Jump to content
Wednesday 08 December 2021
tholof

KAD44 elproblem, startar inte

Recommended Posts

Hej,

Jag har en Aquador 26HT som jag köpte förra året. Förra säsongen råkade jag ut för att jag inte hade någon ström alls kvar så jag kunde inte starta motorn vid ett par tillfällen.(efter nån natt i naturhamn)

Under vintern har jag byggt om elsystemet lite grann och bytt förbrukningsbatterierna.

När jag byggde om elsystemet så upptäckte jag att start och förbrukningsbank var kortslutna vilket då medförde att jag inte hade startström kvar.

 

Nu när jag byggt om elen så är bankerna separerade, men.....

 

 

Nu startar inte motorn. Man hör hur relät slår till men startmotorn går inte.

Om jag kopplar ihop alla batterier så startar den.

Det är inget batterifel, jag har tagit ett av mina nya förbrukningsbatterier (Fullriver AGM 115Ah) och provat enbart med det och då fungerar det inte heller.

 

Så problemet har troligen funnits även föregående säsong då det var kortslutning hela tiden mellan bankerna.

 

När jag vrider på startnyckeln så går även voltmätaren ner till 0V, men om jag mäter på batteriet samtidigt så går volten endast ner från 12,8V till 12,7V vilket borde tyda på att det är kontaktproblem.

 

Så jag tänkte lossa alla anslutningar och göra rent.

Har dock en liten fundering gällande + anslutningar till motor.

Det finns 2 st plus kablar från startbatteri. En till startmotor och en till anslutning vid motorblocket. Se bilder

Kan någon förklara vad anslutningen till motorblocket är? Det är en 6mm2 kabel.

Andra tips på felsökning emottages tacksamt....

 

Bilderna blir roterade av någon anledning när jag laddar upp dem :-/

 

Motorblocksanslutning

post-90503-0-29768300-1431071743_thumb.jpg

 

Startmotoranslutning

post-90503-0-12902300-1431071758_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte vad den går till men skriver du elschema kad 44 på google så får du verkstadshandboken med elschemat som pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar som att din startmotor tar väldigt mycket ström. Kanske är det den som det är fel på?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm...

När jag vrider på startnyckeln så går även voltmätaren ner till 0V, men om jag mäter på batteriet samtidigt så går volten endast ner från 12,8V till 12,7V vilket borde tyda på att det är kontaktproblem.

 

Jag skulle börja i denna ände.  Följ alla ledningar från batteri till motor, glöm inte minusledningarna.  Skruva isär alla kontaktpunkter, gör rent med stålborste, skruva ihop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar som att din startmotor tar väldigt mycket ström. Kanske är det den som det är fel på?

Tror inte det är startmotorn. Då borde batterispänningen gå ner väldigt mycket vilket den inte gör när man mäter på batteriet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag läst manualer, El manualen har jag läst innan men i den står inget om anslutningspunkten på motorblocket.

Jag har även tittat i EDC installationsmanualen och där kan man endast läsa att EDC systemet ska få sin ström via startmotorn så det borde betyda att den kabeln är överflödig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Solenoiden på starten verkar få 12V när du vrider på nyckeln men inte starten.

Den dra inte så mycket ström så det kan vara förklaringen, men.

 

När du kopplar in den andra banken så startar motorn, hmm.

 

Tror som ovanstående på kontaktproblem.

 

Nu vet jag inte hur det är kopplat men i majoriteten av båtar sitter det grova kablar från "start" batterierna direkt till startmotorn. På den plinten finns i de flesta fall även generatorns koppling, ibland även strömförsörjningen till startnyckel och instrument.

 

Vad går det för kablar från de batterier du ansluter för att starta motorn?

 

Vad har du för huvudströmbrytare?

 

Mvh

Micke

Edited by Micke9000

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag byggde om elsystemet så upptäckte jag att start och förbrukningsbank var kortslutna vilket då medförde att jag inte hade startström kvar.


 


Nu när jag byggt om elen så är bankerna separerade, men.....


 


Texten ovan är kopierad från TS fråga;


Tidigare startade maskinen om det fanns energi i batterierna, att den inte startade efter att batterierna var tömda på energi är/var ju helt naturligt!


Men efter ombyggnad startar inte maskinen? Kan det ha något samband med ombyggnaden?


 


Kortslutning i min värd är brunna kablar och gångna säkringar, men i detta fallet misstänker jag att vi inte har samma betydelse på fenomenet kortslutning.


 


 


Kalle


Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut skulle det kunna ha ett samband med ombyggnaden.

För att förtydliga min formulering gällande kortslutning så hade ett par tunnare kablar smält ihop så att alla batterier blev ihopkopplade till en enda stor bank.

 

Alla kablar från batterier till startmotor är på 50mm2

Jag använder original huvudbrytare som är navix

Mitt första test imorgon är att koppla kablarna plus och minus från startmotor direkt till batteriet för att utesluta brytare och andra kablar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra ide.

 

Ett besserwisserråd; ta av ringar, klocka, kolla metallknappar etc medan du jobbar med elen. Du vill INTE kortsluta 12V av misstag och plötsligt upptäcka att t ex din vigselring håller på att bränna av ditt finger.  (Låter drastiskt, men jag skämtar inte. Blybatterier ger duktigt med ström.)

 

Prova med att "dutta" varje kabel snabbt mot den punkt du tänker sätta fast den på innan du trycker fast och börjar skruva fast den. Om du gjort någon tankemiss så blir du påmind av smällen och blixten.

Edited by Anders_St

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade ett liknande problem på vår KAD44 förra året (båten är nu såld).

Man vred på nyckeln, det klickade och voltmätaren dippade till 0, men ingen startmotor. Jag hade loss alla kablar och gjorde rent och så startade den igen. Men efter ett par dagar var det tillbaka igen. Till sist blev det en ny startmotor och så funkade den som en klocka hela sommaren tills vi sålde båten.

 

/Andreas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många timmar har det blivit i båten i helgen. Det är ju inte så att startmotorn sitter lättillgänglig.

 

Jag har nu provat att ta loss alla kablar och koppla dessa direkt till batteriet. Jag lyckades få motorn att starta en gång då. Sen var det samma igen.

 

En annan sak som är konstig är att om jag mäter på batteriet så är det 12,8V men om jag tittar på volt instrumentet så visar den 12V. Jag ska prova att mäta även på instrumentet för att se om instrumentet visar fel.

 

Kabeln på motorblocket är iaf för all motorelektronik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten update.

jag har fortfarande inte fått ordning på det hela.

 

- Jag har provat att byta startmotor, det hjälpte inte.

- Jag har dragit nya kablar direkt från startmotor till batteri, både plus och minus kabel. Hjälper inte.

- Jag har dock ett spänningfall i elektroniken. När jag mäter vid reläerna i kopplingsboxen så har jag motsvarande batterispänning. Men vid voltmätaren på instrumentpanelen har jag ett spänningsfall på ca 0,7Volt. Detta fel verkar redan finnas i kabelhärvan från motorn. Där kan jag mäta upp spänningsfallet i CPC kontakten. som går från motorn till instrumenten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då har jag konstaterat att elektroniken inte får tillräckligt med kräm.

Det som händer är att om spänningen faller under en viss volt så stänger elektroniken av sig och motorn kan inte starta.

Motorn har två anslutningar för ström. Den ena är direkt till startmotorn och ytterligare en anslutningspunkt enligt min tidigare bild vilket är för elektroniken.

Elektroniken måste ha en egen kabel dragen direkt från batteriet(eller rättare sagt från strömbrytare) I mitt fall hade jag det men nånting är konstigt då det ändå inte fungerade.

Jag provade ikväll att koppla elektroniken till förbrukningsbanken och vips så fungerade det direkt

vill dock inte ha det kopplat så men det får duga över den här sommaren för nu har jag tröttnat på felsökning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min gissning är igen dålig kontakt i en kabel eller kabelskarv. Kan vara bökigt att hitta.

Notera att kablar kan vara av utan att det syns utanpå!  Det bara märks närman rör på den och de avbrutna kopparändarna stöter mot varandra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy