Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtägare!


Jag är i planerna på att starta upp en verksamhet i Ljungskile på västkusten där jag erbjuder vinterförvaring och service.  Förhandlar just nu om att hyra en kallhall med inhägnad grusplan intill på sammanlagt ca 2000 kvm, anläggningen ligger i anslutning till havet med möjlighet att ta upp båtarna med lastbil.


 


Min fråga till alla er båtägare, framför allt er på västkusten då, är hur stort intresset är att ha båten i kallhall eller utomhus där man väljer vilken grad av service man vill ha själv? Kostnad på ca 300 kr/kvm i hallen. Möjlighet till att få båten hämtad och lämnad i hemmahamn mm.  


 


Vad tror ni om det?


 


Syftet med frågan är att kunna sammanställa en marknadsundersökning som grund att stå på vid förhandlingar med fastighetsägare och bank.


 


Tack så hemskt mycket till alla er som svarar! 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hej

 

(9×3)×300=8100kr

 

Det känns väldigt skäligt, jag betalar hälften för att stå på en gräsyta.

 

Men vi kanske pratat månadshyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

(9×3)×300=8100kr

 

Det känns väldigt skäligt, jag betalar hälften för att stå på en gräsyta.

 

Men vi kanske pratat månadshyra.

 

300 kr/kvm och säsong är det jag menar.

Sedan ska möjligheten finnas att förvara kärror och vaggor under sommaren i hallen om allt går planenligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Du kommer att måsta ha en lång stör för att mita bort kunderna du inte har plats för.

 

300kr/kvm och säsong är ett bra pris tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillåt eget arbete i båtarna under vinterhalvåret så har du full beläggning på en kvart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

300 är väldigt billigt. Du kan ta bättre betalt. Addera en spolplatta vid kajen och tillgång till el i hallen så man kan göra egna jobb där på för/eftersäsong så kommer du bli en vinnare. Att det är hyfsat inbrottssäkert är viktigt med. Det är enkelt att hitta priser, bara googla runt lite, många firmor har prislistor eller formel för att räkna ut kostnaden. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvaring inomhus med möjlighet att greja själv är det nog stor efterfrågan på. Är väl ytterst få som tillåter detta

Om det är betongplatta så kan du få ut mer än 300kr/kvm

 

Skall kunderna kunna greja själv så bör du ha som regel att räkna med båtens maxmått inkl vagn och annat utstickande plus en meter på både längd och bredd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag googlar runt lite verkar det som att snittpriset ligger på mellan 4 - 600 kr/kvm så det kanske är som ni säger att man kan ta mer betalt. Hallen och grusplanen utanför är väl inbrottsskyddad. Det är asfaltsgolv inne i hallen.

 

Jo min tanke är som sagt att låta båtägarna fixa själva i den mån de vill, men jag räknar ändå med att en hel del skulle vara intresserade av service i viss utsträckning. Typ recond, epoxibehandling på botten, teakbehandling mm.

 

Tack för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses vilka priser...

Jag plus kompisar har flyttat våra båtar ut från storstadsregionen, vi ligger från öregrund och norrut ända upp till Piteå. Alltså... 300 spänn kostar vinterplats på kommersiellt varv, inkl upp och ner. Sedan fixar vi en del själva och beställer annat? Huvva! En kille ligger hos en bonde för 5 lakan... Inte dyrt för en 47-fotare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta ligger båtarna tätt i hallarna för att få in flera båtar. Ska man kunna fixa måste båtarna glesas isär, och priset kommer öka.

Inge kul om grannen börjar slipa damma i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betalar 300/kvm i kallhall utanför Norrtälje. Vet att kring 500:- är ganska vanligt att folk betalar närmare Sthlm. Det där med tillgång till att meka med båten i hallen är svårt. Vad jag förstått så är det framförallt försäkringsbolagen som inte gillar detta. Om man mekar med sin båt och orsakar skada eller brand som drabbar andra båtar i hallen så kan det bli väldigt besvärligt med försäkringar mm. Den hallen jag står i tillåter inget mek, inkopplad landström, gasol mm. Vill man polera eller meka på våren så kör han ut båten på gårdsplanen utanför hallen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...