vattenflödet en skarp böj där. Finns alltså en viss risk att skräp som sugs in genom sjövattenintaget fastnar där.

 

Jag VET att det är en ganska luftig teori jag kommer med, men om inget annat funkar kan det ju vara värt att undersöka saken. En kraftig backspolning med båten i sjön (antar att du har sjösatt?) är ju relativt enkel att genomföra. Ännu enklare blir det om båten ligger på land.

Mvh/Sea Maniac

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det ? hittade du felet?

Har själv samma problem och har också gjort alla dina åtgärder samt några till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...