Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
moggep

Täta fönsterlister?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har problem med läckande fönsterlister på min Albin 25'a. Det låg med i planeringen att byta dessa till denna säsong, men pga tidsbrist får detta arbete utgå. Därför tänkte jag täta dem provisoriskt så de går en säsong till.

De läcker främst i skarven, pga att listen krympt. Men även i glipor mot överbyggnaden. Jag tänkte fylla i skarvarna med något, samt lägga en fog runt hela listen som går upp någon millimeter utanför listen.

 

Frågan är då, vilken "klägga" passar bäst för detta ändamål? Är det sika eller silikon? Såg även att Biltema har något de kallar transparent marintätning som verkar vara MS-plumer baserad.

Vilken av dessa är bäst (minst dålig)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem. MS Polymer är bäst men jag som gillar silikon kör med det framförallt eftersom det är minst kladdigt.

 

Båthandeln säljer nya gummilister men tar ganska bra betalt, hörde någon som köpt av husvagnsfirma till halva priset.

 

En del tycker man ska byta till bultade plexi eller polykarbonat rutor. Men gummilisterna brukar hålla bra i 30-40 år och det gör inte plexi/polykarbonat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med rutorna i hytten på min båt som dessutom är av stål. När det kommer in vatten innaför listen, så börjar det rosta så det sväller och glipan blir större så det kommer in mer vatten...  Kolla med Kunze som har lister. Jag funderar på att köpa nya där, men det går åt 35m i mitt fall, så jag tvekar lite. :(

Om du tätar med något, så tänk på att det ska gå att få bort om du byter list nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan kollat in Kunze, och det blir lister därifrån när det är dags. De som sitter där nu har hållit i 40+ år, så de nya håller väl minst lika länge.

 

Vilket av silikon, sika eller ms polymer går lättast att få bort? Silikon vet jag brukar gå ganska bra att få bort med kniv eller rakblad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikon har minst limmande effekt, enkelt att få bort.

Har du priset i huvudet hos Kuntze?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr inga priser. Anledningen till att jag valde dem var att de var de enda, som jag hittade, som har list som passar.

Men jag misstänker att deras priser är (avsevärt) lägre än båthandelns, särskilt om man köper större mängder.

 

Det blir nog silikon då, det vet jag iaf är lätt att få bort. Och det ska ju förhoppningsvis bara sitta där en säsong, även om temporärlösningar har en tendens att bli permanenta. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med silikon är ju att det är nästan omöjligt att få något att fästa där det en gång varit silikon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade på att använda den här om jag inte byter lister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske det. Den har jag ju använt hemma för att täta plåtskarvar med. Härdar den tillräcklig i fria luften utan att bli kladdig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att fästa där det varit silikon, dra bort, tvätta med aceton. Skulle det vara problem så finns det isolerlack som målarna använder. Sika ger nog mer jobb att få bort.

 

Butyl har jag använt i olika former till rutor, väldigt bra men väldigt kladdigt i all evighet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att fästa där det varit silikon, dra bort, tvätta med aceton. Skulle det vara problem så finns det isolerlack som målarna använder. Sika ger nog mer jobb att få bort.

 

Butyl har jag använt i olika former till rutor, väldigt bra men väldigt kladdigt i all evighet 

Det är väl lite det som är meningen. Den torkar inte och riskerar att släppa samt är lätt att demontera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite det som är meningen. Den torkar inte och riskerar att släppa samt är lätt att demontera.

 

Jo men det är himla kladdigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För provisorisk tätning till jag vet hur jag skall göra använder jag eltejp. Fungerar kanon. Håller lätt en sommar. I värsta fall byter man en gång under sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har bytt mina lister och köpte dessa från kuntze. Har för mig att det hamnade på runt 2000kr för list o spränglist (20 Meter). Glasverktyg samt 2 st sugproppar är att rekommendera. Sugproppar fanns iaf på biltema. Såpavatten med 10%såpa på sprayflaska. Tog mig bara några minuter per ruta när man väl hajjat tekniken men det viktigaste är att man har glasverktyg samt rätt storlek på listen.

 

Skarven på listen ska vara uppåt; tveksamt om det håller att täta med sikikon eller sika. Jag körde på butyl som jag köpt hos glasmästaren innan jag bytte rutor. Tror det blir bäst om man först lossar spränglisten så att man får in sprutan ordentligt. Inga större problem.

 

Dom nya listerna fick lite vattenfast fett i skarvarna, dock ska jag göra om 3 rutor så fort vädret blir lite bättre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har bytt mina lister och köpte dessa från kuntze. Har för mig att det hamnade på runt 2000kr för list o spränglist (20 Meter). Glasverktyg samt 2 st sugproppar är att rekommendera. Sugproppar fanns iaf på biltema. Såpavatten med 10%såpa på sprayflaska. Tog mig bara några minuter per ruta när man väl hajjat tekniken men det viktigaste är att man har glasverktyg samt rätt storlek på listen.

 

Skarven på listen ska vara uppåt; tveksamt om det håller att täta med sikikon eller sika. Jag körde på butyl som jag köpt hos glasmästaren innan jag bytte rutor. Tror det blir bäst om man först lossar spränglisten så att man får in sprutan ordentligt. Inga större problem.

 

Dom nya listerna fick lite vattenfast fett i skarvarna, dock ska jag göra om 3 rutor så fort vädret blir lite bättre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna från Kuntze verkar ungefär samma som hos båthandlarna. 

Tipset  om silikon för provisorisk lagning men eltejp fungerar säkert.

 

När man monterar de nya listerna är nog butyl bra eller kanske "gummilagning" men i skarven skulle jag vilja ha något som vulkar men det kanske blir svårt att jobba med.

 

Jag har monterat en ruta för länge sedan, det var just det där med rätt teknik. En kille tog dit en glasmästare som satte alla rutorna väldigt fort för ganska billigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök lite på youtube, där finns många videor om teknik hur man demonterar/monterar rutor i gummilist. Mest bilrutor, men tekniken är den samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

limtäta från wurth fungerar bra till gummilister och det mesta annat som behövs limmas med elastiskt lim. lite dyrare än vanligt biltema lim ca 120:- per tub vill man förvara det länge så går det bra att lägga tuben i frysen då slutar härdningen.  Lättas att köpa från bilverkstäder som brukar använda det till det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde med Biltemas transparaenta marintätning, som är MS Polymer baserad.

Inte lika kladdigt som silikon, och definitivt inte lika kletigt som sika. 

Det var lite "lättare" i konsistensen är silikon, jag tyckte att det kröp in lättar i små sprickor. Tiden får utvisa hur det håller. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...