Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Los_capitanos

D4 260 vill inte starta

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Får inte liv i min D4 260 2008. Dieseln kommer när man manuellpumpar. Startmotorn går runt 2-4 "varv" för att sedan stanna och efter några millisekunder börja köra runt igen (om jag håller nyckeln i "startläget") De första försöken resulterade i att jag fick felkoder. Den första var att kabeln mellan vattenvakten och motorstyrenheten skulle det vara något med. Den andra var "ingen data på motorbussen". Förslagen till lösning var, enligt Penta, att dra i kablarna lite. Detta gjorde jag laddade batteriet på nytt och testade igen. Tji fick jag, startmotorn går runt, inga felkoder rapporteras men motorn startar inte. VAD SKALL JAG GÖRA???

 

Tacksam för alla förslag till lösning!!

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Får inte liv i min D4 260 2008. Dieseln kommer när man manuellpumpar. Startmotorn går runt 2-4 "varv" för att sedan stanna och efter några millisekunder börja köra runt igen (om jag håller nyckeln i "startläget") De första försöken resulterade i att jag fick felkoder. Den första var att kabeln mellan vattenvakten och motorstyrenheten skulle det vara något med. Den andra var "ingen data på motorbussen". Förslagen till lösning var, enligt Penta, att dra i kablarna lite. Detta gjorde jag laddade batteriet på nytt och testade igen. Tji fick jag, startmotorn går runt, inga felkoder rapporteras men motorn startar inte. VAD SKALL JAG GÖRA???

 

Tacksam för alla förslag till lösning!!

Felet stavas Volvo Penta! Deras motorers elektronik är helt enkelt undermålig..
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat batteriernas status? Kolla spänningen på startbatteriet när du kör startmotorn. Om den är OK, kan du göra samma sak vid startmotorn. Om spänningen där är väsentligt lägre där, är det något fel på vägen till startmotorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rollen.

 

Pentamätaren visade på 13,7v när jag började "veva igång" igår. Sedan gick den ju ned efter typ 15 startförsök. Dock har jag igång laddaren i båten (220) så där bör det inte vara några problem. Skall dock mäta på startmotorn senare.

 

Det som förbryllar mig är varför den drar runt 3-4 varv (låter som det brukar) för att sedan stanna ett par millisekunder och börja dra på nytt igen??

 

Idéer någon??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur e det med Jorden? Ta en startkabel från batterijord å sätt på lämpligt ställe på motorn med bra kontakt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ligger det tyvärr en hel del i svaret från Ivan65

Pentas D-serie har mycket problem med elektroniken så mao måste du troligen koppla upp den mot dator för att hitta fel

Låter inte som dåligt med ström eller jordfel utan spökande elektronik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startade nyss. Tycktes vara batterierna som var lite trötta i början. Efter laddning kickade den igång ganska lätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött :)

Bra skumt det där med att den drog runt och sedan stoppade för att sen dra runt igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött :)

Bra skumt det där med att den drog runt och sedan stoppade för att sen dra runt igen

Jo, kollade med en penta mekaniker och han sade att det är så de beter sig med ej fullt laddade batterier.

En annan grej av värde är att även när jag släppte nyckeln så fortsatte den att dra runt. Då sa mekanikern att han var 100 att det var batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det fixade sig och bra att du återkom med feedback!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...