Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtägare!

Jag är i planerna på att starta upp en verksamhet i Ljungskile på västkusten där jag erbjuder vinterförvaring och service.  Förhandlar just nu om att hyra en kallhall med inhägnad grusplan intill på sammanlagt ca 2000 kvm, anläggningen ligger i anslutning till havet med möjlighet att ta upp båtarna med lastbil.

 

Min fråga till alla er båtägare, framför allt er på västkusten då, är hur stort intresset är att ha båten i kallhall eller utomhus där man väljer vilken grad av service man vill ha själv? Kostnad på ca 300 kr/kvm i hallen. Möjlighet till att få båten hämtad och lämnad i hemmahamn mm.  

 

Vad tror ni om det?

 

Syftet med frågan är att kunna sammanställa en marknadsundersökning som grund att stå på vid förhandlingar med fastighetsägare och bank.

 

Tack så hemskt mycket till alla er som svarar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte många svar ännu ser jag. Själv har jag haft fullt upp med båtar, bilar, barn och hus, har knappt varit här inne. 

 

Hur som haver, den stora frågan för mig är kostnad. Jag har ingen stor budget för min segelbåt som är en H-båt och som läget är nu så kostar inte heller båten några stora summor. Sparar pengar och kraft för att slipa botten, nytt segelställ och eventuellt ny motor. 

 

För 300 kr/kvm (per säsong?) så blir kostnaden 8100 kr för min båt för vinterförvaringen. För min del så hade jag hellre haft båten under presenning under tre säsonger och sedan köpt ett nytt segelställ. Detta funkar bra för mig då båten alltid är torr och fräsh inuti efter vintern. 

Min smärtgräns att betala för min båt, på de 9X3 kvm som krävs, hade jag kunnat betala 3000 kr/säsong. Vilket är mycket lågt för inomhusförvaring. 

 

 

Men nu är jag kanske fel person att "fråga" också. Som sagt så har jag en billig budgetbåt och min båt är, i dagsläget, inte lönt att lägga dem pengarna på. Hade jag däremot haft en båt i miljonklassen så hade läget varit annorlunda. 

 

Jag tror att du skall kolla vad omgivande förvaringshallar tar betalt, och sedan lägga dig under dem. Men allt beror väl också på läge? Hur långt är folk villiga att åka för att komma till sin båt? Hur många småbåtshamnar ligger i närheten? osv... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt i samma tråd på motorbåtssidan. 300-500:-/kvm i kallhall verkar vara spannet som ligger. Billigare på landsbygden och dyrare närmare städerna. Riktigt centralt vid storstäderna ännu dyrare såklart. Transport till och från sjösättning är bra att erbjuda. Att tillåta folk att meka själva med båtarna i hallen är känsligt både med tanke på försäkringar vid olycka samt andra båtars ägare. Standard verkar vara att inte tillåta mekande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att har man en liten båt blir kostnaden stor i förhållande till båtens värde. Men då har jag ju grusplanen som är på ca 1500 kvm att erbjuda för de som vill ha ett billigare alternativ. Där kanske jag kan ta runt 100 lappen per kvm och säsong? 

 

Som jag fattat det är det ett hyfsat ovanligt koncept att marinor erbjuder båtägarna precis den servicegrad de vill. Allt från fullservice där jag hämtar och lämnar båten vid bryggan, till endast vinterförvaring. Men jag ska kolla upp detta med försäkring...! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...