Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
gulnar

Spackla glasfiberlagning innan gelcoat

Rekommendera Poster

Har precis lagat ett hål i en skadad för. Själva laminatet ser helt ok ut ur ett hållfasthetshänseende. Men det är lite ojämnt och fult på sina ställen.Skulle helst bli av med ojämnheterna innan jag lägger på gel/topcoat.

 

Vad är lämpligt spackel/fyllnadsmassa mellan laminat och gelcoat? Visst går det att blanda gelcoat med något pulver för att förtjocka det och p åså sätt använda det som spackel?

 

På Seasea i Björlanda var det någon sommarjobbande tonåring som försökte hjälpa mig genom att läsa innantill på förpackningarna. Hon plockade fram något från plastic pading som hon inte visste om gelcoat sedan fäste på. Så jag fick inte direkt något gott förtroende av det rådet. Men det kan säkert ha varit bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastic padding hade nog funkat,

 

Jag brukar blanda polyeter och talk till spackel, Man bör blanda i härdare före talken,

 

Betydligt mer svårslipat än plastic padding elsatic.

 

Sen beror det ju mycket på om man kan spackla eller inte.

 

Man skall ju lägga på så mycket att det fyller och så lite så att man inte behöver slipa så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt är att blanda rätt gelcoat med en filler och spackla med och sedan lägga på gelcoat .

På så sätt får man samma nyans på hela lagningen och blir inte så känsligt för genom slipning när man polerar upp skadan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev Biltemas långfibriga glasfiberspackel. Tre spacklingar och tre slipningar. Det ser ut som ett mycket bra resultat. Imorgon gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...