Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MD-47

Segelbåtstips till en motorbåtsmänniska...

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är en motorbåtsmänniska och kommer alltid att vara det, men jag har börjat kika lite efter en segelbåt (har jag blivit sjuk!?!?)

 

Jag skulle därför vilja ha lite tips och kommentarer från ägare av följande båtar men även tips på likvärdiga som passar in på mina krav.

 

Albin Viggen (ej Vega), IF, Compis 28, Johnson 23, Bellona 23, Marieholm S20, Sunwind 20, Shipman 28.

 

Mina krav:

Så hög höjd inombords som möjligt så att man slipper gå med överdrivet krökt rygg hela tiden.

Någon som har invändiga höjdmått på båtarna som nämnts ett par rader upp?

Den får gärna vara bred också...

 

Rymlig sittbrunn, stabil under segling, d.v.s. den får inte börja vädra rodret för minsta lilla vindpust.

 

Jag är inte ute efter någon dyr och snabb lyxbåt som ni märker utan är mer ute efter en billig båt med bra funktion. (skulle det bli båtköp och jag fastnar ordentligt så är det ju bara att byta upp sig senare)

 

Jag har tidigare prövat på att segla lite med en Marieholm Sea Cat och till min stora förvåning så...................tyckte jag om det!

Den båten fick jag dock skänka bort då relingslisten blev stulen dagen innan sjösättning efter att ha stått på land i 3-4 år, och listen va dyrare än vad båten var värd...

 

Det är bara att surra på med era erfarenheter och tips så att det underlättar för mig och sen så får vi se om det blir segelbåt eller ej.

 

Tack så länge!

 

// Magnus

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit nere i en Sunwind 20 men Sunwind 26 som jag har är nog rymligast i klassen, både vad det gäller höjd och bredd, så det samma kanske gäller lillesyrran..

 

Kollade på en compis 28 när jag själv letade förra året och den kändes mkt trång och plastig. Jag på 189cm fick inte plats i någon koj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första segelbåt... när jag var motorbåtsgubbe och hade fått för mej att jag var srgelbåtsgubbe var eb Vega, modifierad. Har den kvar... fast jag är inne på min tredje båt nu, en som jag behållet. Vegan e fantastisk, kanske lite pga modifieringen men den är väl väldigt lik viggen, bara lite längre.

Vilken båt du än kommer fram till att du ska satsa på. Hyr den du tänker köpa. Dra av hyresbeloppet om du beslutar dej för affär... ingen gris i sävk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Caribic 410 i allt i detta inlägg! Jag tror också mest på Albin Viggen skulle passa bra. Jag abser att du inte bör ha en för stor genya som blir tung att skota hem och skymmer sikten mycket i lä vilket både Vegan o Shipman 28 har. Om det inte finns någon miljövänlig o fräsch utombordare så satsa på det så fort dom möjligt. När man manövrerar en segelbåt med utombordare är det en klar förfel om det inte sittet någon akterpulpit som gör det det mera svåråtkomligt att starta, växla, svänga, höja o sänka motorn. Två enkla pulpitbågar och mantåg framåt räckaer alldeles utmärkt! Denna lösning gör det äveb mycket lättarr att ta sig upp när man badat, druttat i och ta sig ombord då båten stårpå land. På en av pupulpitbågarna är det väldigt

smidigt att fästa en ankarolina--rulle, ankarhållare och gärna ett bruce-ankare m kätting om det är gångbary i dina vatten.Välkommen till den underbara seglingsvärlden MD 47! Jag tror och hoppas inte att du kommer att ångra att du "konverterar" dig !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker även att du skall titta på Maxi 77,hyfsat billig och rymlig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar hävda att en nybörjarbåt ska ha partialrigg, mycket köl och djupt förskepp!
Varför?
Jo!
Partialrigg för att slippa att harva över en gigantisk genua i slagen. Kan låta löjligt men det är en faktor när man ligger på semesterkryss. Dessa är i allmänhet behändigare att segla på enbart storsegel också.

 

Mycket köl för att inte vara så "Vild" i krängningen. Nybörjaren upplever det som otäckt när en båt är för begynnelsevek. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker övertyga om att den kommer att stabilisera sig vid 20 grader. Känslan kan vara obehaglig nog. Dessutom är det en praktisk sak att slippa anpassa segelytan exakt efter varje variation av vinden.

 

Djupt förskepp av den anledningen att flata båtar är obekvämare i sjögång. Somliga tycker även att det är obehagligt och skrämmande när Maxin smaskar ner sitt flata förskepp i nästa våg med en fet smäll! Det spelar ingen roll att du förklarar att den tål det. Att det är normalt. Att Pelle P har dimensionerat den för att klara vilken våg som helst rätt upp i botten! Det kan upplevas som otäckt ändå! 

 

Sen sammanfattningsvis så tycker jag att den som börjar segla ska ha en båt som seglar väl. Chansen att bli frälst är större i en IF eller 77:a än i en Havsfidra eller Marieholm S20. Känslan när man plötsligt fått den perfekta balansen, skuter genom vågorna 35 grader mot vinden och styr med rorkulten mellan tummen och pekfingret.

Det här är ju högst personliga åsikter och inget facit! Men jag skulle säga... Köp en IF eller en H-båt! Lite spartanska invändigt men mycket goda läromästare!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt instämmande i din tveksamheter till mastheadtigg, genua, och tankarna kring köl och botten Janken! Viggen gar också mastheadrigg, men går att segka även med fock. Kolla bara så att den är utrustad med fock samt att skotpunkterna finns och är intakta.

Jag håller precis på att konvertera em Olsson 22-ägare

till seglare eftersom han aldrig tidigare hade seglat, men vill lära sig det nu. Den båten har förmodligen aldrig seglats med fock tidigare, men nu ska det bli standard. Detta efrersom han är ingen kappseglare, kommer nöja sig bara det går att kryssa . Kommer segla i Mälaren och vill kunna klara av att segla själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt instämmande i din tveksamheter till mastheadtigg, genua, och tankarna kring köl och botten Janken! Viggen gar också mastheadrigg, men går att segka även med fock. Kolla bara så att den är utrustad med fock samt att skotpunkterna finns och är intakta.

Jag håller precis på att konvertera em Olsson 22-ägare

till seglare eftersom han aldrig tidigare hade seglat, men vill lära sig det nu. Den båten har förmodligen aldrig seglats med fock tidigare, men nu ska det bli standard. Detta efrersom han är ingen kappseglare, kommer nöja sig bara det går att kryssa . Kommer segla i Mälaren och vill kunna klara av att segla själv.

Även fockar kostar pengar men om man vill offra några spänn så kan man köpa en högt skuren fock med lattor i. Det gjorde jag till min mastheadriggade J17 och då gick den kanonfint med fock ända ner till 4 m/s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I och för sig masthead men rejält med takhöjd (1.86):

Redigerad av Jobhurt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtet ett intressant inlägg Janken och högaktuellt Janken! I senaste nunmret av Praktiskt båtägande står det om en Maxi77-seglare som uppdaterade sina segel rejält från det traditionella stor o genua-stuket till högt skuren snal fock och en fathead-stor med mycket segelyta högt upp. Kommer inte ihåg om focken var självslående eller inte, men i princip skulle den kunna ha varit det. Klart intressant o kul, men smakar det så kostar det. Knappast ett projekt för en nykonverterad seglare som skall finna sin första segelbåt, mwn lite kul var det i alla fall. Om du tycker det här inlägget ör för komplicerat, så kan du blunda för det och ta mera fasta på tidigare både billiga o kloka förslag MD-47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man ska överdriva fördelarna med partialrigg. Är man väldigt mycket för att alltid segla så är det bättre men seglar man som en gentleman och startar motorn istället för att kryssa genom sunden så fungerar masthead. 

Är man lite bekväm så rullar man bara ut genuan och seglar med bara den.

 

Jag hade nästan enbart seglat fenkölat och som sig bör, pratat skit om långkölat. När jag hade varit utan båt i många år och skulle köpa något så ville jag ha en båt som är så billig så att man kan mer eller mindre slänga den om tröttnar. Dessutom tyckte jag det skulle vara kul att segla långkölat för att se hur det var.

Det blev en Bianca 27, mycket pga en ståhöjd på 1,83m. Ett klassikt skrov som inte är platt undertill. 

Det är ingen racer men den seglar bra, trots långkölen och framförallt,den går mjukt och fint i sjön.

Med jämna mellanrum funderar jag på något större men varje gång jag är i min båt så tappar jag intresset, det finns så mycket charm i min båt, inte minst tack vare en härlig träinredning.

En kompis seglar Maxi 77, den seglar bra men den är ungefär lika trevlig som inredningen på en offentlig toalett dvs den funkar men inget ställe där man gärna stannar länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du skulle trivas med en IF, å dom är ju numer mycket rimliga i inköp =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bhemacs senaste inlägg så får jag det bekräftat som jag sedan länge har insett: Det är nog inte alltför många som vill hålla på att kryssa sig fram mot vinden gur länge som helst om man har mastheadrigg o genua

Självklart är det helt okay och det är upp till var och en om och när man väljer att gå för motor.

Men jag tror det är bra om man som blivande seglare försöker få insikt o ävey ta ställning till om nan tycker det är viktigt att ha en segelbåt som är lätt att kryssa med/göta många slag.Som jag skrev i tidigare inlägg så tror jag att det är framför allt vid bidevind och typ halvvind o slör till havs som masthead o genua konner till sin rätt Dey visade man med framgångarna som mab fick när scampin lanserades. Så tänk efter i vilka vatten som du kommer att segla mest i o välj riggtyp o försege/båtl därefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

If e väl väldigt låga inne?

Så upplevde en familj som brukar hyra vår vega. Dom hade hyrt if i flera år. Annars e de ju en snygg farkost som ser ut som en "riktig" segelbåt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bhemacs senaste inlägg så får jag det bekräftat som jag sedan länge har insett: Det är nog inte alltför många som vill hålla på att kryssa sig fram mot vinden gur länge som helst om man har mastheadrigg o genua

Självklart är det helt okay och det är upp till var och en om och när man väljer att gå för motor.

Men jag tror det är bra om man som blivande seglare försöker få insikt o ävey ta ställning till om nan tycker det är viktigt att ha en segelbåt som är lätt att kryssa med/göta många slag.Som jag skrev i tidigare inlägg så tror jag att det är framför allt vid bidevind och typ halvvind o slör till havs som masthead o genua konner till sin rätt Dey visade man med framgångarna som mab fick när scampin lanserades. Så tänk efter i vilka vatten som du kommer att segla mest i o välj riggtyp o försege/båtl därefter. 

Jag seglade för första gången i mitt liv fyra sässonger sedan.  I min vegs, sen hade jag en scampi och nu börjar tredje säsongen med min 42-fotare. Jag använder aldrig motor, bara om det är helt vindstilla, går under 2kn... har kryssat mkt.. aldrig sett det som något jätteproblem... seglat mkt ensam med samtliga båtar. Hyfsad planering bara. Navigering efter sjökort, att hänga med där och hålla koll på var man är va/är knepigare att få rutin på.

Klart det måste vara enklare om allt är självskötande, har aldrig provat... men såååå fruktansvärt att man behöver bli avskräckt är det inte med masthead.

Men klart. .. ska du endast kryssa och göra det varje dag 10h om dagen där det inte går att göra mer än korta slag.... då blir det kanske kämpigt... sen vet jag inre vad som är den stora fördelen med masthead heller. Att jag har det och haft på mina tre båtar är mer slump än val av rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är nog som du säger Caribic 410 att det blir den rigg och försegel det blir om man inte är så insatt, känner till alternativen eller prioriterar andra egenskaper som komfort och pris etc.

Den enda mastheadriggade båt med genua som jag seglat/seglar är en Samba, vilket är en fem-meters kölbåt som kan handikappanpassas. OCH JA! Den är tung att skota hem på kryss när det blåser friskt och genuan skymmer sikten mer än om man hade haft en fock.

Egentligen är jag nog en riktig kryssfreak som njuter extra mycket av samspelet med vinden och känner mig mer levande då än när jag /vi länsar. Detta kan jag njuta av oavsett om det blåser 0.1 eller typ 8 meter per sekund. Hårdare vindar än så vill jag inte kryssa i eftersom det käns som att det både sliter på materialet, skepparn och besättningen.

Troligtvis upplever jag motvinden/kryssen på något liknande sätt som Sven Yrvind gör:

Det är han/jag mot vinden och mitt mål ligger rakt mot vinden! Sven Yrvind kan kryssa i dagar/veckor i sträck, men jag kan i värsta fall nöja mig med en hel dag. En gång så hade jag kryssat hela rutten mellan Nynäshamn och Dalarö. Genomfrusen, men nöjd med prestationen så lägger jag äntligen till i Askfatshamnens gästhamn. I segelbåten bredvid sitter ett par medelålders herrar i deras sittbrunn, äter, dricker gott och njuter av solen och värmen. Jag fryser, pustar ut och säger stolt:

- Ja! Nu har jag kryssat hela vägen hit från Nynäshamn!

- Jasså? Vi har gått ur Svenska kryssarklubben, får jag till svars.

- Varför då? undrar jag.

- Vi seglar numera bara i medvind! :)

Ja, ett oförglömligt möte blev det med dessa njutande herrar :)

Visst kan jag njuta av "styrvindar" och medvind, men förundran över att NÄSTAN kunna segla mot vinden kommer jag alltid ha kvar. För mig är det ett njutningsfullt samspel med vinden som jag inte vill vara utan. Därför passar 7/8-dels-rigg och fock bäst för mig.

Visst har jag funderat på hur det vore att ha en självslående fock, men segla på amatörnivå (elitnivå?!) är rätt stillasittande och inte bra för kroppen. Då skadar det inte att röra på sig lite och jobba med fockskoten varje gång man slår i alla fall.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

;)

Vi skulle segla från harstena till väsrevik förra sommare. 8-10 sm ren motvind... vi och en S30 åxå masthead kom överens om att köra en riktigt lång bog ut och nästa in till västervik.

3-4 timmar och halvvägs till finland... ;) slog vi.

Vinden vred sig så ytterligare 4timmar senare la vi till vid gubbö-kupa... typ 3-4  distans söder om harstena. Kanonsegling i relativt hög sjö hade vi men mycket stillasittande blev det. Nästa dag gjorde vi lite kortare slag.. motion fick vi och kom till Västervik i god tid för att hinna bunkra. Väl tillbaka i klubbhamnen vid campingen fick vi en välförtänt iskall bira i solhet sittbrunn.

;)

Of topic?

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan vara helt lugn, seglarfreaken, med tiden kommer du att klara dig utan att kryssa. När fan blir gammal blir han religiös sägs det. När seglarna blir gamla köper de styrpulpet eller Nauticat beroende på ekonomi.

Förr kunde man hålla på flera timmar med att kryssa genom ett sund, det har jag växt ifrån. Det var aldrig någon mer än jag i familjen som uppskattade detta. Idag är det oftast svårare också, många fler motorbåtar mm som ska igenom sundet samtidigt.

Moderna människor vill ha det bekvämt och det får inte ta för mycket tid. Jag hör många som säger: Jag skulle hellre ha en segelbåt men det funkar inte med fru, barn, hund och en massa aktiviteter som barnen ska delta i.

Själv skulle jag kunna tänka mig en Nauticat men samtidigt ha en liten segelbåt där det är 100% segling som gäller. Vi får väl se.

Det verkar som att de som fortfarande har kvar sina båtar som de köpte på 70-talet har Vegor. När man tittar på bryggorna är det framförallt Vegor som är ute på sommaren. För att sticka ut hakan säger jag alltid att Pelle Brohäll är världens bästa båtkonstruktör, han skapade många båtar som folk hade råd med och som trevliga att vara ute på sjön med.

 

Kryssa med masthead: Det gör man genom att låta autopiloten sköta slaget, båten går lugnt över och man hinner få över genuan innan den börjar dra. Oftast behöver man inte veva alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls of topic Caribic410 tycker jag i alla fall! Enligt mig har du beskrivet på ett intressant och lite dråpligt sätt hur det kan vara att kryssa ibland. Hoppas att inte ts/Den konverterade seglaren MD-47 blir avskräckt av våra seglingsskildringar. Istället hoppas jag att hen anar magin i att kryssa eftersom det är en konst! Med vinden kommer man alltid oavsett om man seglar eller inte.

Ett tips för icke så seglingskunniga är att tänka symetriskt! När man kryssar/seglar bidevind så kanske det optimala är att seglar 55-65 grader mot vinden. Det innebär att om du då dubblerarden vinkeln så vet du på ett ungefär var du kommer att hamna på nästa bog/ben. Eftersom vindriktningen kan ändras då och då precis som Caribic410 beskrev så kan vara smart att slå/segla på den andra bogen om man plötsligt inte kan hålla den kursen längre eftersom det har blivit för högt i vind och seglet/seglen har börjat att fladdra..Då innebär det att om du seglar på den andra kursen så kommer det att vara fördelaktigt och att du kan segla närmare rakt på delmålet/målet. Det kallas för att slå på vindskiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan vara helt lugn, seglarfreaken, med tiden kommer du att klara dig utan att kryssa. När fan blir gammal blir han religiös sägs det. När seglarna blir gamla köper de styrpulpet eller Nauticat beroende på ekonomi.

Förr kunde man hålla på flera timmar med att kryssa genom ett sund, det har jag växt ifrån. Det var aldrig någon mer än jag i familjen som uppskattade detta. Idag är det oftast svårare också, många fler motorbåtar mm som ska igenom sundet samtidigt.

Moderna människor vill ha det bekvämt och det får inte ta för mycket tid. Jag hör många som säger: Jag skulle hellre ha en segelbåt men det funkar inte med fru, barn, hund och en massa aktiviteter som barnen ska delta i.

Själv skulle jag kunna tänka mig en Nauticat men samtidigt ha en liten segelbåt där det är 100% segling som gäller. Vi får väl se.

Det verkar som att de som fortfarande har kvar sina båtar som de köpte på 70-talet har Vegor. När man tittar på bryggorna är det framförallt Vegor som är ute på sommaren. För att sticka ut hakan säger jag alltid att Pelle Brohäll är världens bästa båtkonstruktör, han skapade många båtar som folk hade råd med och som trevliga att vara ute på sjön med.

 

Kryssa med masthead: Det gör man genom att låta autopiloten sköta slaget, båten går lugnt över och man hinner få över genuan innan den börjar dra. Oftast behöver man inte veva alls.

Usch, usch usch vilken dystopi bhemac och tråkigt att höra när man inte lyckats få sina nära o kära att uppskatta o kryssa! Jag har varit lyckligt lottad alla åren och haft en familj som gillat och stått ut med att kryssa. Ibland kanske det kan vara lättare att få med sin besättning på kryssar-noterna om man kommer med pedagogiska tips som: Titta inte i vattnet utan på land/horizonten då det lutar, så upplever man det inte så otäckt.

Det kanske därifrån uttrycket: En sjöman tittar aldrig någon i ögonen. En sjöman har alltid blicken i horizonten. Ett annat tips är att minska segelytan och att låta den som först tröttnar få bestämma.

Tidens tand kan göra oss påmind överallt och när som helst så även till sjöss :(

Om man ställer sig frågorna då: För vems skull måste vi hinna till just DET stället?

Ska vi prioritera seglingen hela helgen, eller har vi andra förpliktelser?

Kan vi lämna båten en vecka i någon gästhamn och fortsätta seglingen nästa helg eller om ett par dagar? Vill du/ni mönstra av och jag seglar vidare själv eller med någon polare?

Det här är så vi har tänkt och handlat som seglande familj/makar.

Det måste helt enkelt få finnas frihet och luft. Då behöver man kunna kompromissa.

Om det är först som man blir gammal som man blir religiös, så finns det nog hopp för seglare när vi åldras bhemac:

Du vet väl om att vind betyder Guds ande på hebreiska :)

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm..Det är möjligt att jag missförstod ditt senaste inlägg Caribic 410. Jag fattar det så mycket som att det skedde en vindvridning, men om det blev till en fördel eller nackdel fattar jag inte riktigt.Men summa summarum kan man väl konstatera i alla fall att det är bra att tänka symetriskt och i vinklar när man kryssar och slår på vindskiften. När man seglar flerskrov och slörar är det också fördelaktigt om man gippar på vindskiften. En hobie16 kan kännas helt död trots att det blåser bra om man seglar för lågt/läns.

Slöra med en Hobie16, det är häftiga grejer det :)

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla med fler än sig själv blir en kompromiss av allas prioriteringar. Den skeppare som inte tar hänsyn till andra än sin egen vilja blir med tiden utan besättning. Dom hänger med några år för att vara snälla men det finns gränser. 

 

Det här är ju självklara saker men inte självklart att skeppare med EGO har märkt av att det finns andra som har egon. Alla är sig själv närmast men vissa är lite närmre. 

 

Sen är det kanske så att man gillar att segla själv. Tycker själv det är mysigt att kunna segla utan hänsyn till andra så det händer ibland att andra kan hålla sig borta från båten. Seglar jag själv finns det ingen som ordnar käket som ska ätas vid nästa stopp eller som sitter på muggen eller datoriserar vid navigationsbordet. 

 

Då kan man luta båten i byarna som man vill och det känns på ett annat sätt att segla. Då är det inte transport utan segling. Båda sakerna är trevliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår kändes det som att jag "betalade tillbaka" en bråkdel av den fantastiska ruffservice som min fru gav våra barn och mig under så många år under barnens uppväxt. Då läste hon högt bl a: God natt mister Tom och Narnia samtidigt som jag seglade oss på kvällen till Slandö kalv/Mälaren eller till Nåttarö. Hon var även väldigt bra att serva oss med mat fast båten kunde luta kanske upp mot en 15 grader(lite anpassning av seglingen var det i alla fall).

Men igår var det alltså min tur att ha rufftjänst under seglingen. Vår vuxna son satt till rors och hade sin flickvän och sin mamma med sig i sittbrunnen. Vi hämtade upp min fru i Ålsten, rundade Stora Essingen och länsade in på Riddarfjjärden för bara focken, samtidigt som jag servade dem med Gulaschsoppa och dricka. Efter att även hunnit kryssa lite på Riddarfjärden rullade vi in focken och släppte av vår son och hans flickvän på låga breda trappan bland turisterna vid Stadshuset. Mycket lyckat och pampigt kändes det som :) Därefter kryssade vi med fullt ställ från Stadshuset hela vägen till Slagsta Marina i behaglig vind. Tyvärr får jag väl säga så gick vi in i våra inkörda seglarroller igen vilket innebar att jag seglade och min fru intog rufftjänst, när så behövdes.

Men vi trivdes och njöt alla denna dag och det var ju målet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för alla inlägg!

Jag har dessvärre inte funnit botemedel till min aggressiva sjukdom än... :blink:

Jag såg att Maxi 77 nämndes och jag vet att dessa blev blåskyltade från och med 1977 men mycket mer än så vet jag inte.

Hörde förut att från och med 1977 så blev Maxi 77an högre invändigt än föregångaren, stämmer det??

Vad finns det för för- och nackdelar annars med Maxin?

 

Tack för erat engagemang!

 

// Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora fördelen måste ju rimligtvis vara att den är väldigt rymlig invändig trots att hon är relativt liten. Det har man uppnått genom att hon inte har något skarndäck och höga fribord.

Nackdelen har då blivit nivåskillnaden när man går upp och ned däck-sittbrunn plus skrovformen har gjort han är lite stampig när det går sjö. det är med masthead och genua tar jag inte upp igen eftersom du vet nog vid det här laget vad jag tycker.

Några bekvämlighetsinvesteringar/önskemål:

portapotta, Furlexrulle, Ankarolina o ev Bruce-ankare, bra värmare o solcell. Öppna pulpitbågar i aktern underlättar då man manövrerar motorn och går upp /i från badstegen.

En så ny och fräsch fyrtaktare som möjligt är både bränslesnål och betydligt miljövänligare än en gammal tvåtaktare.

Måla gärna om snurran till oigenkännlighet eftersom sådana här motorer är ofta väldigt stöldbegärliga. I Curt Gellins bok 500 segelbåtar i test skriver han detaljerat om vilka förbättringar som gjordes vilket år på Maxi77:an.

Välkommen till det underbara seglingslivet vill jag passa på att önska dig igen MD-47 och hoppas att du kommer att hitta en passande båt för ditt behov och önskemål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft två Maxi 77. Familjen tyckte att en lite bättre toalett behövdes. Jag som kånkade is till mjölken och smöret önskade mig en kyl.

 

Maxin är lättskött och hållfast. Rodret kan man hålla ett öga på.

 

Det som jag hade mest emot båten var att den slog hårt i sjön på motvindsbogar. Rejäla magplask så det skakade i riggen och stänkte upp i sittbrunnen.

 

Vi seglade oftast inomskärs men kryss till havs var ingen höjdare pga den platta botten. Där har Forgusen ett plus med skarp v-botten som ger skaplig komfort även till havs även om kryss i hård vind gärna går bort. Bättre då att gömma sig bakom sprayhooden och köra med motor rakt mot vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat lite M77 och håller med Forgus. Bra seglare, stampig i motsjö. Läskigt däck att vara på när det blåser. Sen är det ju inredningen a la offentlig toalett....

Tyst och fint med en fyrtaktare men den tar gärna luft om det är lite sjö, inombordare känns alltid trevligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på Maxi 77 så tycker jag att man ska titta på Sunwind 26 också, den är större och trevligare inuti, har riktig toalett och är en minst lika bra seglare. Dessutom 7/8 rigg som verkar föredras :) Dessutom en fenköl som tål lika mkt som en långköl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shipman 28 har en ruffhöjd på cirka 1,8m i akterkant av ruffen, förut cirka 1,6m, Jag klarar mig bra med mina 190 cm då köksytan är vid ruffluckan. Enda nackdelen är att jag behöver öppna förpiksluckan när byxorna ska upp efter toabesök. Stor, väldisponerad sittbrunn för storleken, gör den visserligen lite mindre inuti. Har skippat genuan och monterat en kryssvänlig toppfock på rulle, numera lika enkelt att segla som partialriggade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så olika hur vi upplever detta med ståhöjd, jag höll på att bli tokig på att det var någon cm för lite. Andra klara sig bra trots att de får gå med böjd nacke.

Annars verkar både Sunwind 26 och Shipman 28 som trevliga båtar.

Tittar man på båtar 26-28 fot och max 50 papp så finns det mycket kul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...